Kína piacvezető internetes keresője, a Baidu keresetet nyújtott be az amerikai Regiter.com domain regisztrátor cég ellen, mivel az szerinte engedte, hogy január 12-én egy hackertámadás következtében megbénuljon az oldaluk. A Baidu.com ugyanis egy DNS átirányítási akció miatt több órára elérhetetlenné vált, s helyén a Twitterrel kapcsolatban már hírhedtté vált Iráni Cyber Sereg honlapja jelent meg.
Az ügy pikantériája, hogy mindez pont az után történt, hogy a Google blogjában bejelentette: több nagy céggel egyetemben támadások érték Kínából, és ezt megelégelve az ázsiai országban megszünteti a cenzúráját, valamint a kivonulást is kilátásba helyezte.
Reváns és reakció?
Az egybeesés gyanús, s két különböző forgatókönyv is elképzelhető. Egyrészt a Baidu.com január 12-i kiesését kétségtelenül az Iráni Cyber Sereg okozta, ám hogy mindezt miért tették, azt nem tudni. Így lehetséges, hogy a Google kínai kalandja miatt a támadók revánsot vettek az ázsiai ország keresőjén megmutatva, hogy az sem sebezhetetlen. Persze nem szabad elzárkózni a véletlen egybeeséstől sem. "Ezt az oldalt feltörte az Iráni Cyber Hadsereg... Az Egyesült Államok azt hiszi, hogy ők kontrollálják és menedzselik az internet hozzáférésüket, de nem" - volt olvasható például a Twitter esetén, s a soraik alapján elképzelhető, hogy a hackerek így kívánták Kínát is megregulázni. Ezen esetben viszont meglehetősen jó érzékkel választottak időpontot.
A kínai cég reakciója is érdekes, hiszen ritkán szoktak megvádolni egy domain regisztrátort a hackerekkel való együttműködéssel. Talán e lehetőség fel sem merült volna, ha a Google nem lép fel erőteljesen Kína cenzúrája ellen. S természetesen az sem zárhatjuk ki, hogy a Baidu vádjai igazak, ám ekkor már országok közötti cyber hadviselés terepére lépünk.
A keresőcég közlése szerint egyébként a támadás csak a Baidu tengerentúli oldalát érintette, míg a kínai keresőjüknek semmilyen kiesést sem kellett elszenvednie. A ComScore novemberi adatai szerint az ázsiai ország internetes kereső piacán egyébként a Baidu 62,2 százalékával dominál, míg a Google csak 14,1 százalékot tudhat magáénak.