A most megjelent tanulmány szerint a kkv-vezetők, tulajdonosok 77%-a még mindig úgy érzi, hogy az ő dolga és felelőssége a cég marketingjét a nyakába venni. Talán még ennél is megdöbbentőbb, hogy minden tizedik kkv egyáltalán nem foglalkozik cégének marketingjével.
Láthatóan a külső tanácsadó cégek, reklámügynökségek még nem megfizethetőek a kkv-k számára, illetve ez az a vállalkozói, vállalkozási réteg, ahol meg van az a kreatív felvevő piac (ezért olyan nagy business a tanácsadás), akik érdeklődnek, elolvassák, megtanulják, alkalmazzák a kisvállalati marketing témában írt szakkönyveket, szervezett előadásokat, konferenciákat. Hol így, hol úgy, de próbálnak a lehető legkevesebbet költeni. Sokszor ez kudarcba is viszi őket, hiszen egy szakképzett vagy tapasztalt marketinges szakember nehezen helyettesíthető egy cég életéből.
A felmérés szerint a cégvezetők 6 százaléka látja úgy, hogy érdemes egy szakmailag felkészült kollégáját megbízni a marketingfeladatok elvégzésével, ők komolyan hisznek abban, hogy megéri a cégnek egy ilyen embert alkalmazni.
A vállalkozóknak csak 30 százaléka hirdet
A hazai kisvállalkozók a felmérésben a hírlevél és e-mail marketinget tartották a leghasznosabbnak, de megkérdezettek fele a partnerkapcsolatokban rejlő lehetőségeket tarja kiemelkedően fontosnak.
Rossz hír a médiának, hogy a nyomtatott sajtót a cégvezetők harmada érzi fontosnak, de sajnos csak töredékük képes valóban hirdetési felületet vásárolni cég számára a lapokban.
29 százalékuk tartja hasznosnak a PPC (Adwords, Etarget) megoldásokat, viszont csak egy negyedük gondolkozik hagyományos online megoldásokban (banner, pr cikk).
A televízió úgy tűnik elérhetetlen a hazai kisvállalkozók számára, a megkérdezettek csupán 5 százaléka gondolkozik ilyen megjelenésen.
Válság van, mit tegyek?
A válságból való kilábalást a kkv-k többsége új piacok felkutatásával szeretné átvészelni. A cégvezetők 68 százaléka hisz ebben a megoldásban. Mintegy 50 százalékuk a már meglévő ügyfeleit szeretné jobb szolgáltatásokkal megtartani, körülbelül ugyanennyien új parterkapcsolatok építésén fáradoznak.
A megkérdezettek harmada az új fejlesztéseire építi a cég jövőjét. Ezek a vezetők általában lényegesen kreatívabbak versenytársaiknál.
A válságból csak 12 százalékuk szeretne költségcsökkentéssel kikerülni. A felmérés ezen kérdése úgy tűnik inkább a reményeket, mint a realitást mutatja, ugyanis a marketing költések már mostanság is lényegesen rosszabb eredményeket mutatnak.
A tanulmány adataiból kiderül, hogy a megkérdezett vezetők 54 százaléka jelenleg bevételeinek mintegy 0-5 százalék közötti részét költi marketingre. 5-10 százalék között értékben 29 százalékuk, 10 százalék felett összesen 17 százalékuk költ cége termékeinek megismertetésére.
Az internetvallalkozas.com felmérése összegezve azt mutatja, hogy jelentős lehetőségek rejlenek még ezen a területen, s hogy a válságban nagyon rossz döntés pont a termékeinket bemutató lehetőségeken spórolni.
Botcsinálta marketinges a magyar
Az internetvallalkozas.com felmérése szerint a kis vállalkozások nagy része alig költ marketingre, s többségük elegendőnek tartja azt, hogy a főnök foglalkozik a marketing jellegű feladatokkal.
Hirdetés
Hirdetés