Intelligens foglalat
A befektetők érdeklődését is felkeltette nemrég a Smartsocket, mely ennek köszönhetően győztesen került ki az Elevator Pitch Competition 2011 budapesti startup verseny döntőjéből. Erki Szabolcs, az ötletgazda Remagine Technologies Kft. ügyvezetője a Computerworldnek elmondta: az épületek (irodaépületek, hotelek, kórházak, ipari létesítmények stb.) üzemi költségeinek jelentős részét az elektromos energia teszi ki, és az épületben működő elektromos berendezések készenléti üzemmódja és a pazarló készülékhasználat megszüntetése jelentős mennyiségű költséget takaríthat meg évente. Cégük megoldása állítólag 14-26 százalékos éves megtakarítást eredményez, így három év alatt megtérül a kezdeti beruházás. Az alkalmazott technológia központi eleme egy olyan algoritmus, amely képes felismerni a foglalatba dugott elektromos készülékek típusszámát (például „HP Laserjet 1010") kizárólag a készülék által felvett áram mintázatának az elemzésével. Az így felismert készülékekhez hozzárendelhetők azok a használati sémák, amelyekkel automatikusan felügyelhetők a berendezések, például megszabható, hogy „az épületben található monitorokat és nyomtatókat munkaidő után ki kell kapcsolni abban az esetben, ha legalább két órán keresztül alvó állapotban volt". Amikor a vállalkozás riválisairól érdeklődünk, az ügyvezető úgy felel, hogy két nagy csoportja van a versenytársaknak. „Főként amerikai startup cégek (Tririga, Xanboo, Silver Spring Networks, Tendril, 4Home) smart meter és szoftver termékekkel jelennek meg a piacon, amellyel az épületek energiahatékonyságát szeretnék növelni. A másik típusú konkurencia a nagyobb vállalkozások, akik felvásárlással lépnek be a piacra (AT&T, IBM), vagy jelentős belső erőforrást mozgósítanak saját energiahatékonysági megoldások kifejlesztésére (Phillips, Siemens, Schneider Electric)".
„A Smartsocket fejlesztése 8 hónapot vett igénybe. Sikerült kiemelkedő, 98,5 százalékos felismerési arányt elérni, amit a jelentős erőforrásokkal rendelkező nagyvállalatok sem biztos, hogy ki tudnak fejleszteni. Ez több hónapos lépéselőnyt biztosít nekünk a versenytársakkal szemben, amit az innováció gyorsaságával és az új verziók gyors piacra vitelével fogunk megőrizni".
A menedzsment a mobil kivitelű, foglalatba csatlakoztatható termékre egy szolgáltatás alapú bevételi üzleti modellt szeretne építeni. „A termék bekerülési (vagy az alatti) áron érhető el azon ügyfelek számára, akik legalább két éves hűségnyilatkozatot vállalnak a kapcsolódó szolgáltatásokra. Ilyen hozzáadott értékkel bíró szolgáltatás lehet például egy policy ajánlórendszer, valamint diagnosztikák, havi riportok készítése, amelyek jelentősen növelik a termékek által elérhető megtakarítás és biztonsági szintet."
És hogy hogy áll a projekt? „2010 nyarán megalapítottuk a Remagine Technologies-t, összeállt a fejlesztő csapat, elkészült a prototípus és felkészítettük a céget a tőkebevonásra. Az utóbbi hónapokban a sales force alapjai is kiépültek, amivel a pilot projektek első eladásai zajlanak éppen. A fejlesztés most a végső termékre koncentrál, mely a piaci visszajelzésekből és ötletekből is merít".
