A Barclaycard bejelentette, hogy contactless (érintkezés nélküli) kártyákat bocsát ki, együttműködve a Londonban használatos Oyster tömegközlekedési díjfizetési rendszerrel. A kártyák a Bank of Scotland, a Citi, a Euroconex Technologies, a Halifax, a HSBC, a Lloyds TSB és a Royal Bank of Scotland Group által, a Visa Europe és a MasterCard megoldásokon keresztül kerül majd az ügyfelekhez, és a 10 font (körülbelül 20 dollár) alatti érintkezés nélküli kifizetéseket teszi majd lehetővé, természetesen a megszokott betéti és hitelkártya-funkciók mellett.
A szolgáltatás lényege, hogy egyszerűbbé tegye és felgyorsítsa az olyan vásárlásokat, mint például egy szendvics vagy egy metrójegy beszerzése, amihez jelenleg tanácsos, hogy némi készpénz lapuljon az ember zsebében. A contactless fizetési megoldás során az ügyfeleknek mindössze az olvasóegység elé kell tartaniuk a kártyát, így a kisebb összegek átutalásához nem lesz szükségük a PIN kód begépelésére vagy aláírásra. A kártyában található chip persze rögzíti az összes használat adatait, és biztonsági okokból időről időre elkéri a kódot.
A rendelkezésre álló adatok szerint Nagy-Britanniában évente 20 milliárd esetben fizetnek az emberek 10 fontnál kevesebbet az üzletekben, ami összesen 200 milliárd fontos forgalmat jelent. A becslések szerint 2008 végéig 5 millió érintkezés nélküli fizetést lehetővé tévő kártyát bocsátanak majd ki a bankok, ezeket pedig 100 ezer kereskedő fogadja el. Az első kártyákat azok szeptemberi bevezetése után csak Londonban lehet majd használni, ám egy év alatt az egész országban lehetővé válik a contactless fizetési megoldás használata.
A szolgáltatás az Egyesült Államokban és Ázsiában már igen népszerű, egyes vélemények szerint azonban Európában sokkal nehezebben fog elterjedni. A jelenség oka az lehet, hogy az európaiak kevésbé vevők a hasonló újításokra - ilyen például a mobiltelefon segítségével történő fizetés -, és általában előnyben részesítik a megszokott technológiákat. A megoldásnak szép számmal akadnak kritikusai, a különféle blogok és híroldalak hozzászólói egyrészt érdektelenségről beszélnek, másrészt megkérdőjelezik a szolgáltatás létjogosultságát. (Egyikük szerint például a nyilvános illemhelyek esetében lenne igazán praktikus az új kártyák felhasználása, azonban amíg turistaként kénytelenek leszünk aprópénzzel a zsebünkben járni a várost, érdektelen, hogy a kávénkat kifizethetjük-e kártyával.)
Nem véletlen, hogy a contactless kártyák most éppen Nagy-Britanniában jelennek meg, hiszen a szigetország az elektronikus fizetési tranzakciók szempontjából sokkal nyitottabb a többi európai országnál: egyes becslések szerint 2009-re a itt bonyolítják majd le a térség elektronikus fizetési tranzakcióinak több mint egynegyed részét. A kontinensen egyébként a MasterCard elsőként Törökországban vezette be a MasterCard PayPass technológiát, ahol tavaly nyár óta az új bankkártyákat a Starbucks, a Burger King és a CineBonus mozihálózat egységeiben lehet használni.