A Facebook kedden adta ki 2012-es üzleti évének harmadik negyedévére vonatkozó pénzügyi jelentését. A cég bevételei az előző év azonos időszakához képest 32 százalékkal 1,26 milliárd dollárra nőttek. A Facebook teljesítménye ha nem is sokkal, de túlszárnyalta a Thomson Reuters által megkérdezett elemzők várakozását: ők 1,23 milliárd dolláros bevétellel számoltak.
A közösségi oldal 59 millió (részvényenként 0,02) dolláros veszteséget termelt; tavaly ilyenkor még 227 millió (részvényenként 0,10) dolláros nyereségről számolhattak be. A vállalat pro forma bázison (vagyis az olyan egyszeri kiadások figyelembe vétele nélkül, mint az adófizetési kötelezettség vagy a részvények után járó kompenzáció) számított nyeresége szinte centre megegyezett az elemzők várakozásával: részvényenként 0,12 dollárt tett ki.
Nagyot kaszáltak a hirdetéseken
A Facebook bevételeinek 86 százaléka a hirdetések értékesítéséből származott – a maradékot a különféle díjakból és kifizetésekből húzták be. A vállalat a harmadik negyedévben több új, elsősorban hirdetőknek szánt terméket és szolgáltatást mutatott be, köztük a targetált reklámok elhelyezését lehetővé tévő Facebook Exchange-t és Custom Audiencest. A cég jelentősen növelte mobil hirdetésekből befolyó bevételét: a folyamatos erősödést produkáló üzletág a teljes nyereség 14 százalékát (nagyjából 150 millió dollárt) szállította. A 2011-es év harmadik negyedéhez képest 61 százalékkal 604 millióra nőtt a mobilos felhasználók száma; az oldal szeptember 30-án összesen 1,01 milliárd regisztrálttal dicsekedhetett.
A Facebook a hirdetők mellett a felhasználókat is igyekezett új szolgáltatásokkal megszólítani. Ezek közül az egyik legérdekesebb a Gifts névre keresztelt e-kereskedelmi applikáció, amely lehetővé teszi a regisztráltak számára, hogy különféle ajándékokat vásároljanak a barátaiknak a közösségi oldalon.
Felrobbant a tőzsde
A Facebook májusi tőzsdére lépése (initial public offering, IPO) óta kutya-macska barátságban volt a Wall Street-i befektetőkkel. A cég Q3-as beszámolója alaposan felpezsdítette a tőzsdei kereskedést: tegnap a zárás után 13 százalékkal 19,50 dollárra emelkedett a Facebook részvényárfolyama a Nasdaq-on. (Igaz, így is jóval alatta maradt a májusi, 38 dolláros kibocsátási árnak.)
Mark Zuckerberg és a Facebook vezető menedzserei egy konferenciabeszélgetés keretében hosszas eszmecserét folytattak az elemzőkkel arról, milyen lehetőségeket látnak a mobil hirdetésekben és a felhasználói tábor növekedésében. „Szeretnék eloszlatni egy mítoszt: nem igaz, hogy a Facebook nem tudja, hogyan csináljon pénzt a mobil szektorban” – jelentette ki Zuckerberg.
Zuckerbergék felmérései szerint a mobil felhasználók jóval aktívabban használják az oldalt, mint azok a társaik, akik hagyományos személyi számítógépekről jelentkeznek be; a mobil reklámok hatékonyabbak a hagyományos online hirdetéseknél, hiszen organikusabban illeszkednek a „Facebook-élménybe”.
Elemzők szerint a cég mobil üzletágának teljesítménye nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Wall Street a szépreményű, de balul sikerült IPO után újra „rátalált” a Facebookra. Valószínűleg az sem véletlen, hogy a telefonkonferencia során Zuckerberg többször is sietett hangsúlyozni: meghallották a befektetők és a felhasználók üzenetét, és veszettül dolgoznak a mobilos élmény javításán. „Az elmúlt egy évben rengeteg olyan visszajelzést kaptunk, amelyek szerint a mobilalkalmazásaink túl lassúak” – húzta alá a Menlo-parki Mágus.
Stratégiát váltottak
Zuckerberg már szeptemberben önkritikát gyakorolt, amikor egy nyilvános eseményen elismerte: hibát követtek el, amikor a platformspecifikus alkalmazások helyett inkább a HTML5-fejlesztésekre fókuszáltak. Kedden is számos olyan fejlesztés eldarált, amelyek a mobilos felhasználói élmény javítását szolgálják: kiemelte a megújult az új fejlesztői eszközöket, és a népszerű mobil fotómegosztó alkalmazás, az Instagram felvásárlását. A Facebook szakemberei nagy erőkkel dolgoznak az új Android-alkalmazás kidolgozásán; nemrég mutatták be a Facebook Messenger iOS- és Android-kopatibilis változatának legfrissebb verzióját – sorolta a vezérigazgató.
A cég külön teameket hozott létre annak érdekében, hogy bevételnövelő komponensekkel gazdagítsák a termékeiket: a "pénzvadász különítmények" Zuckerberg elmondása szerint folyamatosan szállítják az újabb és újabb fejlesztési ötleteket.
Egyelőre persze – és ezt a cégvezetők is elismerték – nehéz megmondani, hogyan fogadják a felhasználók a mobil hirdetési dömpinget. A cég folyamatosan monitorozza a visszajelzéseket, és a tanulságoknak megfelelően, igyekszik rugalmasan alakítani a fejlesztési stratégiáját.