Két szakmai szervezet, a CSA (Cloud Security Alliance) és az ISACA (Information Systems Audit and Control Association) felmérést készített arról, hogy a cloud technológia miért nem terjed gyorsabban ígéretes lehetőségei ellenére.
A felmérés szerint a kormányzati szabályozás, továbbá a nemzetközi adatbiztonsági és titkossági jogok illetve előírások állnak annak a listának az élén, amely a számítási felhőkbe vetett bizalmat megingatják. Ugyanakkor az innováció hiánya és a cloud computing érettségének mértéke szintén komoly problémát okoz a cégeknek, és egyben le is lassítja a felhők adaptációját. A válaszadók 24 százaléka mondta, hogy kicsi vagy nincs innováció a felhőpiacon, s csak 33 százalék látott szignifikáns innovációt.
Az a vélekedés, hogy a felhőszolgáltatások érettsége alacsony szintű, s nincsen megfelelő innováció sem a területen, rendkívül ijesztő hatással van azokra a cégekre, amelyek még nem ismerkedtek meg a technológiával.
Elemzők szerint a legnagyobb gondot az jelenti, hogy a felhőszolgáltatók többsége meg van győződve róla, hogy amit csinál az innovatív. A felhők körüli nagy hírverést azonban a piac nem fogadja el innovációnak, ha nem látja azokat az új megoldásokat, amelyek nyilvánvaló üzleti előnyökkel járnak, s elkerülik a túlzott biztonsági, technológiai és pénzügyi kockázatokat. Emiatt a figyelem a szolgáltatás érettségére terelődik, de a kiforrott megoldások megjelenésére még nem volt elég idő. Ráadásul a kiforratlanság az innovációt is gátolja. A szolid üzletpolitikát folytató cégek ezért, köszönik, de még nem kérnek a felhőszolgáltatásokból.
A felhőkkel kapcsolatos legfontosabb döntési tényezők:
- A kormányzati szabályozás követi-e a piaci változásokat
- Kilépési stratégiák
- Nemzetközi adatvédelem
- Jogi kérdések
- Beragadó szerződések
- Adattulajdonlás és letétkezelői feladatok
- A beszállítók tartós piaci jelenléte
- A felhő integrációja a belső rendszerekkel
- A szolgáltató megbízhatósága
- Tesztelés és a működés biztosítása
A felmérés szerint a felhőkről való döntésben semmi új nincs abban a tekintetben, hogy a vállalatok elsősorban a versenyképességük javulását várnák a technológia bevezetésétől, s a pénzügyi megfontolások ehhez képest csak másodrangúak. A versenyképesség pedig az innováción keresztül érkezhet. A rendszerek működésével kapcsolatban pedig a magas szintű rendelkezésre állás és a kiváló minőségű szolgáltatás volt a két legfontosabb elvárás.
A válaszadók úgy vélték, hogy a felhőszolgáltatások közül csak a szoftver szerviz (SaaS) érte el a megfelelő érettségi szintet, míg a platform és infrastruktúra szolgáltatások egyelőre gyerekcipőben járnak.
Ennek ellenére a felmérésből szerény bizalom olvasható ki a felhők iránt, s úgy vélik, hogy e szolgáltatások előbb-utóbb ki fogják elégíteni a szolgáltatásokkal kapcsolatos és a stratégiai várakozásokat. Megegyeznek abban is, hogy a felhők érettsége javulni fog, amivel a jelenleg megfogalmazott problémák súlya is csökken majd.