Akik elolvasták cikkünket és szeretnék is kipróbálni az AdWords működését, azok talán hasznosnak fogják találni bevezetőnket az online hirdetések világába.
Hirdetők számára már kikerülhetetlen az online megjelenés - az interneten viszont a Google-t nem lehet kikerülni. Az AdWords az egyik legkedveltebb hirdetési lehetőség, hiszen segítségével a Google keresőben, illetve más, tematikájában a hirdetésekhez kapcsolódó oldalakon jeleníthetjük meg hirdetéseinket, érdemes tehát megismerkednünk vele. Az AdWords az úgynevezett Pay-Per-Click (PPC, kattintás utáni fizetés) modellt valósítja meg. A hirdetések tipikusan rövidek, egy címsort és két tartalomsort foglalnak magukban. Az AdWordsben könnyen, pár klikkel hozhatunk létre reklámkampányokat.
Lépésről lépésre
Az adwords.google.hu cím felkeresése után egyetlen kattintással már létre is hozhatjuk AdWords-fiókunkat.
Azoknak, akik most ismerkednek a szolgáltatással, inkább a Kezdő változat kipróbálását javasoljuk.
Munkánk rögtön a nyelv- és területi beállításokkal kezdődik. Ez igen fontos, ha üzletünk vagy termékünk valamilyen módon fizikai helyhez köthető. Minél szűkebb területet adunk meg, értelemszerűen annál kevesebbszer fog megjelenni hirdetésünk, de valószínűsíthetően arányosan sokkal többen fogják relevánsnak, érdekesnek tartani, és rákattintani. Magyarországon belül sajnos az IP címek internetszolgáltatók általi dinamikus kiosztása miatt nem tudjuk tovább szűkíteni a területet.
Következik az egyik legfontosabb rész: a hirdetés megalkotása. Ez olyan dolog, amellyel a reklámszakemberek azóta küzdenek, amióta csak reklám létezik, a bölcsek kö-vére azonban még senki nem talált rá. Kísérletezzünk bátran, hiszen menet közben is módosíthatjuk hirdetésünket, illetve többféle variációt is létrehozhatunk - a Google rendszere kérésünkre kiválasztja a legjobbat és egy idő után csak azt jeleníti meg.
Természetesen a Google számos irányelvet alkotott mind a tartalomra, mind a megjelenésre vonatkozóan, ezek ismertetésére nincs helyünk, de az AdWords súgója igen alapos. Léteznek tiltott kulcsszavak is. A márkanevek nem tartoznak ezek közé - furcsa is lenne, ha egy bolt nem hirdethetné a kínált termékeket gyártó szerint. 2004 óta a hirdetők konkurens márkák kulcsszavaira is licitálhatnak, ami miatt igen sok bírálat érte a céget. Tiltólistán vannak viszont például a szerencsejátékokhoz vagy illegális szoftverekhez (crack, hack stb.) fűződő kulcsszavak, de ezek régiónként változhatnak az adott ország törvényeit, rendeleteit követve.
Annak érdekében, hogy a kampányunk a lehető leghatékonyabb legyen, azaz leginkább azok lássák, akik jó eséllyel fognak a későbbiekben rákattintani, majd adott esetben online vásárolni is, fontos, hogy a megfelelő kulcsszavakat válasszuk ki. Nem célszerű túl általános kategóriát, kulcsszót megadni, hiszen ekkor számunkra bevételt nem jelentő felhasználók is rákattinthatnak a hirdetésre, és esetleg fölöslegesen költjük a pénzünket. Kizáró keresőszavakkal is dolgozhatunk, ezekből is érdemes megadni párat. Egy egyszerű példa: ha szoftveráruházunk van, és egy adott alkalmazást szeretnénk reklámozni, jó ötlet lehet például a crack, hack, kulcs és letöltés szavakat tiltólistára tenni, ezek a keresések ugyanis valószínűleg nem potenciális vásárlóktól érkeznek.
Természetesen a karakterszám-korlátozásokat mindenképp be kell tartanunk, illetve az URL-mezőt sem használhatjuk szöveges mezőként, még akkor sem, ha csak így fér el hirdetésünk. A központozással sem hívhatjuk fel magunkra a figyelmet, a címben nem szerepeltethetünk felkiáltójelet, illetve az egész hirdetésben is csupán egyet helyezhetünk el. A számokat, szimbólumokat pedig eredeti jelentésük szerint kell használni. A reklámok alapszabályait ugyancsak be kell tartanunk: például alá kell támasztanunk konkuráló állításainkat, azaz céloldalunkon igazolni kell, hogy valóban jobbak vagyunk, mint versenytársunk.
Következnek a mocskos anyagiak. Miután kiválasztottuk a pénznemet, beállítjuk a havi költségkeretet. Nyilvánvalóan ez is teljes mértékben a hirdetőtől, illetve az eladni kívánt terméktől függ.
Ezek után nincs más dolgunk, mint megadni e-mail címünket, majd a Google-től kapott levélben a megfelelő hivatkozásra kattintva létrehozni AdWords-fiókunkat. A fiókbeállításoknál érdemes még elidőzni pár percet. Fizetni a mobiltelefonoknál jól bevált két módszer egyikével lehet. Vagy átutaljuk a pénzt előre, és ebből gazdálkodunk, amíg fut a kampány, vagy utólag fizetünk. Ki-ki eldöntheti, vérmérsékletétől függően. A banki átutalás igen egyszerű; a Befizetések menüponton belül meg kell adni az átutalni kívánt összeget. Kapunk egy hivatkozási számot, és aztán már mehet is az átutalás. Amennyiben hitelkártyával fizetünk, ugyanezt az utat kell bejárni: a Befizetések oldalon meg kell adnunk a befizetni kívánt összeget, amint a Google ezt ellenőrizni tudja, elkezdi megjelentetni kampányunk hirdetéseit.
Ha már van egy kis tapasztalatunk, érdemes még a kattintási költségek árazását is szemügyre venni. Kezdő felhasználóként ugyan a Google állítja be helyettünk a CPC-költségeket, de ezt a költségkeret-optimalizációt ki is kapcsolhatjuk, és meghatározhatjuk saját maximális CPC-nket. Csak haladóknak! Ha elkészültünk az adminisztratív lépésekkel, szemügyre vehetjük hirdetésünk eredményeit, miután rákattintottunk Kampányom fülre. Itt láthatjuk az egy-egy kulcsszavunkhoz tartozó főbb adatokat. Ilyen például a megjelenések száma, a kattintások száma, az aktuális CPC-érték; az Oszlopok mutatása/elrejtése menüben testre szabhatjuk a megjelenést.
Egy utolsó tanács: alaposan ismerkedjünk meg az AdWords kezelőfelületével, hogy megértsük a hirdetési kampányok felépítésének logikáját. Aki viszont komolyabban akar foglalkozni a Google hirdetőrendszerével, az mindenképpen töltse le a Google AdWords Editort, amely sokkal kényelmesebbé, kezelhetőbbé teszi munkánkat.
Ha pedig végképp elakadunk, a Google AdWords egy chat-segítőszogálattal is rendelkezésünkre áll, itt bártan feltehetjük kérdéseinket a nap 24 órájában.
Első lépésnek elég ennyi a Google AdWordsről. Ha valaki hirdetni akar, és saját kezébe veszi a dolgot,
mindenképpen magának kell felfedeznie, mitől lesz sikeres egy kampány. Sok sikert, és ne feledék: a PC World márciusi számában 13 000 forintos kuponnal kedveskedünk olvasóinknak, hogy azonnal belefoghassanak az online hirdetésbe.