A Google 2007 júliusában vásárolta fel a GrandCentralt, egy egyesített telefonszolgáltatást nyújtó céget, amit most Google Voice néven éleszt újra - persze alaposan feljavítva. A GrandCentral Communications 2005-ben jelent meg szolgáltatáscsomagjával a piacon. A cég olyan szolgáltatásokat nyújtott, mintha egy csak velünk foglalkozó telefonközpontost bocsátana a rendelkezésünkre. Onnantól, hogy a Google megvette, a vállalkozás többé nem fogadott új ügyfeleket - nyilvánvalóan azért, hogy a szolgáltatások fejlesztésre tudjanak koncentrálni -, de arra biztatta az érdeklődőket, hogy hagyják meg e-mail címüket, és foglaljanak maguknak GrandCentralos telefonszámot.
A Google elmondása szerint pár héten belül megkezdik a számok kiküldését ezekre az e-mail címekre. A nagyközönség számára azonban majd csak "hamarosan" válik elérhetővé a most már Google Voice néven futó szolgáltatás - hasonlatosan ahhoz, ahogy egy időben új Gmail postafiókot is csak meghívóval lehetett nyitni. A Google más szolgáltatásait használók már most hozzáférhetnek felhasználónevükkel és jelszavukkal a Google Voice-hoz, de csak annyira, hogy "a szolgáltatás heteken belül elérhetővé válik" feliratú képernyővel nézzenek farkasszemet.
Mit kínál a Google Voice?
Nem is a Google ötlete lenne, ha nem olyan szolgáltatásokat kínálna, amelyekre az ember ne csapna le azonnal! A Google Voice-os számra beérkező hívásokat szabadon átirányíthatjuk egyszerre a munkahelyi, az otthoni és mobilszámunkra, és persze annak a készüléknek a csöngésére felelhetünk, amelynek a közelében tartózkodunk éppen. Kapunk hangpostát, szűrhetjük a beérkező hívásokat, rögzíthetjük a beszélgetéseket és a felvételeket, aztán bármikor elérhetjük azokat a weben keresztül.
Hasonlóan a Gmailhez, amivel kapcsolatban a Google azt tűzte a zászlajára, hogy "soha többé ne kelljen egyetlen levelet sem törölni", a Google Voice "egy életre" archiválja a hangpostát. Az összes kimenő és bejövő szöveges üzenetünk (SMS) ugyanígy tárolódik, és tartalmuk egyszerűen és gyorsan kereshető. A Google Voice bármilyen amerikai telefonszámot ingyenesen hívhatóvá tesz, ami valószínűleg nem a legjobb hír a konkurens szolgáltatóknak - és itt ne csak a VoIP megoldásokra gondoljunk.
A Google Voice érti, amit mondanak neki
A legizgalmasabb a hangpostánkra érkező üzenetek szöveges átirata, amit e-mailben is megkaphatunk. A Google azt állítja, hogy ez az egyetlen szolgáltatás a piacon, amely teljesen automatizált hangpostafiók-átiratot kínál. Az átiratok természetesen tartalmazhatnak hibákat, de a cég azt ígéri, hogy idővel nőni fog a pontossága.
Pusztán érdekességképen: a piacon jelenleg megtalálható, automatizált átirat-szolgáltatások kis mértékben, de függnek az emberi beavatkozástól. Azért, hogy fejlesszék a pontosságukat, az olyan szavaknál, amiket nem értenek, emberi segítséget kérnek, és persze tanulnak.
A Skype is ringbe szállt
A múlt héten a Skype megkezdte az ügyfelek hangpostafiókjára érkező üzenetek írott szöveggé alakítását és SMS-ben való továbbítását. A háttérben egy brit cég, a Spinvox technológiája áll, mely 2005-ben indította útjára szolgáltatását az Egyesült Királyságban, és mára számos észak-amerikai távközlési szolgáltatónál az ő megoldásuk működik. A Skype-nál a szöveges átiratért nem kérnek pénzt, csupán az SMS-ért.
Mibe fog mindez kerülni?
A Google Voice-ról mindössze annyit tudunk, hogy a használata ingyenes, de hogy a Google hogyan tud mégis pénzt csinálni a szolgáltatásból, az homályos. nyilvánvaló, hogy a hangüzenetek átirataihoz a cég képes célzott hirdetéseket csatolni, de az nagyon jó kérdés, hogy mihez fognak kezdeni a nem angol nyelven hagyott üzenetekkel.
A Google tájékoztatása egyelőre eléggé hézagos, például az sem teljesen egyértelmű, hogy az "ingyenesen hívható amerikai számok" csak vonalas számokat jelentenek, vagy mobilszámokat is.