Nem titok, hogy az okostelefonok szoftverboltjait működtető nagyok bevételük javát az itt megjelenő alkalmazások után fizetett részesedésből szerzik. Pénzforrásuk másik nagy szelete a reklámokból származik; ám van különbség, méghozzá érezhető különbség, hogy melyik platform felhasználóiból mennyit lehet kiszedni. Talán nem is annyira megdöbbentő, hogy a drágábbként definiált iPhone-ok tulajdonosai hajlamosabbak a költésre, így a rajtuk kereshető reklámösszeg is nagyobb.
De hogy mennyivel? Ebbe a norvég Opera Software nyújt betekintést. Az úgynevezett eCPM, vagyis az ezer megjelenített reklámra jutó bevétel révén hasonlította össze az egyes platformokat a skandináv cég. Minél nagyobb az eCPM, annál nagyobb egységnyi bevételt könyvelhetnek el a tartalomtulajdonosok, nekik tehát értelemszerűen az az érdekük, hogy ezt a számot a lehető legmagasabbra tornásszák fel. Nos, az iOS, az Opera jelentése szerint, a júniusban véget ért negyedévben 2,49 dolláros eCPM-et produkált (amerikai felhasználókra vonatkoztatva), ami közel 15 százalékkal magasabb, mint az Android eszközökön elérhető 2,1 dolláros érték. Az összes többi messze a két piacvezető mögött található (cikkünk végén kitérünk arra is, hogy a Windows Phone-os és a RIM készülékek mennyit hoznak).
Kivételes helyzetben van az Opera, hiszen havi szinten mintegy 35 milliárdnyi reklámmegjelenítésért felel, több mint 9 ezer, szerte a világban megtalálható ügyfele révén. Ezzel több mint 240 millió dolláros bevételt generál a mobil kiadók számára. Sokan nem is gondolnák, hogy a böngészőjéről ismert vállalat igen erős mobilhirdetésben is; pedig ez az üzletág biztosítja a browser fejlesztéséhez szükséges stabil hátteret. A skandinávok elsősorban az alkalmazásokba integrált reklámok tekintetében erősek, nem a mobilböngészőkön keresztül célba juttatottakon.
A legjövedelmezőbbnek kétségtelenül az iPadeken megjelenített reklámok számítanak. Ezen a platformon a kiadók átlagosan közel 4 dolláros eCPM-et érnek el (egészen pontosan 3,96 dollárt), jelentősen felülmúlva az iPhone-os eredményeket is. A tanulmány levonja azt a következtetést, miszerint a nagyobb és érintésérzékeny felületek inkább csábítanak költésekre, azaz növelik az eCPM értékét, és így jobban dagasztják a kiadók bukszáját. A felhasználói beavatkozást igénylő reklámok, mint például a telefonszámra való kattintásra csábító hirdetések szintén a legjövedelmezőbbek közé tartoznak.
Ennek köszönhetően a tabletek nem csak, hogy a PC-k ellen vonulnak egyre sikeresebben hadba, de a reklámköltések tekintetében is mind fontosabbá válnak. Természetesen van különbség a reklámok tartalmát illetően is. Leginkább az üzleti szolgáltatást, terméket kínáló hirdetések hozzák a pénzt: miközben a teljes érdeklődés mindössze 6 százalékát váltják ki, a költések 31 százaléka itt landol. Az Opera mobilhirdetési rendszerén keresztül kiszolgált reklámok közel negyede valamilyen tekintetben a közösségi hálókat célozza, ám ezek mindössze a bevételek 5 százalékát adják.
Mobilköltések a reklámok tartalma szerint
És akkor lássuk azokat, akiknek nem sikerült annyira megfogniuk az isten lábát a mobilhirdetésekkel. Persze a semminél még ez is több, de a 2 dollár feletti értékekhez képest aprópénznek számít (különösen, ha a volument is figyelembe vesszük) az RIM készülékein elérhető 64 centes eCPM. Fokozottan igaz a fenti megállapítás a Microsoft mobil operációs rendszereivel bíró okostelefonokra: a Windows Phone 7 szoftverein átlagosan elérhető eCPM mindössze 20 cent. Ez azonban jelentősen megugorhat, ha a platform nagyobb népszerűségre tud szert tenni, véli az Opera. A fenti kettő közé ékelődik be a Nokia-féle Symbian, mely 59 centet hozott az elmúlt negyedévben, ám ez már leszálló ágat jelent, hiszen a finnek a platform kivezetésén dolgoznak.