Idén várhatóan 24 milliárd dollárt fordítanak majd az európai vállalatok peremhálózati megoldásokra, adott előrejelzést az International Data Corporation (IDC) júliusban elkészült, legújabb költéskalauzában (Worldwide Edge Spending Guide), amely szerint a piac biztos bővülése 2025-ig ki fog tartani. A peremhálózati megoldások a számítógépes erőforrásokat - többek között a feldolgozási kapacitást, az analitikai képességeket - közelebb viszik az adatok keletkezési helyéhez, az üzleti folyamatokat, a döntéshozáshoz szükséges elemzést az adatközponti környezeten kívül támogatják, így látványosan rövidítik az értékteremtéshez szükséges időt. A piac lendületes bővülése annak köszönhető, hogy mind több vállalat ismeri fel, edge megoldásokkal gyorsabban, biztonságosabban és megbízhatóbban, jobban skálázható módon szállíthatnak termékeket és szolgáltatásokat ügyfeleiknek.
- A járványhelyzetben minden eddiginél fontosabbá váltak a távolról elérhető szolgáltatások, az azonnal hozzáférhető adatok és információk, amelyekkel a vállalatok adatközponti környezetükön kívül is működtetni tudják üzleti folyamataikat és futtathatják munkaterheléseiket - mondta Alexandra Rotaru, az IDC kutató elemzője. - Valószínű, hogy ezek a trendek a pandémia múltán is éreztetik majd hatásukat, és formálni fogják jövőnket. A hagyományos IT-megközelítésen túllépő peremhálózati megoldások ugyanis az új igények kiszolgálására, a házon belüli adatközpontban elérhető képességek bővítésére és a digitális innovációra egyaránt óriási lehetőséget adnak a vállalatoknak.
Pénzmágnes dolgok internete
Szegmensenként tekintve az edge piacot, az európai vállalatok 2021-ben is szolgáltatásokra - elsősorban a hálózati kapcsolatokat adó távközlési szolgáltatásokra, valamint a dolgok internetéhez (IoT), a robotokhoz, drónokhoz, mesterséges intelligenciához (AI), kiterjesztett és virtuális valóságoz (AR/VR) fűződő, ilyen megoldások bevezetését támogató professzionális szolgáltatásokra - fognak legtöbbet költeni. A hardverköltés szinte ugyanakkora lesz, mint a szoftverköltés. A hardverszegmensben a komoly feldolgozási kapacitással bíró, ugyanakkor a kevésbé kíméletes peremhálózati környezeti körülményeket jól viselő, nehézsúlyú edge platformok képezik a legnagyobb beruházások tárgyát. A peremhálózati szoftvermegoldások közül pedig a vállalatok különösen az adatok, a hálózati végpontok és az infrastruktúra integritását erősítő biztonsági megoldásokra költenek előszeretettel.
Az európai vállalati edge költés a következő pár évben is elsősorban a dolgok internetéhez fűződik majd, azzal együtt, hogy az AI és az AR/VR megoldásokra fordított kiadás súlya is tovább nő, prognosztizálja az IDC. A kiberfenyegetések automatizált észleléséhez és elhárításához a pénzügyi és a kormányzati szektor szereplői, valamint a közművállalatok például a mesterséges intelligenciát hívják segítségül, amely a különböző forrásokból származó információk együttes elemzésével ismeri fel az adatbázisokat és informatikai vagy kiberfizikai rendszereket fenyegető, lehetséges támadásokra utaló jeleket. A kiterjesztett és virtuális valóságra épülő peremhálózati AR/VR megoldások - például okosszemüvegek - pedig az ipari és más kritikus infrastruktúrák karbantartását, javítását és üzemeltetését segítik hathatósan. Az edge költés az említetteken túl olyan technológiai szegmensekben is érezteti hatását, mint például a 3D nyomtatás, a blokklánc, az önvezérlő járművek, valamint a viselhető és a beültethető (gyógyászati) digitális eszközök.
Ipari robotok, sokcsatornás kiszolgálás
Vertikumok szemszögéből nézve 2021-ben a gyártóiparé lesz az európai vállalati peremhálózati költés legnagyobb szelete, ahol a használati esetek zöme a dolgok internetéhez és a robotokhoz kötődik. Szenzorokat telepítve és az általuk gyűjtött adatokat kognitív rendszerekkel elemezve a gyárak működésük teljes automatizálására, a termékminőség ellenőrzésére és javítására, valamint a gépek hibamegelőző karbantartására, a nem tervezett leállások elkerülésére és a folyamatok optimalizálására is használhatják az IoT technológiát, a robotokkal és a mesterséges intelligenciával együtt.
A kiskereskedelem adja az európai vállalati edge piac második legnagyobb, egyben leggyorsabban bővülő szegmensét. A dolgok internete itt a többcsatornás (multichannel) kiszolgálást és az ügyfélélmény következetes javítását célzó kiskereskedelmi stratégiák megvalósítását támogatja a fogyasztók által használt értékesítési csatornákról és digitális eszközökről folyamatosan gyűjtött, valós idejű adatokkal. Az ügyfélélmény javítása mind fontosabb feladat ebben a gazdaságiágban, a kiskereskedők ezért adatéhes mesterséges intelligenciára támaszkodnak, hogy ügyfeleiket jobban megismerjék és igényeikhez pontosabban illeszkedő ajánlatokat adhassanak nekik. De a peremhálózati IoT-AI megoldások más módon is segítik a kiskereskedőket, akik például a polcfeltöltés optimalizálására és a bolti szarkák elcsípésére is egyre szélesebb körben alkalmazzák a valós idejű videoanalitikát.