Egy múlt héten nyilvánosságra hozott Credit Suisse elemzés szerint az idei évben is erősen veszteséges lesz a YouTube. Számításaik alapján ugyanis annak az üzemeltetése körülbelül 471 millió dollárt húzhat ki a tulajdonos Google pénztárcájából: a 711 millió dollár üzemeltetői költséghez ugyanis csak 240 millió dollárnyi reklám-bevétel társul majd, amely még így is 20 százalékos bevétel-növekedést jelenthet 2008-hoz képest.
Ráadásul ez a húsz százalékos növekedés is kevés, hiszen még ha évről-évre hasonló növekedés előtt állna az oldal bevételi oldala, akkor is csak évek múltán válhatna a YouTube rentábilissá. Persze az is lehet, hogy még ez sem lenne elég, hiszen a videók tárolásának és a sávszélesség biztosításának a költségei is tovább emelkedhetnek majd. Az pedig jelenleg lehetetlennek tűnik, hogy a site valaha is megszolgálja a két és fél évvel ezelőtti 1,6 milliárdos vételi árat.
Annak ellenére, hogy a Google-YouTube tranzakciót anno hatalmas vételként aposztrofálta a világsajtó, ám idővel kiderült, hogy a keresőóriás nem képes olyan bevételi forrást találni, ami fedezné az oldal kiadásait. Eddig majd minden reklámozási megoldás kudarcot vallott. Ráadásul elemzők szerint a YouTube felületeinek mindössze csak 3 százalékán lehet hirdetést elhelyezni, ami már önmagában a bukás záloga lehet. A fiatal gördeszkások mutatványai, és a vicces videók ugyanis habár népszerű tartalmak, nem alkalmasak arra, hogy reklámozzanak velük. Rossz minőségűek, és a reklámozók számára nem relevánsak. Magyarán csak a pénzt viszi az, amely miatt népszerű lett az oldal. A poénos videókat ugyanis nem olcsó mulatság tárolni és elérhetővé tenni.
Pont ezen okból a Credit Suisse szakértői szerint a Google-nek sürgősen új üzleti modellt kellene bevezetnie, fizetős prémium tartalmakkal, mert a jelenlegi, hirdetésre alapozott rendszer láthatóan nem képes fenntartani magát. S ráadásul az sem állítható, hogy a jogvédett tartalmak jelentenék az oldal vesztét, hiszen ha az azokért fizetett 250 millió dollárt nem számoljuk, akkor még mindig ott marad a körülbelül 300 dolláros üzemeltetési költség. Persze ekkor már sokkal beljebb lennének...
Adódik a Hulu példája, amely teljesen más modellt valósít meg. Az NBC és a Fox sorozatait megosztó oldal ugyanis pénzügyi szempontból is sikeres: jó képminőségű sorozatok érhetőek el rajta, amelyek mind vonzzák a látogatókat és a hirdetőket is. Ma a YouTube nagyon messze áll ettől, s ez nem is fog változni, míg a házilag-készült, rossz minőségű videók érhetőek el rajta. A szűrés nélküli videók ugyanis amíg az internetezőknek vonzóak, a hirdetők messze elkerülik őket. Márpedig hamarosan lépni kell, mert kérdéses, hogy a Google részvényesei meddig hajlandóak még lenyelni a keserű pirulát. S persze a legnagyobb kérdés az, hogy mi lesz, ha a változás mellett döntenek. Ha változtatnak az oldal modelljén, akkor elpártolhatnak a felhasználók. Ha értékesíteni kívánják, akkor megintcsak kérdés, hogy ki lesz az, aki megveszi. Ha pedig magára marad, akkor még akár csődbe is mehet. Finoman fogalmazva úgy tűnik, hogy a YouTube modellje gazdasági szempontból nem járható.