Az idei Movin'On fenntartható mobilitási világtalálkozón a Michelin bemutatta a WISAMO projektet, egy olyan nagyszabású innovációt, amely a szélenergiára támaszkodva kíván hozzájárulni a tengeri közlekedés szén-dioxid-mentesítéséhez.
Mivel a világ a teljes környezeti katasztrófa felé halad, a mobilitási kihívások kezelése érdekében már most mélyreható változtatásokra van szükség. A Michelin arra törekszik, hogy a tengeri közlekedést hatékonyabbá tegye, miközben a fosszilis erőforrásokkal is takarékoskodik.
François Cadiou, a BRS Brokers vezérigazgatója szerint bár a tengeri közlekedés elengedhetetlen, az olaj üzemanyag felhasználása katasztrofális mértékűvé vált, és a CO2-kibocsátást csökkenteni kell. A tengeri szállítás a világ CO2-kibocsátásának mintegy 3 százalékáért felel, így ha a hajótulajdonosok nem találják meg a módját, hogy megfeleljenek az előírt előírásoknak, akkor a vállalkozásuk lassan tönkre mehet.
A Michelin a "fenntartható mobilitást" kívánja előmozdítani, és ennek érdekében a francia multinacionális vállalat olyan innovatív projektekkel állt elő, amelyek valószínűleg forradalmasítani fogják a közlekedés jövőjét, nemcsak a közúton, hanem a tengeren is. A Wing Sail Mobility (WISAMO) egy új vitorlarendszer létrehozásán alapul mindenféle hajótípushoz, és segíteni fogja a tengeri hajózás dekarbonizálását.
Ez a projekt Michel Desjoyaux francia navigátorral és világhírű hajósokkal együttműködve jött létre, akiknek a hozzájárulása és technikai tudása jelentősen befolyásolta a WISAMO fejlesztését. Desjoyaux szakértelmének köszönhetően az újfajta vitorlákat egy kereskedelmi hajón, tényleges tengeri körülmények között lehet majd tesztelni.
A WISAMO projekt egy forradalmi kialakítású automatizált, teleszkópos, felfújható szárnyrendszer, amely, különösen alkalmas ro-ro hajók, ömlesztett árut szállító hajók és gáztartályhajók számára. A vitorlák üdülőhajókon is használhatók. Ez a rendszer kihasználja a szélmeghajtás előnyeit, lehetővé téve a hajók számára, hogy akár 20 százalékkal csökkentsék az üzemanyag-fogyasztásukat, ami a CO2-kibocsátás csökkentésével pozitívan hat a környezetre.
A "Plug and Play" rendszerrel a szárny alakú vitorlák könnyen telepíthetők és használhatók. Eredeti berendezésként felszerelhetők új hajókra, vagy beépíthetők már üzemelő hajókba. Egy gombnyomással egy kis légkompresszor formára fújja a teleszkópos vitorlát. Ezután automatikusan kiválasztja a teherhajónak megfelelő beállítást (ami azért jó, mert valószínűleg nem lesznek vitorlás szakértők egy valódi teherhajó fedélzetén).
A vitorlák kialakítása lehetővé teszi, hogy úgy fogják be a szelet, mint egy repülőgépszárny, és ezzel energiát adnak át, amely előre hajtja a hajót. Kettős felületük még annál is jobb teljesítményt eredményez, mint egy hagyományos vitorla.
A WISAMO legkülönlegesebb tulajdonsága, hogy a vitorlákat felfújják, ami csökkenti a szövetek mechanikai igénybevételét és növeli a szárny rugalmasságát. A vitorlákat teljesen be lehet húzni, ami megkönnyíti a hidak alatti áthaladást, vagy akár elősegíti a legénység tagjainak biztonságát rossz időjárási körülmények között. Emellett a rendszer nagyon jól vitorlázik széllel szemben.
A hajózási ágazatra nagy nyomás nehezedik, hogy megfeleljen a növekvő környezetvédelmi követelményeknek, és most van itt az ideje cselekedni, mielőtt a környezeti károk visszafordíthatatlanok lennének - állítja Desjoyeaux. Szerinte a szélhajtás előnye, hogy a szélenergia tiszta, ingyenes, univerzális és egyáltalán nem megosztó. Nagyon ígéretes lehetőséget kínál a kereskedelmi hajók környezeti hatásainak javítására.
Nem a Michelin az egyetlen vállalat, amely megpróbál feltárni a zöldebb hajózási lehetőségeket. Számos más rendszert is tesztelnek, köztük a sárkányvitorlázást, az összecsukható árbocokat, a rotorvitorlákat, sőt a nap- és szélenergia keverékét is.
A WISAMO rendszert először 2022-ben fogják alkalmazni egy kereskedelmi hajón. A Michelin arra számít, hogy a tesztelési fázisok befejezése után teljes körű gyártásba kerül.