Étteremfoglalás, kedvezménnyel
A tucatszámra szaporodó kuponos website-okkal (Kuponvilág, Bónuszbrigád, Árbarátok.hu stb.) száll versenybe egy nemrégiben közgazdászként végzett fiatalember, Géczi Dávid mostanában debütált, külföldi mintára indított oldala, a Kedvét.hu. A Kedvezményes Étterem kifejezésből játékos szórövidítéssel képzett Kedvét ugyanakkor némiképp más koncepció alapján működik, mint kuponos társai, így ki tud tűnni a tömegből. Ez az új szolgáltatás ugyanis azt kínálja a felhasználóknak, hogy 1500 forintos asztalfoglalási díjért 30 százalék kedvezményt biztosít egy egész társaság éttermi számlájából a rendszeréhez csatlakozott helyeken. Ilyen vendéglátóipari egység például a Búsuló Juhász, a Hemingway vagy a Márgál. Már az induláskor 17 exkluzív budapesti étteremben foglalhattunk asztalt így. Az oldal célcsoportja - mint azt Géczi Dávid mondja - elsősorban azok a magánszemélyek, akik amúgy is mennének étterembe, de csak alsóbb kategóriás helyet engedhetnének meg maguknak, ám a jelentős mértékű kedvezménnyel már egy magasabb kategóriát is meg tudnak fizetni, valamint azok, akik akik amúgy is járnak hasonló kategóriájú vendéglóhelyekre, de a kedvezmény miatt rajtuk keresztül foglalnak. Számítanak a céges felhasználókra is, akik az üzleti ebédeket, vacsorákat ezen az oldalon keresztül fogják lefoglalni, így spórolva a költségeken. Az itt élő vagy turistaként érkező külföldiekben is bíznak, akiket szállodákon keresztül próbálnak elérni. Az egész rendszer egyébként nagyon diszkréten működik, az asztaltársaság ugyanis a kuponos megoldásokkal szemben nem értesül róla, hogy kedvezménnyel fizetünk.
És hogy mitől lehet sikeres az oldal a körülbelül 40 kuponos oldallal szemben? „Mert ez a rendszer hosszú távon is fenntartható. A kuponos akcióknál nyer a vendég és az oldal üzemeltetője, de az étterem a kuponos vendégeken nem keres. Nálunk viszont a teljes elköltött összeg az étteremnél marad, így minden egyes vendégen profitot ér el, és ugye ezek a vendégek az üres asztalokra érkeznek. Semmilyen adminisztratív kötelezettsége nincsen, csak fogadnia kell a vendégeket. Természetesen a vendég is nyer, mivel amennyiben menne amúgy is étterembe, tud a csatlakozott minőségi helyek közül választani, így a végszámlája kevesebb lesz, mint eredetileg lett volna. Persze mi is a profit miatt dolgozunk, így amennyiben sokan használják az oldalt, mi is nyereségesen tudunk működni". A Kedvét bevételei egyébként az 1500 forintos foglalási díjakból származnak, külön nem kapnak semmilyen jutalékot és nincsen semmilyen csatlakozási díj sem. A honlap körülbelül egy hónapja működik élesben. „A cél, hogy napi szinten akár 30-40 foglalást is rajtunk keresztül intézzenek, de ez úgy érhető csak el, hogy a céges felhasználói bázist meg tudjuk növelni és a hotelekkel is megfelelő módon együtt tudunk működni" - teszi hozzá Géczi Dávid, aki szerint a projekt sikeréhez elengedhetetlen, hogy a szolgáltatást megismertessék célközönségükkel, több ezren ismerjék.
Dokifoglaló
Szintén foglalással foglalkozik egy másik startup, ám célközönségüket nem az éhes, hanem a beteg vagy a megelőzést célul kitűző emberek jelentik. A foglaljorvost.hu ugyanis azokat próbálja megszólítani, akik készek a nethez fordulni bármilyen problémával, akár nőgyógyászati vizsgálat céljából, bőrgyógyászati problémákkal stb. Fő szolgáltatása az orvoskeresés és foglalás, de ezt megelőzően megismerhetjük a korábbi betegek véleményét is. A webkikötőt többségében hölgyek látogatják, akik saját maguk és családtagjaik számára foglalnak időpontot - árulja el Straub Fanni, a mögöttes cég, a tavaly novemberben bejegyzett ACT Line Kft. ügyvezetője. Arra a kérdésünkre, hogy kiket tekintenek saját konkurensüknek, Straub elsősorban az orvoslista oldalakat és más, induló orvos-időpontfoglaló oldalakat említi, de „az oldalunk használhatósága és az erős marketingünk erős versenyelőnyt biztosít". A bevétel egyébként orvosoktól származik, akik a megvalósult betegforgalom után fizetnek. A projekt sikereséségét illetően annyit tudtunk meg, hogy a februári indulás óta „több száz foglalás érkezett". Straub szerint azon áll vagy bukik majd az oldal sikere, hogy meg tudják-e növelni az orvosadatbázist és ezzel egyidejűleg a látogatószámot. A rendszerben egyébként csak magánpraxisú orvosok érhetők el, ami véleményünk szerint bevételi korlátot jelenthet, hiszen egyelőre kevesen engedhetik meg maguknak, hogy privát orvoshoz forduljanak, ám az is igaz, hogy az állami egészségügyi ellátás színvonalával egyre többen elégedetlenek.
