A Jackass 2.5, a Paramount Pictures és az MTV Networks közös produkciója az első hollywoodi nagyjátékfilm, amelyet nem moziban, hanem az interneten mutatnak be. Az alig 2 millió dollárból (353 millió forint) készült filmet a Blockbuster amerikai videókölcsönző hálózat "vetíti" a blockbuster.jackass.com oldalon streaming formátumban, ami azt jelenti, hogy a 64 perces alkotást csak megnézni lehet, rögzíteni, letölteni viszont nem (a szolgáltatás egyébként csak az Egyesült Államok területéről érhető el).
Az online mozi látogatóinak nem kell fizetniük, de a film előtt jó sok reklámot kénytelenek végignézni. Ez generálja a bevételt a Blockbusternek, és persze az, hogy december 19-től egy hétig csak náluk látható Johnny Knoxville komikus-kaszkadőr és barátai legújabb idétlen és hajmeresztő mutatványsorozata. December 26-án a film bekerül az Amazon és az iTunes webáruház kínálatába. Letölthető verzióban 10-15 dollár körüli áron, 45 perccel hosszabb extra DVD-kiadásban pedig 30 dollárért lesz kapható. Január elejétől aztán újabb ingyenes webtévéken, köztük a holland Jooston is megnézhető majd a Jackass 2.5, februárban pedig megjelenik a kábeltévék és műholdas csatornák fizetős (video on demand) kínálatában.
A Paramount szerint a gyártási költséget már az az összeg is fedezi, amelyet a Blockbuster fizet az egy hétre szóló kizárólagos vetítési jogért. Ha pedig az új terjesztési modell sikeres lesz, akkor átalakulhatnak a filmszakma játékszabályai - teszik hozzá szakértők.
A hollywoodi filmek kalózmásolatai sokszor már a premier előtt megjelennek a fájlcserélő hálózatokon, ezért aztán a stúdiók kezdik kedvelni az ingyenes, de reklámokkal felpántlikázott tartalom koncepcióját - részben ez indokolja a disztribúciós innovációt. A hagyományos forgalmazói rendszer megkerülése továbbá remek lehetőség a kis költségvetéssel gazdálkodó produkcióknak is, hiszen az internet révén sokkal könnyebben és olcsóbban lehet eljuttatni a terméket a célközönséghez.
"10-15 év múlva elég furcsának fog tűnni, ha valaki minden filmet moziban akar majd megnézni" - mondta Andy Lowe, a Total Film magazin szerkesztője. "Vannak persze szuperprodukciók, mint például a Mission Impossible: 3, amelyek csak a filmvásznon mutatnak igazán jól, de a kis költségvetésű és kis képernyőn is érvényesülő filmek számára ez tökéletes terjesztési csatorna" - mondta Lowe a The Times honlapján megjelent beszámoló szerint.
(MTI-Panoráma)