Jóllehet kevés az idő, nem lehetetlen feladat, hogy 2013. július 1-jén elinduljon Magyarországon a használatarányos elektronikus útdíjfizetési rendszer – hangzott el a T-Systems Magyarország háttérbeszélgetésén. A kormány tervei szerint jövő év második felétől a 3,5 tonna fölötti tehergépjárművek a megtett kilométerek arányában fizetnek a gyorsforgalmi utak, valamint az országos közúthálózat külterületi szakaszainak használatáért (mintegy 6300 kilométer). A tender kiírása a közeljövőben várható. A kormány az elektronikus útdíjrendszer bevezetésétől évi nettó 150 milliárd forint pluszbevételt vár.
Európában mikrohullámú technológiájú (DSRC), valamint a műholdas helymeghatározást (GNSS) a GPRS-kommunikációval kombináló rendszerek működnek. Elképzelhetők hibrid megoldások is. A T-Systems szakemberei szerint a hazai úthálózat jellemzőit, valamint a rövid határidőt figyelembe véve, Magyarországon a műholdas rendszer jelentené a megoldást. A GNSS-nél gyakorlatilag nem kell infrastruktúrát építeni, viszont a járművekbe szerelt fedélzeti egységek meglehetősen bonyolultak, és ennek megfelelően lényegesen drágábbak, mint a DSRC fedélzeti egységei. A mikrohullámú rendszernél azonban erős földi hálózatot kell kiépíteni.
Németországban a T-Systems szállította a GNSS technológiájú útdíjrendszert. Az üzemeltetési tapasztalatok alapján kialakítottak egy olyan platformot, amit más, így a magyar igényekhez is hozzá tudnak igazítani.
A majdani rendszernek természetesen nemcsak a pozícióadatokat kell hibamentesen továbbítania, hanem a számlázásra (átlagosan napi 470 millió forint), valamint az úthasználati jogosultság ellenőrzésére is megbízható megoldást kell nyújtania. Rendkívül nagy szerep jut tehát a háttérben működő informatikai rendszereknek.