Térségünkben is elindította IT Executive Programját (IEP) az International Data Corporation (IDC), amely Kelet- és Dél-Európa országaiban, valamint Ausztriában és Oroszországban segíti az informatikai vezetőket a digitális átalakítással járó stratégiaalkotásban és szerepváltásban.
Megszoktuk a korábbiakban, hogy az üzleti oldal az IT-osztályhoz fordult igényeivel, és kivárta, amíg megkapta a kért alkalmazásokat. A harmadik vállalati platformot alkotó technológiák, a nyilvános felhőben elérhető szolgáltatások elterjedésével azonban az üzletágak ma már önállóan, könnyen és gyorsan beszerezhetik a kívánt megoldásokat, ha úgy ítélik meg, hogy a házon belüli informatikusok lassan reagálnak.
Digitális átalakítás lépésenként
Hogy ne sodorja a pálya szélére a felgyorsult folyamat, az IT-igazgatónak digitális vezetővé kell válnia, aki az üzleti oldallal közösen kidolgozott, digitális stratégia jegyében a házon kívül működő erőforrások és szolgáltatások használatát is menedzseli, sőt előmozdítja a vállalatnál.
- IEP programunk a digitális átalakulás jobb megértésében segíti az IT-vezetőket, hogy az üzleti célokkal összhangban meghozott döntéseikkel és leszállított megoldásaikkal a támogatáson túl kezdeményezzék is a transzformációt, az IT-beruházások jobb megtérülése és a kockázatok kezelése mellett az új lehetőségekre is felhívják a figyelmet vállalatuknál - mondta Ilosvai Péter, az IDC IEP programjának közép-kelet-európai vezetője.
Ennek érdekében az IEP program éves előfizetéses konstrukcióban hozzáférést ad az IDC trendelemző és szállítóértékelő adatbázisaihoz, webkonferenciáihoz és eseményeihez, valamint meghatározott óraszámban a piacelemző cég szakértőihez. A program résztvevői ezenkívül értéknövelt és egyedi szolgáltatásokat, például digitálisérettség-felmérést, stratégiai, taktikai és beszerzési tanácsadást is kérhetnek.
- A vállalat digitális érettségét felmérve megállapítjuk, hogy az adott szervezet az átalakulás mely szakaszánál tart, közösen meghatározzuk, hogy hova szeretne eljutni, majd ennek megfelelően az adott iparágon belülről, a vállalatméretet is szem előtt tartva, bevált gyakorlatot ajánlunk - mondta Ilosvai Péter. - Konkrét lépéseket, feladatlistát adunk az IT-vezetőknek a kijelölt célok eléréséhez, de emellett az egyes projektek megvalósításával kapcsolatban felmerülő kérdéseket is segítünk megválaszolni.
Stratégiaalkotás versenyhelyzetben
Észak-Amerikában, ahol a globális vállalatok központjai találhatók, az IDC stratégiai tanácsadási szolgáltatásai keresettek, mivel a döntéshozók nem engedik meg maguknak, hogy információhiány miatt nagyobb üzleti kockázatot vállaljanak. Nyugat-Európában, különösen régiónkban, a vállalatmérettel együtt az IT-osztály mérete és erőforrás-ellátottsága is csökken. A vezetők ezért valamivel többet kockáztatnak döntéseik meghozatalakor, azonban a digitálisérettség-felmérés és az egyedi beruházások megtervezéséhez kért tanácsadás népszerűsége jelzi, hogy a digitális transzformáció térségünkben is foglalkoztatja a vállalatokat.
- Régiónkban a vállalati IT-osztályok többsége még mindig a végrehajtó, az üzemeltető szerepébe zárva működik, amely egyre szűkösebb költségvetésből próbál megoldani mind több feladatot - mondta Ilosvai Péter. - Az üzleti oldal azonban ma már nem habozik sokat, ha a nehézségekkel küszködő IT-osztálytól nem kapja meg a kért megoldásokat, máshol fog bevásárolni, a vállalatnál megjelenik az árnyékinformatika, vele együtt pedig az integrációs problémák és a biztonsági kockázat. Ebben az értelemben az informatikai vezetők térségünkben is versenyhelyzetbe kerültek, a vállalat digitális stratégiájával együtt szerepüket is újra kell értelmezniük, hogy az átalakulás folyamatának élére állhassanak. A versenyhelyzet még kiélezettebb a helyi, magyar, lengyel, szlovák vállalatok esetében, amelyek számára a digitális transzformáció nemcsak a piaci siker, hanem az életben maradás feltétele lehet.
Élen járnak ezirányú fejlesztéseikkel térségünkben a pénzügyi szolgáltatók és a kereskedővállalatok, amelyek keresik a módját, hogy a kapcsolattartás különböző csatornáit átölelő, multi-channel modellben minél hatékonyabban és személyre szólóan szolgálhassák ki ügyfeleiket.
- A régiónkba települt gyártóvállalatok is mind teljesebb rálátást akarnak itteni beszállítóik gyártási folyamataira, ezért ezek a cégek is modernizálják informatikai környezetüket az üzlet megtartása érdekében - mondta Ilosvai Péter. - Az előttünk álló években várhatóan az egészségügyi ellátás területe ugyancsak nagy digitális átalakuláson megy majd keresztül, hogy egyszerre találjon megoldást az erőforráshiányra és a szolgáltatás színvonalának emelésére, nem utolsósorban lépést tartson a területre belépő magánszereplőkkel.
IEP programján keresztül elérhető szolgáltatásait az IDC legutóbb a múlt héten Bécsben megtartott CIO Summit konferenciáján mutatta be.