A GSM-R projekt első fázisának célja, hogy 935 kilométer hosszon megteremtse a nemzetközi vasúti forgalom átjárhatóságát, valamint növelje a vasúti közlekedés biztonságát és hatékonyságát.
A GSM-R (Global System for Mobile Communications - Railway) egy gsm-technológián alapuló, vezeték nélküli vasúti kommunikációs hálózat. Lehetővé teszi a biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti adatkommunikációt, illetve hang alapú összeköttetést teremt a vasúti kiszolgáló személyzet számára.
Az EU jelentős támogatásokkal igyekszik ösztönözni a GSM-R kiépítését a kelet-európai országokban. Az új rendszer révén bármely ország vasúti szerelvénye úgy közlekedhet a rendszer tagországainak vasúti folyosóin, hogy határátlépésekor nem kell megállnia, átállnia az egyes országok különböző rendszereire, nem lesz szükséges mozdonyt vagy mozdonyvezetőt váltani, így csökken a menetidő. A GSM-R hálózatok közötti roaming szolgáltatás részeként a szerelvényeken használt kommunikációs berendezések a határon automatikusan átállnak az egyik ország rendszeréről a másikra.
A kormány tavaly novemberben a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.-t jelölte ki a GSM-R projekt megvalósítójának, a NISZ Zrt. hatáskörébe tartozik a tervezésre, a kiépítésre és az implementációra vonatkozó közbeszerzési eljárások lebonyolítása.
A NISZ tavaly decemberben írt ki tárgyalásos közbeszerzést a GSM-R rendszer és egyéb kapcsolódó szolgáltatások ellátásához szükséges berendezések szállítására és szerelésére, valamint a rendszer teljes körű tervezési, építési, rendszerintegrációs, tesztelési, tanúsítási, próbaüzemi feladatainak ellátására. A tendert a Kapsch CarrierCom Kft. és MVM Ovit Országos Villamostávvezeték Zrt. közös ajánlata nyerte 13,736 milliárd forintos ajánlattal.