A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) új határozatai értelmében a jelentős piaci erejű szolgáltatók, a Magyar Telekom, az Invitel és a UPC – meghatározott feltételek mellett – kötelesek versenytársaik számára elérhetővé tenni újgenerációs hálózataikat. A jövőben tehát az alternatív szolgáltatók már nemcsak a réz-, hanem az optikai infrastruktúrához is hozzájuthatnak a nagykereskedelmi piacokon. Ezáltal az alternatív szolgáltatók számára is lehetővé válik, hogy nagy sávszélességű internet-, valamint televízió-szolgáltatást nyújtsanak előfizetőiknek, akár összecsomagolt formában is. Az NMHH szándéka szerint a határozatok hozzájárulnak az infrastrukturális beruházások növekedéséhez (ott, ahol a hálózatépítés gazdaságosan megoldható), a vezetékes szélessávú piacon folyó verseny élénküléséhez, továbbá a szolgáltató- és szolgáltatáskínálat bővüléséhez, valamint a végfelhasználói árak csökkenéséhez. Az új határozatokat az Európai Unió elfogadta.
Jelenleg a hazai vezetékes szélessávú piac 70 százalékát fedi le a Magyar Telekom, az Invitel és a UPC. A fennmaradó 30 százalékon mintegy 400 kis alternatív szolgáltató osztozik. A kiskereskedelmi piac 3,6 millió háztartást szolgál ki, ezek közül 2010-ben 1,6 millió háztartás vett igénybe több szolgáltatást csomagban. A csomagolt szolgáltatások aránya 2009-hez képest 40 százalékkal nőtt. Az új határozatok nyomán ez a tendencia, további árcsökkenéssel kísérve, várhatóan felerősödik.
Jelenleg a települések 19 százalékát érik el újgenerációs hálózatok. A lakossági lefedettség ennél sokkal nagyobb, 62 százalék. Az optikai infrastruktúra további kiépítésének fontosságát jól jelzik az átviteli kapacitások (jelenlegi) korlátai: míg a rézhálózaton 25 megabit/másodperc, addig az optikán 1000 megabit/másodperc a felső határ.