Az Obama-kormány példáját alapul véve tanulmányt készített a számítási felhő alkalmazásának szervezeti kereteiről a magyar közigazgatásban dr. Bordás Mária, a téma hazai kutatója. Cikkünk az ő részletes elemzésének összefoglalója.
A tanulmány azzal a céllal született, hogy bemutassa a nemzetközi gyakorlat alapján azt, hogy a cloud computing modell a magyar közigazgatásban hogyan alkalmazható, és ehhez a hatályos jogi szabályozás milyen kereteket kínál. Problémát jelent, hogy a magyar közigazgatás elektronizálásában a jogi szabályozás monopóliumot adott a központi elektronikus szolgáltató rendszer – a kormányzati portál – számára, amely kormányzati tulajdonban van, kormányzati felügyelet alatt áll, és csaknem kizárólagosan jogosult az elektronikus közszolgáltatásokra. Noha a szerző nem vonja kétségbe a kormányzati portál eddigi eredményeit, azonban megemlíti, hogy a kormányzati monopólium a fejlesztések területén is kevésbé innovatív, mint az üzleti szféra, és az e-közigazgatás jogi szabályozására is jellemző az állandó változás – ezzel együtt a kiszámíthatatlanság –, valamint sok esetben a merev, bürokratikus szabályok alkalmazása.
A cloud computing modell előnye, hogy egységes informatikai rendszerben működik, átlátható és költséghatékony, mert a közigazgatási szerv mentesül az újabb informatikai beruházások finanszírozása alól, mégis hozzáfér olyan elektronikus szolgáltatásokhoz, amelyek a saját működését olcsóbbá és hatékonyabbá teszik. Az állampolgárok gyorsabban és könnyebben tudják ügyeiket intézni, ezáltal lényegesen csökkennek az őket terhelő adminisztratív költségek, illetve jobban hozzáférnek az önkormányzatok működésével kapcsolatos közérdekű információkhoz – mindez nagymértékben elősegíti a közpénzek demokratikusabb, átláthatóbb felhasználását.
Szervezeti újdonsága az eddig alkalmazott e-közigazgatási megoldásokhoz képest, hogy – mivel egységes informatikai rendszerben működik – összeköti a közigazgatási szerveket egymással, valamint az ügyfeleket a közigazgatási szervekkel. Egy központi szolgáltató rendelkezik a szoftverrel, a hardverrel, valamint a rendszer működtetéséhez szükséges adatállománnyal, ebből adódóan költséghatékony, mert az ügyfél és a közigazgatási szerv mentesül attól, hogy újabb hardvereket és szoftvereket vásároljon. Internet, e-mail, SMS és telefon útján hozzáférhető a rendszer, az ügyfél kérése alapján.
Nemzetközi gyakorlat
A nemzetközi gyakorlat azt mutatja, hogy a cloudszolgáltatásokat sikeresen alkalmazták a közigazgatásban is. A legnagyobb hatású az Egyesült Államokban, az Obama-kormány által megvalósított modell. Ennek egyik oka, hogy az Obama-kormány kezdettől fogva lényeges célként tűzte ki az állampolgárok és a kormányzati szervek közötti intenzívebb kapcsolat létrehozását, mert ezt a demokrácia és a hatékony közigazgatás alapvető feltételének tartja.
Lényeges az amerikai gyakorlatban a közérdekű információkhoz való hozzáférés, amely a cloud computing modellben az állampolgárok által közvetlenül hozzáférhető. A közérdekű adatok szolgáltatására akkor kerül sor, ha azt az állampolgár kéri. Ha például az állampolgár szeretné meghallgatni Obama elnök legutóbb megtartott beszédét, vagy szeretné látni a kormány által kötött PPP (Public Private Partnership) szerződéseket valamely beruházásra, esetleg el akarja olvasni egy törvény rendelkezéseit, akkor ezt az adatbázisból a szolgáltató a rendelkezésére fogja bocsátani.
