A Hamisítás Ellenes Nemzeti Testület (HENT) felmérése szerint komoly problémát jelentenek a válságban a hamis termékek. A vásárlók nagy százaléka az olcsó termékek esetében nem foglalkozik azok eredetiségével. A legnagyobb arányban a ruházati termékek esetében jelentkezik ez a tendencia, de jelentős bevétel kiesést mutat a DVD-k és szoftverek esetében tetten érhető hibás vásárlói magatartás. 10 vásárlóból 3 bármikor vásárolna hamis ruházati terméket, a megkérdezettek 38 százaléka pedig elgondolkodna az ajánlaton.
Az illatszerek és a CD/DVD vásárláskor a megkérdezettek 15 százaléka bólint rá bármikor egy hamisított termék megvásárlására, míg minden negyedik válaszadó megfontolna egy ilyen lehetőséget.
Óvatosabbak a fogyasztók a számítógépes programokkal. Nem eredeti programot 12 százalékuk vásárolna gondolkodás nélkül, míg 21 százalékuk elgondolkozna, ha ilyen helyzetbe kerülne. A felmérés szerint illegálisan másolt számítógépes programokat minden ötödik fiatal használ.
A lakosság az egészségükre potenciálisan veszélyes termékek esetében a legóvatosabb. Bizonytalan eredetű élelmiszert csak 2 százalékuk, míg bizonytalan eredetű gyógyszert csak 1 százalékuk vásárolna bármikor. Valamivel magasabb azok aránya, akik fontolóra vennének egy ilyen ajánlatot: 10 százalékuk bizonytalan eredetű élelmiszerre, 6 százalékuk bizonytalan eredetű gyógyszerre mondana talán igent.
Olcsóbb termékekkel csökkenthető lenne
10 emberből 8 úgy gondolja: ha olcsóbbak lennének az eredeti termékek, kevesebb hamisítvány fogyna. Csupán minden huszadik válaszadó véli úgy, hogy az eredeti termékek ára nem befolyásolja a hamisított termékek forgalmát. A leginkább ár-érzékenynek a községben élők, akiknek 86 százaléka szerint az eredeti termékek ára meghatározó a hamis termékek iránti keresletben.
Meglepő eredménye a vizsgálatnak, hogy csak az emberek fele szerint egyértelműen jobb minőségű az eredeti, mint a hamis termék. Körülbelül minden hatodik válaszadó gondolja úgy, hogy a hamisított termék van olyan jó minőségű, mint az eredeti.
A válaszadók fele szerint a hamis termék gyengébb minőségű, míg 10 emberből 3 szerint nem lehet egyértelműen állást foglalni a kérdésben.
Hosszú távon megéri eredetit venni?
A HENT által készített felmérés eredményei szerint csupán a válaszadók 7 százaléka szerint állja a versenyt hosszú távon a hamisítvány az eredetivel szemben, s 71 százalék úgy gondolja: hosszú távon jobban megéri eredeti terméket választani.
Megdöbbentő, hogy a megkérdezettek 42 százaléka szerint a hamisítványokkal a lakosság jól jár, csak a gyártók veszítenek. Ezzel szemben minden negyedik ember szerint a gyártók mellett a lakosság számára sem előnyös a hamisítás jelensége. Érdekes eredmény, hogy miközben sokan kizárólag a gyártók problémájának tartják a hamisítást, addig az emberek közel kétharmada tisztában van azzal, hogy a hamisítás miatt a költségvetés komoly bevételektől esik el. A fenti fogyasztói szokások ellenére 10 emberből 7 szigorúbban büntetné a hamisítókat és a hamisítványok terjesztőit.
Hamis termék: vennénk is meg nem is
A hazai vásárlók többsége nem képes megkülönböztetni a hamis termékeket az eredetitől. Sokan vesznek olcsó és hamis terméket, de büntetnék a hamisítókat.
Hirdetés
Hirdetés