A napokban adtunk hírt arról, hogy az Electronic Arts Európában és Amerikában még szokatlan értékesítési módot próbál meghonosítani, és ingyen kínálja majd játékát. Meglepő módon a nem éppen ilyesmiről híres zeneiparban is voltak olyanok, akik abban látnak fantáziát, hogy ingyen kínáljanak valamit. A Last.fm pont ezt teszi. A 2002-ben Londonban alapított céget tavaly vásárolta meg az amerikai CBS médiaóriás 280 millió dollárért. A világ legnagyobb ingyenes zeneszolgáltatása hirdetésekből és zenék eladásából befolyt részesedésből tartja fenn magát.
A regisztrációhoz nem kell semmilyen személyes adatot megadni; azért kell a felhasználóknak azonosítót választaniuk, mert a rendszer nyilvántartja, hogy milyen stílusú zenét kedvelnek, és ennek megfelelően próbál ajánlani a kedvükre való dalokat. Ezután letölthetik a Last.fm lejátszóját, melyet Windows, OS X és Linux platformok alá készítették el. A rendszerről a dalok nem tölthetőek le, hanem azok sugárzással (streaming) jutnak el a felhasználóhoz. Egy-egy dal összesen háromszor hallgató meg.
A Last.fm mind a négy nagyobb zenei kiadóval együttműködik, így a legismertebb előadók dalai is megtalálhatóak náluk, de több mint 150 ezer független kiadó dalai is felbukkannak a kínálatukban. Mi több, a független művészeknek jogdíjat fizetnek minden lejátszás után.
A lejátszó az éppen hallgatott dal előadójáról jelenít meg pár soros információt, valamint az album borítóját is bemutatja. A felületen egyáltalán nem tolakodó módon linkeket is megjelennek, így az iTunes, az Amazon és más online zeneáruházaknál megvásárolható az aktuálisan hallgatott dal. A Last.fm pont az ilyen értékesítésekből tartja el magát.
Richard Jones, a Last.fm alapítóinak egyike elmondta: "Ingyen és legálisan akartuk hozzáférhetővé tenni a zenét bárkinek, aki csak akarja ezt, miközben a művészeket is szerettük volna ellenszolgáltatásban részesíteni." Arra a felvetésre, hogy a felhasználók "csak" online hallgathatják a zenéket a Last.fm révén, de nem tölthetik le azokat (így nem tölthetik át a dalokat például a hordozható lejátszóikra anélkül, hogy fizetnének értük), így reagált: "Változik a mód, ahogy az emberek fogyasztják a zenét. Néha csak éppen akkor és éppen ott (ahol vannak) szeretnének hallgatni valamit."
Szemlátomást a nagy kiadók is látnak fantáziát a dologban, hiszen a legismertebb előadók dalai is hozzáférhetőek az oldalon, és minden alkalmat megragadnak, hogy a lanyhuló fizikai zenehordozók (CD, DVD, stb.) értékesítését kiváltsák valamivel. A Last.fm nem az első olyan vállalkozás, amely ingyen kínál zenét a neten. Mint arról korábban hírt adtunk, a SpiralFrog.com is hasonló szolgáltatást kínál már jóideje, de valamiért az oldal nem volt képes komolyabb hatást gyakorolni az internetes zenehallgatási szokásokra.