A mobil alkalmazások egynegyede első használat után a kukában végzi, ennek elsődleges oka a nem megfelelő felhasználói élmény okozta csalódás. Erre is megoldást kínál Magyarország első crowdtesting szolgáltatója, a szeptemberben induló Testbirds. Célja, hogy áthidalja a felhasználók és a fejlesztők közt tátongó információs szakadékot. A Testbirds tesztelői az ügyfél célcsoportjába tartozó végfelhasználók, akik amellett, hogy feltárják az alkalmazásokban található hibákat, visszajelzéseket nyújtanak a felhasználóként megélt élményeikről is. Az alkalmazások így azoknak a részvételével tökéletesíthetőek, akiknek a véleménye a legfontosabb a cégek számára: a felhasználókéval.
Mi az a crowdtesting?
A crowdtesting az elmúlt években egyre népszerűbb crowdsourcing filozófiáját alkalmazza szoftverek tesztelésére. A crowdsourcing során a vállalatok bizonyos feladatokat kiszerveznek az internetes közösségnek. A crowdtesting lényege, hogy valódi végfelhasználók valós környezetben, saját eszközeiken tesztelik a mobil és webes alkalmazásokat. A folyamat projektmenedzserek folyamatos felügyelete mellett zajlik, a teljes körűen dokumentált tesztriportokat tesztelési szakértők elemzik és formálják kézzelfogható javaslatokká. A Testbirds hiánypótló szolgáltatását a digitális világ élvonalába tartozó hazai nagyvállalatoknak és fejlesztő cégeknek kínálja.
Kapocs a felhasználó és a fejlesztő között
A crowdtesting pontosan azt nyújtja a cégeknek, ami a mai folyamatosan változó technikai és piaci környezetben a legnagyobb kincs: célcsoportjuk azonnali visszajelzéseit termékükről. A fogyasztókat napjainkban webes és mobil alkalmazások hatalmas választéka várja. A digitális világban hozott döntéseikben egyre tudatosabbá váló fogyasztók számára a felhasználói élmény az egyik legfontosabb differenciáló tényező a választás során.
Ma egyetlen nagyvállalat sem engedheti meg magának, hogy félkész szoftvert adjon ki a keze közül: egy nem megfelelő élményt nyújtó alkalmazás sokat árthat a márka megítélésének. Egy szoftver felhasználóbarát működésével kapcsolatban az elvárások drasztikusan megnőttek, hiszen ma már elsősorban átlagfelhasználók, nem pedig szakértők használják őket. A crowdtesting segítségével a fejlesztők a felhasználói élményt csorbító problémákra még alkalmazásuk megjelenése előtt fényt deríthetnek, így időben kijavíthatják azokat.
Válasz a mobiltechnológiák előretörésére
A Testbirds felhasználói élmény (User eXperience, UX) tesztelést és funkcionális tesztelést, azaz hibakeresést egyaránt kínál. A cég filozófiája szerint mindkét terület tökéletesítése elsődleges fontosságú: a funkcionális hiba (bug) és a felhasználó élményt érintő probléma közti különbség a végfelhasználót nem érdekli, számára mindkettő ugyanúgy rontja az alkalmazás értékét. A crowdtesting előnyei a hibakeresés során is jelentkeznek: a valós körülmények között, saját eszközökön végzett tesztelés tökéletesen megfelel az egyre komplexebbé váló technológiai környezet kihívásainak.
A mobil eszközök rohamos térhódításával egy alkalmazásnak rengeteg különféle képernyőméreten és szituációban kell tökéletesen működnie – ezt nehéz laboratóriumban modellezni. A piacon lévő számos operációs rendszer (sokszor különböző főverziókkal, gyártói módosításokkal) tovább nehezíti a hagyományos tesztelők dolgát. A felmérések szerint ma a cégek kétharmada nem is teszteli mobil alkalmazásait. Ennek 65%-ban az az oka, hogy ehhez hiányoznak a megfelelő eszközeik és módszereik. A crowdtesting erre is megoldást kínál: a több ezer fős crowd (a rendszerben regisztrált tesztelők) segítségével minden népszerűbb eszköz, operációs rendszer kombináció elérhető a teszteléshez.
Már nincsenek hónapok tesztelni
A felgyorsult piaci környezetben a fejlesztések rohamtempóban folynak, miközben minőség tekintetében nagyon magasan van a léc. A crowdtesting rugalmasan alkalmazkodik a rövid fejlesztési időkhöz: a több ezer tesztelő közül pillanatok alatt kiválaszthatóak az alkalmazás célcsoportjába tartozó felhasználók, egy teljes tesztelési projekt pedig akár egy hét alatt lezárulhat.
Indulás tapasztalt kapitánnyal
A Testbirds magyarországi képviselője, a Testbirds Kft. az Infoparkban kezdi meg működését. A cég vezetésére hazai szakmai befektetők az ICT szektorban több mint tíz éves tapasztalattal rendelkező Lichter Tamást kérték fel, aki korábban a UPC IT fejlesztési vezetői pozícióját töltötte be.
„Nagyon izgalmas kihívásnak ígérkezik egy ennyire innovatív szolgáltatást bevezetni a magyar piacra. Nagy reményekkel látok a feladatnak, mivel hiánypótlónak tartom az általunk kínált megoldásokat. Az életszerű tesztelés és a végfelhasználóktól származó egyértelmű visszajelzések elengedhetetlenek ahhoz, hogy valóban olyan alkalmazások szülessenek, amelyeket örömmel használnak az ügyfelek. A hagyományos, szakértők által végzett tesztelésre természetesen továbbra is szükség van, de a crowdtesting tökéletesen emeli be a végfelhasználót a fejlesztési folyamatba, sokkal biztosabbá téve egy-egy új fejlesztés pozitív fogadtatását. Aki érti a fogyasztót, azé a versenyelőny” – nyilatkozta a Testbirds Kft. ügyvezetője.
Crowdtesting: kreatív online távmunka
A crowdtesting nem csak a vállalatok számára teremt értéket; a technológiai újdonságok iránt érdeklődő felhasználók a crowd tagjaiként megismerkedhetnek a legújabb webes és mobil alkalmazásokkal. Visszajelzéseik gyakran beépítésre kerülnek a végleges szoftverbe, ráadásul véleményükért és az általuk felfedezett hibákért a Testbirds még tisztességes fizetséget is nyújt.
A felmérések szerint hazánkban hatalmas az igény az otthonról, online végezhető munkákra, de Magyarországon a távmunka lehetőségek száma az EU-s átlaghoz képest még nagyon alacsony. A crowdtesting remek kiegészítő jövedelemforrást kínál bárkinek, aki otthonról, számítógéppel vagy mobileszközzel végezhető részidős munkát keres. Jelenleg a Testbirds platform magyar verziójának tesztelése zajlik, ám az érdeklődő tesztelők már most is regisztrálhatnak a béta verziójú oldalon. A végleges platform a cég indulásakor, szeptember 2-án válik elérhetővé.