A válaszadók 55 százaléka egy, 34 százaléka pedig két iskoláskorú gyermeknek vásárol iskolaszereket. Többségük 15.000-25.000 forintnyi összeget szán az iskolakezdésre, míg 72 százalékuk kizárólag új árucikkeket vásárol gyermekének. Ez egybecseng a KSH adataival2, amelyek szerint az őszi tanévkezdés egy magyar családnak átlagosan 19.600 forintjába kerül gyermekenként.
A Vatera felmérésében részt vevő felhasználók többsége (35%) 15.000 és 25.000 forint közötti összeget áldoz a beiskolázásra gyermekenként. A válaszadók közel harmada (27%) 10.000-15.000 forintot költ tanszerekre, míg 20 százalékuk akár 25.000-40.000 forintot is hajlandó erre a célra szentelni. Elenyésző, mindössze 9 százalék azok aránya, akik 10.000 forint alatti összegből hozzák ki a kötelező iskolaszer-vásárlást.
Gyermekenként legalább 15 ezerrel számolhatunk
Az adatokból az is kiderül, hogy a többség által megjelölt, 15.000-25.000 forintos gyermekenkénti összeg abban az esetben sem változik számottevően, ha több gyermek számára kell iskolafelszerelést venni. Sőt, még akkor sem, ha a család nehéz anyagi helyzetben van: a saját bevallásuk szerint rossz vagy átlag alatti keresetűek esetében is 28 százalék a gyermekenként 15.000 és 25.000 forint között költők aránya.
Az eggyel magasabb, 25.000-40.000 forintos árkategóriában érdekes módon még kisebb a különbség: a rossz és átlag alatti anyagi helyzetűek 22 és 16, az átlagos, jó vagy kifejezetten jó anyagi helyzetűek pedig 21, 20 illetve 25 százaléka költ ennyit a tanszerekre. Vagyis egy bizonyos összeg alatt semmiképp nem lehetséges megoldani a tanszervásárlást.
Használt és új - közbeszól az anyagi helyzet
A felmérés szerint a vaterázók 72 százaléka inkább új termékeket vesz gyermekének, míg 27 százalékuk újat és használtat is vegyesen. Mindössze a felhasználók 1 százaléka vásárol kizárólag használt tanszereket. Utóbbiak körében a legkelendőbbek a mágnes- és parafatáblák (26%), az iskolatáskák (18%) és tornazsákok (14%), de ezek aránya még mindig csekély az új termékekéhez képest.
A használt termékek iránti érdeklődés összefügg a család anyagi helyzetével: a kevésbé tehetősek 50 százaléka használt és új árut együttesen vásárol iskolakezdésre, míg az átlagos keresetűek csupán 27 százalékáról mondható el ugyanez. A kimondottan rossz anyagi helyzetűek pedig hatszor nagyobb arányban vásárolnak kizárólag használt termékeket és kétszer nagyobb arányban használtat és újat együttesen, mint az átlagos keresetűek.
Egyre kelendőbbek a tanszerek online
A családok többsége (72%) még mindig ragaszkodik a fizikai boltokhoz iskolakezdés előtt, ám egyre többen (26%) nyitottak az internetes tanszervásárlásra. 62 százalékuk a kényelem, 60 százalékuk az ár-összehasonlítás lehetősége, 53 százalékuk pedig a tolongás elkerülése érdekében választja az iskolaszerek beszerzésének ezen módját. Interneten a legszívesebben uzsonnás dobozt, kulacsot (38%), iskolatáskát (37%) és tornazsákot (36%) szereznek be a szülők, ezek ugyanis azok a kategóriák, ahol a legnagyobb az összes vásárláson belül az internetes vásárlás aránya.
"Augusztus hónapban jelentős érdeklődés mutatkozik az iskolakezdéssel kapcsolatos termékek iránt: a tavalyi évben július és augusztus hónap között 32 százalékos növekedést tapasztaltunk az eladott darabszámban. Ugyanakkor az iskolakezdéshez szükséges termékek ára átlagosan 13 százalékkal volt alacsonyabb ebben az időszakban (12.091-10.638 forint). Az árcsökkenés betudható az online kereskedők tanévindító akcióinak, illetve a vásárlók tudatos spórolásának is" - mondta Szanitter Áron, a Vatera ügyvezetője.
Nem csak veszünk, el is adunk
A válaszadók 26 százaléka iskolakezdés előtt szeretne túladni gyermeke feleslegessé vált, megunt vagy kinőtt iskolai dolgain. A Vaterán ebben az időszakban a kategórián belül leggyakrabban eladásra kínált termékek az iskolatáska (70%), a tornaruha, tornacipő, váltócipő (53%) és a tornazsák (30%). Ezek jellemzően egybeesnek a használt árukat kereső vásárlók igényeivel: 18 százalékuk keres használtan iskolatáskát, 13 százalékuk tornaruhát, tornacipőt, váltócipőt, 14 százalékuk pedig tornazsákot.