A blogok írói évek óta keresik, hogy miből jöhetnének a bevételek. Az tény, hogy a naponta megszülető 4-5000 blogbejegyzés ellenére továbbra is a legkarcsúbb bevételi számokat a blogok írói tudják produkálni. Ennek oka jórészt abban keresendő, hogy a blogszolgáltatók többsége eddig nem fektetett nagyobb hangsúlyt arra, hogy találjon bevételt az egyre inkább sikeres blogok írói számára.
A közösségi média egyetlen lehetősége jelenleg annyi, hogy a hivatalon, kis és nagybetűs portálok segédcsapataként menetelve megkeresse azokat a szakmai kitörési pontokat, amelyek anyagi sikerrel kecsegtetnek.
Érdekes bloggerből unalmas szerző?
Ezek közül talán legérdekesebb, hogy a blogger saját területén akár profi újságírókat is megszégyenítő információ mennyiséggel vértezi fel magát, s egyszerűen beverekszi magát a médiába. Ennek az exitnek, semmiképpen sem szerencsés a vége általában, mivel a semmihez képes jól fizető állásba kerülve az írási kedve devalválódhat. Az kötelezővé váló írás sok esetben egyáltalán nem váltja be a hozzáfűzött reményeket, s a hobbyból egy gyengén fizetett munka alakulhat ki, amely hosszú távon a blognak is a végét jelentheti.
Jobb megoldásnak látszik a szakértővé válás folyamata, amikor a blogger tudására valamilyen szolgáltatást építve, a bloggal párhuzamosan megjelenik egy megrendelői réteg, amely folyamatosan igényli a blog működését is. Az író jól jár, hiszen a hobbyját tovább működtetve, immár pénzhez is jut, szerencsés esetben akár egyfajta jó karrier lehetőség is jelentkezhet számára a blog hatására.
Hirdetésbevétel, de hogyan?
Szerezzünk hirdetést? - vetődik fel a kérdés sokszor. A blog, még ha menő is, nagyon nehezen értékesíthető a cégek, ügynökségek számára. Ennek oka főként a bizonytalanság, a függetlenség, és az irányíthatatlanság. Ahogy egy blogger fogalmazott, ugyan irigyeljük az újságírók fizetését, a felelősségünk töredéke az övéknek. A hirdető pedig a biztos dolgokat szereti. A kiszámíthatóan fejlődő blogok titka pont az, hogy többen írják. A több szerző egyfajta biztonságot teremt, hiszen ha egy valaki megunja, marad még más, aki szívesen folytatja a munkát, mert hát munkáról beszélünk, nem is kicsi munkáról.
A szakértői blogok többsége már működő vállalkozások mellett futó marketing, PR, vagy megrendelő szerző lehetőség a cégeknek, vállalkozásoknak. Ezek egy részét már szakemberek, sokszor újságírók írják, legtöbbször pénzért. Ezek erejét, olvasottságát az határozza meg, hogy mennyire képes függetlenül fogalmazni a szerző, mennyire készít az olvasónak hasznos tartalmat.
Új feladatok?
A blogok erejét mutatja, hogy egyre többször közszolgálati, érdekvédelmi és civil feladatokat is felvállalnak a szerzők. A blogok egy része ma már környezetvédelmi, fogyasztóvédelmi, kulturális és ismeretterjesztő feladatokat is felvállal.
A legolvasottabb bloggereknek általában nem kell már aggódni, hogy miből is jön majd a pénz. Egy ideje több portál is felismerte, hogy érdemes őket bevonni a tartalom előállításba, noha jelenleg leginkább még csupán segédhadként megjelenő szerzők azonban a válságban könnyebben kapaszkodnak meg, mint a hagyományos újságírók, s válnak egy téma avatott szakértőivé csupán azzal, hogy kellő gyakorisággal írnak az adott terület aktuális kérdéseiről.
A blogok így épülnek be a médiába, s lehet, hogy ideje lenne a médiának is észrevenni azt, hogy mennyi tehetséges író koptatja a billentyűzetet a hivatalos újságírókon kívül is.