Egyértelműen aggasztó azoknak a vállalatoknak a helyzete, amelyek a válság második hullámában szenvedhetnek el komoly bevétel kieséseket. Az informatikai vállalkozások ugyan valamelyest védettek a közvetlen következményektől, de a média és a szolgáltatói szektor már komoly problémákkal küzd a lecsökkent hirdetési árbevétel és a lanyhuló fogyasztás miatt.
Az összes terv átírása után, most egyes helyeken a leépítésekre, másutt a radikális kiadás visszafogásra kényszerültek a cégek. Az év elején amúgy is gyenge hirdetési piac, idén még a megszokottnál is gyengébben teljesít, s az ügynökségek is bizonytalanok a kampányok elindítása, illetve a pontos targettálása tekintetében. Mindenki az olcsó, és hatékony megoldásokat keresi, így egyre többször kerül előtérbe az online kampányok lehetősége.
Hirdetni pedig kell
Már 2008-ban több az IT szektorban vezető vállalat bejelentette, hogy lecsökkenti, vagy teljesen megszünteti a nyomtatott sajtóban megjelenő kampányait, de akkor még senki sem gondolta, hogy ezt a területet is ilyen szinten érinti majd a gazdasági válság.
Manapság nem elegendő feltenni a polcokra a legújabb eszközöket, hiszen a szaküzletekben, szupermarketekben meglehetősen kevés a hozzáértő eladó, s a vásárlóktól pedig nem várható el, hogy pontosan tudja mit is akar megvenni.
A termékek és szolgáltatások eladásához többek között ezért nélkülözhetetlenek a hirdetések, amelyek felhívják a vásárlók figyelmét az adott modell vagy lehetőség előnyeire. A vásárlók megszokták, hogy a média minden csatornájából visszhangzó márkanevek megbízhatóak, s enélkül a hírverés nélkül gyakorlatilag képtelenség bevezetni egy új számítógépet, mobilt, vagy kiegészítőt. Ezért, ha csökken a hirdetések száma, s a felhasználót semmi sem csábítja vásárlásra, akkor végül a gyártó lényegesen kevesebbet értékesíthet termékeiből, ami természetesen a tovább mélyíti a cég belső válságát. Ez újabb leépítésekhez vezethet, amely egy idő után teljesen működésképtelenné teheti a vállalatot.
Van megoldás
Az internetes média szerepe a válság idején azért értékelődhet fel, mivel ezen a csatornán keresztül nagyszámú felhasználó érhető el, alacsony költség keret esetén is. A nyomtatott lapok problémáját ugyan ez nem oldja meg, mindazonáltal gyorsíthatja a hagyományos sajtó internetre települését.
A válság felpörgetheti az olcsó Adsense és Adwords jellegű hirdetések piacát, viszont csökkentheti a drága és kevéssé hatékony banner-kampányokat. Persze az anyagi gondok új megoldásokat is kikényszerítenek, így a szaklapok egyre több szakértő blogot futtatnak majd oldalaikon, s elképzelhető, hogy a szakértők is függetlenedhetnek a különböző kiadványoktól.
Egyre nagyobb szerepet kapnak a Google optimalizálók és keresőmarketing szakértők, s valószínűleg felerősödik a keresőkben a jó pozíciókért vívott harc is.
Már most is érezhető, hogy az ügynökségek a hagyományos formák helyett például a gerillamarketing felé fordultak, bár ezen téren bőven van mit tanulni a külföldi pozitív és negatív példákból.
Az informatikai vállalatok a visszafogott lehetőségeik miatt remélhetőleg a szakmai lapokat és a témaspecifikus internetes oldalakat részesítik majd előnyben a lifestyle magazinokkal szemben. A telekommunikációs cégek pedig minden valószínűség szerint pont a lifestyle felé nyitnak, s a szakmai médiából vonják ki forrásaikat.
A versengés egyre erősebb már most is a hirdetési piacon, s még igazán senki sem tudja pontosan, hogy a jelenlegi kivárás után mennyire csökkenek le az ilyen jellegű bevételek. Remélhetőleg a válságból több cég az előre menekülést - ebben az esetben - az erős hirdetési kampányokat választja majd, s ez átsegítheti a jelenleg aggódó médiapiacot a nehézségeken.
A pesszimisták által vizionált több éves válságra azonban jelenleg nincs válasza a hirdetési és média vállalatoknak, szakértők szerint az elhúzódó problémák mégis inkább az internetes médiát segíthetik győzelemre. Ez a kétes értékű győzelem azonban még komoly áldozatokat követelhet a hagyományos médiatermékek kiadói részéről.