Közösségi ajándékozás
Kivel ne történt volna már meg, hogy születésnapjára, vagy valamilyen piros betűs ünnepre több haszontalan ajándékot kapott tanácstalan barátaitól, rokonaitól? Erre nyújt jópofa megoldást a jelenleg még a szárnyait bontogató iChoo.se („I choose", azaz „Én választok"), mely ajándéklista összeállítására és a barátnők segítségével az álomajándék beszerzésére, a hétvégi bulihoz az elvárt hozzávalók összegyűjtésére és beszerzésére szolgáló közösségi ajándékozó alkalmazás. A projekt gazdája, Moldován Csaba szerint ha valaki nem tudja mit vegyen barátjának, megnézi a neten a kívánságlistát, és kacat helyet hasznos dolgot ad majd. „Ha pedig valamilyen drága ajándékot nem tudok megfizetni, akkor azt közösen, összefogással tudjuk megvenni, amiben szintén segít a rendszer." Az összefogás egyébként körüllengi az egész ötletet, mert karitatív feladatokat ellátva azonnali segítséget tud nyújtani a rendszer az arra rászorulóknak, elvégre ajándéklistát állíthat írhat egy település vagy szervezet is, a listára pedig felkerülhet például egy lélegeztetőgép is. A karitatív ajándékozás egyik nagy erőssége, hogy nincs szükség a befolyó pénzek utólagos felügyeletére, hiszen megtörténik a pénz elköltése célzottan arra, amire az adományozók szánták.
Másik fontos szempont, hogy a célzott támogatásokat akár nevesítve, akár névtelenül is összeadhatják a felajánlók. Fontos tulajdonság még az is, hogy megszünteti az ajándékozás földrajzi korlátait és lehetőséget biztosít a rendszeres ajándékozásra azok számára is, akik eddig a lazább kötődésből adódóan nem vettek részt az ajándékozásban, mostantól viszont beleadhatnak néhány forintot valamilyen szuvenír megvásárlásába. Ami a konkurenciát illeti, tény, hogy esküvői listák és különálló webshopok kívánságlistái eddig is léteztek a weben, „de mi nem a termék felől, hanem a vágyak felől közelítünk, vásárlóink karácsonyi, születésnapi, hétvégi ajándékot választanak maguknak, amelyet az ismerőseiktől szeretnének megkapni. Nem célzottan egy-egy embertől, hanem a közösségtől. Összedobva rá az erőforrásokat, pénzt, kinek milyen ajándék vágyai vannak" - reagál a felvetésre Moldován, aki beavat bennünket abba is, hogy a site bevétele a termékek értékesítésből származó jutalék lesz, amely a szerződött webshopoktól remélnek. „Ezen felül megjelenik egy teljesen új értékesítési módszer és felület, amelynek lényege, hogy hagyományos reklámok helyett kizárólag termékelhelyezéseket értékesítünk, amelyekhez kapcsolt értékesítési lehetőségeket biztosítunk, ezeket az extra vásárlásokat pedig olyan további ajándékokkal erősítjük, amelyek az eredeti ajándékhoz kapcsolódnak, így növelve a második, harmadik termék megvásárlásának esélyét". Moldován megemlítette, hogy az iChoose működését nem szeretnék a saját oldalaikon belül tartani, hanem gombok integrálásában is gondolkodnak, mintegy kiegészítő funkcióként a weboldalakhoz. A csapat egyébként a Budapest Startup Weekend rendezvényen alakult meg márciusban, a döntőben hét másik projekttel szemben megkapták a legéletképesebb vállalkozás különdíját. A kész termék egyelőre fejlesztés alatt áll, vagyis a bevételre még várni kell.
