Szekeres Viktor a Gloster telekom Kft. szakértője szerint akár 20-30 százalékos telefonszámla-csökkenés és legalább ugyanilyen mértékű termelékenység-növekedés érhető el a VOIP megoldások bevezetésével. Ez az egyik legfontosabb ok, amiért megéri a hazai kisvállalkozásnak az interneten telefonálni a jól bevált vezetékes és a divatos mobil helyett.
Miből lesz a megtakarítás?
Olcsóbb a világhálón telefonálni, mert a VOIP szolgáltatóknak nincs szüksége drága rézdrótos hálózatra. Ők ugyanis a sokkal olcsóbb (és amúgy is majd minden cégnél meglévő szélessávú internetet használják - így az előfizetési díjak és a percdíjak is jóval kedvezőbbek. A régen sokat szidott rossz hangminőség is a múlté: szinte észre sem vehető a különbség. A számhordozásnak köszönhetően a hívószám megtartásával a KKV-k a meglévő ismert számaikat üzemkiesés nélkül VOIP-osra cserélhetik (épp úgy, mint a mobil számhordozás esetében) csak épp 20-30 százalékkal kevesebbet fizetnek érte, mint korábban. Tovább növelhető a megtakarítás egy telefonközpontra csatlakoztatott GSM adapter használatával, ami egy SIM kártya segítségével ingyenes cégen belüli és kedvezményes mobil irányú hívásokat biztosít.
Olcsó húsnak sem híg a leve
Nem érdemes csak a vezetékes szolgáltatót leváltani, megéri mindjárt némi beruházás árán a vezetékes telefonközpontot is lecserélni, mert a megtakarításból úgyis bejön az új központ ára, de még inkább a havi lízingdíja, mert a KKV-k döntő többsége részletfizetéses konstrukcióban szerzi be VoIP alközpontját - állítja a szakértő. A készülék - túl a hagyományos vezetékes központ összes eddigi funkcióin - képes például hangrögzítésre, de akár arra is, hogy külsős munkatársak mobiltelefonjaikat úgy használják, mintha irodában ülnének.
A telephelyek közötti ingyenes beszélgetés mellet, főleg az ügyfélszolgálatosok körében népszerű szolgáltatás a tárcsázás nélküli hívás - amikor a felhasználó (pl. Outlookból, vagy más ügyfélnyilvántartó rendszerből) egyetlen kattintással indítja a hívást. Bejövő híváskor az ügyfél hívószáma alapján automatikusan felugrik az adatlapja is, akit így mindjárt a nevén szólíthat az operátor. Az értékesítők kedvence a „kövess engem" funkció, ami annyit tesz, hogy a vezetékes irodai szám a mobilon is csenget - így a kollegák mindig elérhetőek maradnak az ügyfelek számára. Ezek a funkciókat korábban csak multi cégek engedhették meg maguknak, de ennek mára vége - teszi hozzá a szakember.
Biztonsági aggályok
Szomorú tény, hogy az internetes feketepiacon egy lopott VOIP hozzáférés ma már többet ér, mint a jobban féltett dombornyomott bankkártyaszám. „Valós az a félelem, hogy valaki megszerzi a céges VOIP-os hozzáférésünket és százezreket telefonál el a nevünkben, de szerencsére ez idáig ilyen hazai esetről nem tudunk". Csak úgy, mint minden jelszót, ezt is védeni kell, lehetőleg sok különleges karakterből álló nem szótári szót szabad csak választani és azt rendszeresen cserélni.
A nyilvános hálózatban indított beszélgetések ugyanúgy lehallgathatóak, mint a vezetékes és mobil telefon, de a VOIP-nak annyi előnye mindenképpen van, hogy a külsős telephelyek és távmunkahelyek közötti hívások egy titkosított csatornán házon belül maradnak - így azok még a hatóság számára sem lehallgathatóak, nem úgy mint az szintén „ingyenes" flottás mobiltelefon. Szintén a technológia rovására szokták írni, hogy míg a vezetékes telefon áramszünet idején is működött, addig a fejlettebb VOIP-os társa csak akkor nem áll meg, ha megfelelő szünetmentes áramforrással láttuk el.
Mindezek ellenére a hazai VOIP piacon kétszámjegyű növekedésre számít 2008-ban Szekeres Viktor. A jelen gazdasági helyzetben ugyanis senki nem akar kihagyni ekkora megtakarítást.