Saját személyes adatait is mindenki megismerheti és lekérheti. Az Obama-kormány emellett elektronizálta az információáramlást, például a bíróságok szervezetében, az energiaszolgáltatókat felügyelő bizottságokban, a nemzetvédelmi szerveken belül, az élelmiszer-ellenőrző szerveknél, a határrendészetnél. Továbbá a vállalkozások engedélyezését vagy a sürgősségi ügyekben – mint például családon belül erőszak vagy segélyezés – integrálták a felhő modellbe az egyablakos megoldás segítségével. A közszolgáltatások területén is történt előrelépés: a könyvtár katalógusát elektronizálták, és lehetővé tették, hogy azt az állampolgárok a cloud computing modellben közvetlenül elérhessék. Ez szinte minden közszolgáltatásra kiterjeszthető. Például az egészségügyben az orvos adatokat kérhet a beteg egészségügyi állapotáról bármely egészségügyi intézménytől, az állampolgárok a beteg hozzátartozójuk egészségi állapotáról, az ügyeleti rendszerről, a sürgősségi ellátásokról, az egészségügyi intézmények szolgáltatásairól stb. A NASA szintén szolgáltat napi információkat.
Emellett bebizonyosodott, hogy a közigazgatási fizetés (különböző díjak, adók, bírságok, illetékek, eljárási díjak stb.) is megvalósítható felhőn keresztül. Az ügyfél helyzetét nagymértékben megkönnyíti, ha a közigazgatási költségeket elektronikus úton fizetheti be anélkül, hogy utána kellene járnia, hogy az összeget mely közigazgatási szerv mely bankszámlájára kell utalnia. A cloud computing rendszerben működő közigazgatási szolgáltatások közül a fizetés a legkomplexebb szolgáltatás, mivel szükség van nemcsak az ügyet intéző közigazgatási szervnek, hanem az ügyfél bankjának és az államkincstár szerveinek bevonására is a rendszerbe.
Az e-Közigazgatás és a hatékonyság kérdései
Az adminisztratív teher azoknak az adatoknak az összegyűjtése és egyéb tájékoztatási kötelezettség teljesítése, amelyeket a vállalkozások jogszabályi rendelkezés hiányában nem gyűjtenének össze. Csökkentésének konkrét célja a vállalkozók terheinek csökkentése, amely makrogazdasági szinten és középtávon a GDP növelésével jár, mivel a megtakarított munkát és pénzt produktívabb tevékenység formájában lehet hasznosítani. Figyelemre méltó adat az elmúlt évekből, hogy a vállalkozások teljes adminisztrációjának csupán 30%-a eredményez konkrét üzleti hasznot, a többit csak a törvényi kötelezettségnek való megfelelés miatt végzik, ami jelentősen befolyásolja versenyképességüket.
Az elektronikus közszolgáltatások létrehozása messzemenően alkalmas arra, hogy ne csak a közigazgatás működését racionalizálja, hanem csökkentse az üzleti szereplők (jellemzően kis- és közepes vállalkozások) adminisztratív terheit. Elsődleges feltétele a megfelelő jogi szabályozás, amelynek eredményeként a jogi környezet alkalmassá válik az elektronikus közszolgáltató rendszer célkitűzéseinek megvalósítására.
Ugyanakkor az elektronikus közszolgáltatásoknak a hatósági ügyintézés területén olyan speciális technikai feltételeknek kell eleget tenniük, amelyek a hatóság és az ügyfél közötti elektronikus kapcsolattartás törvényességét és biztonságosságát garantálják. A hatósági ügyekben a közigazgatási szerv jogokat és kötelezettségeket állapít meg az ügyfél számára, ezért az eljárási cselekmények dokumentáltsága, bizonyíthatósága speciális követelményeket jelent az elektronikus közszolgáltató rendszer működtetésében.
A cloud computing rendszere a magyar közigazgatásban
A közérdekű adat fogalmát a hazai adatvédelmi törvények általában úgy határozzák meg, mint a közigazgatási szervek működésével kapcsolatos adatokat. A közigazgatási szervek kötelesek a közérdekű adatokat nyilvánosságra hozni. Cloud computing modellben a közérdekű adatok szolgáltatására akkor kerül sor, ha azt az állampolgár kéri. Ha az állampolgár jogosult egy-egy, az önkormányzat működésével kapcsolatos közérdekű adat lehívására, a közérdekű adatok könnyebben hozzáférhetővé válnak az állampolgárok számára, mivel nem szükséges az önkormányzathoz külön kérelmet beadniuk, annak elutasítása esetén pedig pert indítaniuk, illetve az önkormányzat – legtöbb esetben hiányos – honlapján hosszasan keresgélniük. Cloud computing használata esetén az állampolgár egyszerűen és gyorsan lekérheti az őt aktuálisan érdeklő közérdekű adatot, például a legutóbbi képviselőtestületi ülés jegyzőkönyvét vagy az új beruházásra vonatkozó szerződést.