Az ország legjobb autós ajánlata
Két magánszemély, Sáry András, valamint az informatikai szakújságíróként és az Adverticum online hirdetéskiszolgáló cég alapítójaként ismert Vértes János Andor tulajdonában áll a Savemax.me Kft., mely consumer to business online alkuterekre specializálódott. Övék a holvegyekautot.hu, melynek lényege, hogy az autóvásárlóknak nem kell végigjárniuk több, olykor több tucat autószalont, hogy a legjobb ajánlatot kapják, az autókereskedők pedig az ország másik felében élő vevők igényeivel is találkozhatnak. Ez talán némi pezsgést hozhat az autós piacra. „A márkakereskedések egy nyílt és tiszta rendszerben versenyeznek az ajánlatkérésre adott ajánlataikkal. A vásárló kiemelt helyzetbe kerül, egyszerre több kereskedés száll versenybe, és nyílt megoldás lévén egymás ajánlatai ismeretében adnak egyre kedvezőbb ajánlatot" - emeli ki a lényeget Sáry András. Az autókereskedők fillérekért kapnak egy „sales munkaerőt", a díj ugyanis maximum 5000 forint havonta és márkánként, ami nemhogy egy új kereskedő béréhez, de akár egy üzleti ebéd költségéhez viszonyítva is „nevetséges". A cégnél már újabb ötletek megvalósításán is dolgoznak: a hasonló elveken működő utazási alkuteret jelentő olcsobbutazas.hu, illetve a kötelező szerviz legolcsóbb abszolválásához segítséget nyújtó olcsobbszerviz.hu-n. Ezek programozása már a vége felé közeledik. Egyébként a már működő holvegyek.hu site-hoz az összes ismert nagy márkakereskedés (Ivanincs, Baumgartner, Petrányi stb.) leszerződött, mindössze pár hét alatt.
A tulajdonosok is elismerik, hogy a fenti kis díjtétel mellett csak akkor lehetnek igazán sikeresek, ha legalább négy-öt országban, és országonként minimum 2-3 témakörben meg tudnak jelenni, ugyanakkor több száz milliós vagy akár milliárdos forgalomban gondolkodnak.
Cloudos génkutatás
Bár a géntérkép kutatása valószínűleg többségünknek idegenül hangzik, ha azt mondjuk, hogy egy mellrákra hajlamosító génmutáció azonosítása esetén egy esetlegesen indokolt eltávolító műtétről vagy terápiáról csak nagyon pontos adatok alapján lehet dönteni, és ezt az azonosítási folyamatot megkönnyítheti az Omixon cloud computingos megoldása, akkor talán már látszik, milyen fontos dolgot is végez az Elevator Pitch Competition döntőjébe is bejutott részvénytársaság csapata. Olyan biológusok, orvosok, gyógyszerkutatók a célcsoportjuk, akik genetikai információt szeretnének meghatározni. A cloud computingot is segítségül hívó IT-megoldásuk állítólag sokkal pontosabb és nagyobb hatékonysággal találja meg a genomikai variációkat, mint riválisai (Biomatters, CLC bio, Genomatix, DNAStar, DNA Nexus stb.). Az Omixon egyébként vegyes üzleti modellben gondolkodik, egyrészt felhőszámítási szolgáltatás formájában, másrészt dobozos szoftverként is elérhető a génszekvenátoros termékük. „Az üzleti modell része, hogy ingyenesen is biztosítunk egy alapszoftvert" - húzza alá dr. Bérces Attila, a zrt. vezérigazgatója, hangsúlyozva, hogy kész, piacon levő termékről van szó, amire már megvannak az első referencia vevők is, és jelenleg az amerikai piacralépés fázisában vannak. Sikerükhöz - értékesítéshez és részben a további fejlesztéshez - további 1,5 millió euró tőkére van szükségük. Bércesék egyébként két éve fejlesztenek genomikai algoritmusokat, módszereket. Ha a cég célkitűzései sikeresek lesznek, a betegségek is hatékonyabban lesznek orvosolhatók, üzleti sikerük mellett tehát a magyarok ismét egy világhírű dolgot vihetnek véghez.
