Az IPsoft által megalkotott Amelia sokkal érdekesebb teremtmény, mit az Apple-féle Siri és a Microsoft által fejlesztett Cortana digitális asszisztensek. Nyelvi fordulatai elevenek, arckifejezése és gesztusai a helyzettől függően, menet közben generálódnak. Amelia az IPsoft mesterséges intelligencia platformja, amely képes megérteni a szövegösszefüggéseket, értő figyelemmel hallgatja a hozzá szólókat, de ami még ennél is fontosabb, túlságosan valódi és inetelligens ahhoz, hogy kitúrjon minket az állásunkból. Például ügyfélszolgálati munkatársként a rendszer oly módon tanul, hogy figyeli az ügyfelek és a hús-vér ügyfélszolgálati alkalmazottak közötti párbeszédet. Az IPsofttól származó információk szerint egy médiacégnél már az Amelia kezeli a hívások 64 százalékát, melynek eredményeképpen 76-ről 32 csökkentették az ügyfélszolgálati munkatársak létszámát.
Az Amelia legújabb, 2.0-s változatát a Gartner piackutató cég eheti Symposium IT/xpo rendezvényén mutatták be. A mesterséges intelligencia platform immár egy sor üzleti funkciót tud automatizálni: a frissítésnek köszönhetően az emberekéhez egyre hasonlatosabb a megismerési képessége, egyre többféle tevékenységet tud elvégezni, és egyre többféle ismeretet tud elsajátítani a fejlesztőtől származó információk szerint. Ezzel párhuzamosan fizikai kinézete és kifejezőkészsége ugyancsak sokkal emberibb lett, melynek révén képes a vásárlói elégedettség és elköteleződés növelésére. Arcmozgását teljesen átalakították annak érdekében, hogy minél jobban hasonlítson az emberekére. A humanizálási törekvéseken túlmenően architektúrális változtatásokat is végrehajtottak a rendszerben, hogy a platform képes legyen megfelelni a gyorsan növekvő piaci igényeknek.
Az IPsoft reményei szerint Amelia egy éven belül még érettebbé válik: Chetan Dube, a cég vezérigazgatója úgy véli, nemsokára elérjük azt a pillanatot, amikor a gépi intelligencia felveszi a versenyt az emberi intelligenciával, és Amelia az előhírnöke lesz ennek a folyamatnak. A kognitív rendszereket fejlesztő IPsoft a fejlett, nem rutinszerű állások automatizálására koncentrál, melyek között megtalálhatók a pénzügyi elemzők, biztosítási ügynökök, könyvelők, menedzserek, programozók és más problémamegoldó pozíciók. Az automatizálás következő hullámának hatása éppolyan eget rengető lesz, mint a rutintevékenységek automatizálása. Míg 1991-ben a rutintevékenységeket, például gyári munkát végzők aránya az amerikai munkaerő állomány 58 százalékát tette ki, addig ez az arány 2011-re 44 százalékra csökkent.