A CNW Zrt. "CANbus Logalyser - Gépjárműben keletkező digitális és analóg adatok gyűjtésén és elemzésén alapuló üzemeltetést, illetve üzemeltetést támogató flotta szakmai és intelligens elemző rendszer" projektje 119,89 millió forint támogatást nyert a "Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása (PIAC_13)" programban az Új Széchenyi Terv keretében. A 210,2 millió forintos összköltségvetésű projektben a gyűjtött adatok és a kiértékelési módszerek alkalmazásával innovatív technológián alapuló újszerű prototípust fejlesztettek ki.
A kutatási-fejlesztési projekt keretén többféle adatgyűjtő berendezésre épülő megoldás készült a gépjármű üzemi adatainak továbbítására, illetve az adatok elemzésére. A gépjárműben elhelyezett eszközről - előkészítéstől függően - háromféle adattípust fogad a kommunikációs rendszer:
- Pozícióra vonatkozó adatokat (pl. koordináta, cím)
- Gépjármű állapotára vonatkozó adatokat (pl. légzsák, töltés, biztonsági öv jelzők)
- Használat műszaki jellemzőit (pl. fordulatszám, sebesség, gyújtáskapcsoló állás)
Ezekből az alap információkból lehet használatra vonatkozó statisztikai számokat számítani (pl. üresjárati idő, parkolási idő, utak száma, hossza), illetve "vezetési eseményeket" képezni (pl. intenzív gyorsítás, magas fordulatszám, erős fékezés, sebesség túllépés, erős oldalirányú mozgás, hosszú üresjárat). A számításhoz szükséges limitek (pl. mi a magas fordulatszám) rugalmasan állíthatók gépjárművenként. A használati statisztika a jármű napi terheléséről ad képet a felhasználónak, illetve a gépjárművezető napjáról ad összefoglalást. A vezetési eseményeket leíró számokat (számosság, időtartam) sávosan kategorizálhatjuk, mely sávok a rendszer használatával finomíthatók, állíthatók. Így az egyes vezetők adott napi teljesítménye vezetési eseményenként zöld, sárga, piros vagy szürke sávba sorolódnak. Így alakul ki az adott gépjárműre és napra "összkép", mely egy áttekintő "műszerfalon" vizuálisan is látható.
Az ilyen módon keletkezett információk támpontot adnak a gépjármű flottaüzemeltetők számára az üzemi jellemzők és a jármű használat költségei közötti összefüggések feltárására. Az üzemi jellemzők elemzése összefüggésbe hozható a gépjármű vezetőjének vezetői stílusával is. A tapasztalatok visszacsatolásával lehetőség nyílik a várható környezetvédelmi hatások mérséklésére, a csökkenő káros anyag kibocsátásra, a jármű élettartamának meghosszabbodására is.