A magyarországi villamos szolgáltatók már megtették első lépéseiket. Egy kísérleti program keretében Budapesten több töltőhelyet létesítettek, ahol a villamos autók tulajdonosai bizonyos feltételeket vállalva akár ingyen is tölthetik akkumulátoraikat.
Az IBM Zürichi Kutatóközpontja Svájcban, Zürich kanton elektromos szolgáltatójával, az EKZ-vel olyan új tesztprojekten dolgozik, amely lehetővé teszi majd a fogyasztóknak, hogy mobilkészülékeik segítségével távolról irányítsák elektromos járműveik feltöltését, illetve nyomon követhessék energiaköltségeik alakulását. Ezek a valós idejű információk abban is segítik majd a szolgáltatókat, hogy hatékonyabban tudják kezelni a villamos hálózat terheléseit a töltési csúcsidőszakokban.
A tesztprojekt egy nagyjából telefonkönyv méretű készüléket használ, melyet számos elektromos járműbe beépítették már – köztük egy Renault Twingo gépkocsiba is –, hogy információt gyűjtsön a jármű akkumulátorának töltöttségi szintjéről, az aktuális földrajzi helyzetről és az energiaforrásról, majd mindezt a mobilhálózaton keresztül továbbítsa a DB2 és WebSphere rendszert futtató IBM BladeCenter eszközökön alapuló IBM felhőre. Ez a nyomon követési képesség nem csupán a felhasználóknak hasznos, de az elektromos szolgáltatóknak is fontos információkat szolgáltat a tervezéshez – az energia előállításáról és -felhasználásáról.
Az IBM alkalmazás segítségével a járművek tulajdonosai az akkumulátor töltésének feladatát az elektromos szolgáltatóra is átruházhatják, amely a töltést annak alapján ütemezheti, hogy mikor állnak rendelkezésre megújuló energiaforrások – például a napsütés és a szél –, ezzel is növelve a hálózati terhelés kiegyensúlyozottságát és megelőzve a kényszerű kimaradásokat.
„Ez a projekt kiválóan szemlélteti, hogyan képesek az elektromos járművek egyensúlyt teremteni az energia kínálata és kereslete között az intelligensebb energiahálózatok kialakítása érdekében” – magyarázza Prikk János, az IBM közművekért felelős üzletág vezetője.
Az IBM alkalmazása a legtöbb okostelefonon, táblaszámítógépen és webböngészőn futtatható. Integrációs pontot biztosít a jármű, az áramszolgáltató és a jármű vezetője között. Az egyszerű, négygombos felületet használó alkalmazás megmutatja a jármű töltöttségi szintjét, a még megtehető távolságot, a jármű földrajzi helyét, a töltési ütemezést és az aktuális energiaköltségeket – és mindezt valós időben.