A folyamat első fázisaként az egyes közszolgáltatók elektronikus fejlesztései akár már egy-két éven belül, a központi rendszerhez kapcsolódóan biztosíthatnak komplex, átjárható szolgáltatásokat. A Borsod és a Vértes Volán után idén szeptembertől az Alba Volánnál is az i-Cell megoldását alkalmazzák.
Az i-Cell 2013. elején üzemelte be a Borsod Volán 510 buszát kiszolgáló elektronikus utastájékoztatási rendszerét, a Vértes Volán hasonló rendszerét 2013 őszén indították el, idén szeptemberben pedig az Alba Volán 240 járművével kezdődik a tesztüzem.
„A Borsod, a Vértes és az Alba Volánoknál alkalmazott megoldások jelenlegi funkcióikat tekintve eltérnek egymástól, mert eltértek a megrendelői igények, de a rendszer központi és főbb részei megegyeznek és kompatibilisek egymással. Az i-Cell előre tekintő gondolkodásának köszönhetően olyan rendszereket telepítünk, amelyek egyszerre képesek utastájékoztatási és elektronikus jegyértékesítési szolgáltatásokat, valamint a flottakövetésben lényeges funkciókat is nyújtani. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a mi rendszereinkkel felszerelt járművek tulajdonosai, jelen esetben a Volán társaságok, nem csak az elektronikus, valós idejű utasinformálást és jegyértékesítést oldják meg, hanem komplex járműkövetési szolgáltatást is kapnak, ami nagyban hozzájárulhat az üzemeltetési költségek optimalizálásához. Azonban ezek a fejlesztések a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platformba csatornázva válnak majd igazán racionálissá, hiszen ekkor képesek betölteni országos (és később nemzetközi) utastájékoztatási, valamint a jegyértékesítés révén az elszámolásban játszott szerepüket. Az i-Cell rendszereinek fejlesztése során kiemelt szempontként vesszük figyelembe az országosan egységes rendszer várható funkcionális követelményeit.” – nyilatkozta Farkas Károly, az i-Cell operatív igazgatója.
A közösségi közlekedés területén azért van szükség az összehangolt fejlesztésekre, mert eddig a helyi közlekedési közszolgáltató társaságok, a Volán-társaságok és a MÁV saját elektronikus utastájékoztatási és jegyértékesítési fejlesztéseiket jellemzően önállóan, szigetszerű rendszerek kialakításával végezték. Amennyiben ezek a lokális rendszerek csatlakoznak majd az országos központi rendszerhez, Magyarországon is megvalósul a közösségi közlekedésben a teljes átláthatóság és átjárhatóság úgy az elszámolás, mint az utastájékoztatás terén, az utazóközönség így magasabb minőségű szolgáltatást kaphat.
Ezért is fontos, hogy az egyes közszolgáltatók milyen műszaki megoldásokat alkalmaznak, hogy a járművekbe épített fedélzeti egységek és a központi rendszerek ki tudják-e szolgálni az utastájékoztatáson kívüli egyéb funkciókat is. Kiemelten fontos a projektek során telepített technológiai elemek megfelelő integrálhatósága, bővíthetősége, hogy az országosan egységes rendszerrel biztosítható legyen a kompatibilitás és a telepített rendszer lehetőséget adjon akár az egységes elektronikus jegyrendszer bevezetésére is.