A közérdekű adatok esetében indokolt lehetőséget adni az állampolgárok számára, hogy véleményüket kinyilváníthassák. Ez az önkormányzat demokratikus működésének feltétele. Az állampolgárok véleményének megismerése lehetőséget ad az önkormányzatnak, hogy felmérje, egy-egy tervezett döntésének milyen lakossági támogatása van. Cloud computing rendszerben tehát a felhasználó számára nemcsak az adatok lekérdezésének lehetőségét kell biztosítani, hanem azt is, hogy véleményüket egy bizonyos fórumon kifejezhessék.
Elektronikus fizetés a cloud computing modellben
Az elektronikus fizetés alkalmazása jelenleg sem ismeretlen a közigazgatásban –, jórészt az üzleti szférában alkalmazott megoldásokat veszi alapul. A mobilinternet és az SMS azonban a közigazgatási díjak fizetésében is látványos eredményekkel alkalmazható. Jelenleg az ügyfélnek lehetősége van arra, hogy – hasonlóan az üzletekben való vásárlásokhoz – bankkártyával fizessen a hatóság hivatalos helyiségében (amennyiben a hatóság rendelkezik POS-terminállal), illetve internetbankon keresztül utalja át a befizetendő adót vagy vámot.
Azokban az esetekben, amikor az ügyfél a hatósági ügyét elektronikusan intézi, indokolt, hogy befizetési kötelezettségének elektronikus úton is eleget tehessen. Egyes közigazgatási hatósági ügyek intézésekor a személyes megjelenés elkerülhetetlen, amikor a hatóság fényképet készít, és aláírást vesz fel, vagy a házasságkötés aktusa és az azt megelőző eljárás. Ezekben az esetekben fontos szempont az eljárási díjak befizetésének gyorsasága, amelynek teljesítésére a legalkalmasabb az SMS útján történő fizetés. Más közigazgatási hatósági ügyekben a fizetést nem azonnal, hanem meghatározott határidőn belül kell teljesíteni, például adók, illetékek, eljárási költségek. Ehhez megfelelő az internetbank; a jelenleg működő hatósági befizetések – például cégeljárás költsége és illetéke, adó és vám – esetében a telebankon való befizetés is lehetséges, amelynek használata lényegesen egyszerűbb. Ezért lehet indokolt ezekben az eljárásokban is az SMS rendszerben történő fizetés.
A mobiltelefonos fizetés kiterjeszthető olyan közszolgáltatási díjak befizetésére is, amikor a közszolgáltatásra állami szerv vagy az önkormányzat kötelezett, de azt egy önkormányzati intézmény vagy az állam, illetve az önkormányzat tulajdonában levő gazdasági társaság végzi, például vízszolgáltatás, szemétszállítás, parkolás stb. Ezek a kereskedelmi forgalomban alkalmazott fizetések rendszerben működtethetők.
Közszolgáltatások
Az önkormányzat által nyújtott közszolgáltatások jellemzőiből következik, hogy az önkormányzat jogi korlátozástól mentesen, saját döntése alapján, a közszolgáltatásokat működtetheti a cloud computing modellben csakúgy, mint a közszolgáltatásokért beszedett díjakat. A jogszabályi kötelezés a közszolgáltatások esetében nem vonatkozik arra, hogy ha az önkormányzat elektronikus szolgáltatásokat hoz létre, akkor a központi elektronikus szolgáltató rendszerekhez – a kormányzati portálhoz vagy a Pénzügyminisztérium fizetési rendszeréhez – kell csatlakoznia.
Tehát az önkormányzatok a közszolgáltatások körében szabadon alakíthatnak ki elektronikus közszolgáltatásokat, és csatlakozhatnak olyan cloud computing modellhez, amelyiket üzleti vállalkozás működteti.
NÉVJEGY
Dr. Bordás Mária az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán jogi doktori diplomát szerzett kutató, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatás-tudományi Kara Közigazgatási Tanszékének egyetemi docense, a kar tudományos dékánhelyettese. Többek között a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület Jogalkotási Bizottságának igazgatója és a Magyar Tudományos Akadémia tagja.
Cloud computing a magyar közigazgatásban
Számítási felhő alkalmazásával az állampolgárok jobban hozzáférnek az önkormányzatok működésével kapcsolatos közérdekű információkhoz. Ez nagymértékben elősegíti a közpénzek demokratikusabb, átláthatóbb felhasználását.
Hirdetés
Hirdetés