2012 harmadik negyedévében a kínai okostelefon-eladások átlépték a bűvös 60 milliós határt, így ebben az időszakban háromszor annyi mobilt adtak el mint személyi számítógépet, áll az IDC Asia/Pacific Quarterly Mobile Phone Trackerjében.
Az IDC-jelentés adataiból az is kiderül, hogy a Kínai Népköztársaságba szállított okostelefonok mennyisége 38 százalékkal nőtt negyedévről negyedévre, ami hatalmas szám ahhoz képest, hogy a teljes mobil piac mindössze 9 százalékot tudott produkálni.
“A gyártók rengeteg készüléket szállítottak és gyors tempóban dobták piacra az új készülékeket, hogy teljesítsék a vásárlói igényeket a harmadik negyedév iskolaszüneti szezonjában” - mondta James Yen, az IDC China vezető elemzője. Hozzátette “a 150 dollárnál olcsóbb, mégis megfelelő specifikációkkal - négy hüvelykes vagy nagyobb kijelző, kétmagos processzor - rendelkező telefonok különösen népszerűek voltak”.
A kínai okostelefon piacon az Android platform megerősítette dominanciáját, de a negyedik negyedévre csatasorba állított új iOS és Windows Phone 8 készülékek kicsit megkavarhatják az állóvizet, vélik az IDC elemzői. A Linux alapú készülékek az alacsony árú szegmensben tettek szert nagy előnyre, köszönhetően a helyi fejlesztésű Aliyun OS-nek. Az integrált Alibaba e-kereskedelmi és felhőszolgáltatás kulcsfontosságúak voltak az Aliyun sikerében, vélik az IDC-nél.
A Tracker adatai szerint a kínai okostelefon-gyártók erősebbek mint valaha. “A kínai szállítók, a Coolpad, a Lenovo és a ZTE mind az APEJ top öt gyártói között vannak, köszönhetően az otthoni remek teljesítménynek, ezzel is bebizonyítva, hogy nem lehetetlen a kínai gyártók számára, hogy elnyomják a nemzetközi beszállítókat” - mondta Wong Teck-zhung, az IDC Asia/Pacific Client Devices vezető elemzője. Az igazi meglepetés a Yulong Computer Telecommunication Scientific jó szereplése, amely gyártót külföldön nem igazán ismerik, de Kínában Coolpad márkanév alatt rengeteg okostelefont értékesítenek, köszönhetően annak, hogy a termékek többségét sikerült a 100 dolláros határ alatt tartaniuk.
A felmérésből az is kiderült, hogy az Apple nagyot bukott az ázsiai piacon. Az almás techóriás kínai értékesítései erős visszaesést mutattak a harmadik negyedévben, aminek eredményeképpen az Apple visszazuhant a hatodik helyre, mindösszesen 10 százalékos piaci részesedéssel. Ugyanakkor az elemzők azt várják, hogy a december közepén esedékes iPhone 5 premier némileg kozmetikáz az Apple eredményein.
Időközben ez a debütálás megtörtént, de az első jelentések valószínűleg nem okoztak túl sok örömet Tim Cooknak. Míg a 4S megjelenésekor az emberek egymást taposták a pekingi boltok előtt, most volt olyan üzlet ami előtt nyolc órakor csak két fő ácsorgott. Lehet, hogy mindez az előrendeléses rendszer miatt van, de az biztos, hogy a kínai piacon az olcsóbb eszközök dominálnak, és az Apple a maga prémium áraival nem képes igazán felvenni a versenyt a Samsung vezette konkurenciával.