Közösségi zene
Elsősorban nagyvárosi fiatalok a célközönsége a Mixgarnak és a Noispotnak, a két nagyon hasonló profilú sikervárományosnak. Mindkét fejlesztés lényege, hogy a közösségi terekben tartózkodók okostelefonjuk segítségével beleszólhatnak, milyen zene szóljon. Eltérés inkább abban van, hogy a Mixgar esetében nem szükséges külön hardver telepítése, egy mezei internetre kötött PC hangkimenetét kötik rá a keverőpultra, míg a Noispot esetében egy dobozkát telepítenek az adott bárba. Mindkét megoldás használható bárokban, kávézókban, éttermekben, irodaépületekben, vagy akár egy házibuliban, bár a Noispot ez utóbbira, vagyis házibulira már kevésbé optimális. „Össze tudjuk gyűjteni a vendégek zenei preferenciáit és lehetővé tesszük, hogy a nekik tetsző zene szólaljon meg a közösségi terekben. A felhasználók emellett a mobiljukon keresztül szavazhatnak is a számokra, így közvetlenül is befolyásolni tudják a lejátszási lista sorrendjét" - mondja Bárdos Kristóf, a Mixgart elindító Digital Natives cég üzletfejlesztési menedzsere. „Közösségivé tesszük a zenehallgatást, a zenei kínálat pedig szinte végtelen, mert az internetről játszunk le zenéket" - teszi hozzá. A Mixgar különlegessége még, hogy néhány kattintással le tudja kérdezni a közösségi profilokból a felhasználók zenei ízlését (Facebook, Last.fm, később a telefonon tárolt zenékből), így az új felhasználók azonnal „teljes értékű" tagként jelenhetnek meg a rendszerben. Ezzel szemben a riválisoknál a felhasználóknak tipikusan maguknak kell „kézzel" felépíteni profiljukat. Riválisuk még a Noispot mellett a Roqbot. Ami a dolog üzleti oldalát illeti: a végfelhasználóknak a Mixgar és a Noispot is ingyenes. A Mixgart használó létesítmények (bárok stb.) tulajdonosai jól skálázható alkalmi, vagy havi előfizetési díjat fizetnek a szolgáltatásért: azaz néhány eurótól egészen 2-300 eurós csomagot is választhatnak attól függően, hogy mennyi ideig és egyidejűleg hány felhasználót akarnak kiszolgálni a helyükön. Szponzoráción keresztül a helyeknek díjmentes is lehet a szolgáltatás, ebben az esetben a szponzor fizeti ki a szolgáltatási díjat. A bétatesztelés egyébként ezekben a napokban indult meg, a mixgar.com címen már most bárki létrehozhatja saját helyét egy webes felületén keresztül. A szolgáltatás a következő hetekben díjmentesen tesztelhető lesz, ugyanakkor „2011 augusztusától folyamatosan tervezzük bevezetni az előfizetői csomagokat és fizetőssé tesszük a szolgáltatást". Jelenleg a cégnél seed és kockázati tőke bevonásán dolgoznak. A zenei szolgáltatás jogi háttere egyébként rendezett, „ a globális szerzői jogokat képviselő szervezettel már megállapodtunk, a kiadó jogokra folyamatban van a szerződés aláírása, így kb. 30 országban lesz jogosítványunk szolgáltatni a Mixgarról zenét (lefedve Európa, Észak és Dél Amerika, Ausztrália, Ázsia jelentős piacait)"
Réteg az épületeken
Olyan nagyvárosi fiatalok a célcsoportja a Tagomonak, akik használnak internetes megosztó eszközöket vagy helyfüggő szolgáltatásokat (Foursquare, Facebook stb.) és rendelkeznek okostelefonnal. A Tagomo célja, hogy AR (Augmented Reality - azaz Kiterjesztett Valóság) technológiával „fóliát" húzzon a valóság elé úgy, hogy ezzel egy teljesen új, lokáció alapú megjelenítés és médiafelületet hozzon létre.„Egy mobilalkalmazásra és egy webes szolgáltatásra épül, aminek segítségével a felhasználók tageket (címkéket) oszthatnak meg mobiljukon keresztül az ismerőseikkel vagy a nagyvilággal. Egy címke lehet egy szöveges poszt, egy kép, egy videó vagy akár egy mobillal rajzolt digitális graffiti is. Ezeket láthatóvá tesszük a valós fizikai térben a szórakozóhelyeken, éttermekben, boltokban, vagy akár a házak falán, valamint a Facebookon és egy weboldalon, ahol a felhasználók a saját jeleiket karban tarthatják és megtekinthetik ismerőseik, vagy bárki már publikus tartalmait a rendszerben" - mondja Vincze István ötletgazda. Versenytárs egyébként bőven akad, a legnagyobb rivális a Layar, de meg kell említeni még a Junaio-t és a Wikitude-ot is. A szolgáltatást hirdetési és szponzorációs bevételekből tervezik üzemeltetni, de még csak a béta tesztnél tartanak.