Júliusban 1 millió 668 ezerre nőtt Magyarországon a mobilinternet-előfizetések száma, míg a teljes előfizetői táboron belül az aktív - a mobilinternet-szolgáltatást az utolsó három hónapban igénybe vevő - ügyfelek száma az előző havi 1 millió 190 ezerről 1 millió 309 ezerre emelkedett - áll a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleményében.
A száraz adatokból kiderül, hogy az előfizetők a júniusi 1 millió 339 ezer után júliusban 1 millió 433 ezer GB adatot töltöttek le és fel, az egy aktív ügyfélre jutó átlagos forgalom pedig az előző hónaphoz képest 1,09 GB-ra csökkent.
A piaci részesedést vizsgálva kiderül, hogy több mint egy évnyi harmadik helyen való toporgás után a Telenor beelőzte a Vodafone-t, és a második szereplő lett a mobilinternet piacon. Az előzés az összes előfizető és a forgalmazásban részt vevő aktív előfizetők tekintetében is megtörtént.
Az adatok szerint a forgalmazásban részt vevő aktív előfizetések alapján a Telenor piaci része 23,50 százalékról 27,72 százalékra nőtt, míg a T-Mobile-é 49,41 százalékról 46,93 százalékra, a Vodafone részesedése pedig 27,09 százalékról 25,35 százalékra csökkent. Vagyis a Telenor több mint 4 százalékpontot nőtt, és így több mint 2 százalékponttal előzi meg a Vodafone-t
A gyorsjelentés alapján az összes előfizetőt tekintve a Vodafone piaci részesedése 26,16 százalékról 25,43 százalékra, a T-Mobile-é 48,68 százalékról 47,37 százalékra csökkent, míg a Telenoré 25,16 százalékról 27,20 százalékra nőtt. Az összes előfizetőt tekintve a Telenor növekedése kisebb, csupán 2 százalékpontos, és a Vodafone-tól elválasztó különbség is csekélyebb, kevesebb mint 2 százalékpont.
Egy kis történelem
Az NMHH 2009 januárjára vonatkozóan publikálta az első mobilinternet előfizetési jelentését. Az akkori adatok szerint 508 ezer mobilinternet előfizető volt hazánkban, a rangsor pedig a hanghívásoknál megszokottak szerint alakult: első volt a T-Mobile (52,31 százalék), második a Telenor - akkor még Pannon (25,12 százalék), harmadik a Vodafone (22,57 százalék). A Vodafone 2009 márciusában előzte meg a Pannont, ekkor a piros szolgáltató piaci részesedése 25,37-re növekedett, míg a Telenoré 23,9-re csökkent - az adatok az aktív előfizetésekre vonatkoznak. A Telenor 2010 áprilisában kevéssel ugyan, de beelőzte a Vodafone-t, ám már a következő hónapban elvesztette a második helyet, és azóta sem sikerült előzni.
A mostani előzés az utóbbi időben sokat promotált Klikk tarifának köszönhető. A tarifa feltételei szerint a mobilinternetet három hónapig ingyen lehetett igénybe venni, a benne foglalt adatmennyiség lejárta után pedig az internet-hozzáférés sebessége lassul csupán, további adatforgalmazási díjat nem kell fizetni.
A Telenor Computerworldnek elküldött közleménye nem nevesíti, hogy mi okozta pontosan a négy százalékpontos növekedést. Azt elmondják, hogy az elmúlt időben a Telenor gyorsított mobilinternet hálózatán, a Hipernet elviekben 42 Mbps sebességekre is képes - a gyors hálózat a fővárosban és környékén érhető el. A növekedést okozó Klikk szolgáltatásról pedig azt árulták el, hogy rengeteg olyan ügyfél érdeklődését is fel keltette, akik korábban nem interneteztek mobiltelefonjukon. A három hónapos havidíjmentes időszak végén pedig sokan úgy döntöttek, hogy nem akarnak lemondani a világháló nyújtotta lehetőségekről. A termék sikerességét jól mutatja, hogy a továbbra is Klikket használó ügyfelek száma az előzetes várakozásokat meghaladta.
A Vodafone pedig közleményében azt írja, hogy az elmúlt 12 hónapban a Vodafone sikeresen szerepelt a mobilinternet-piacon, hiszen több mint 170 ezer új ügyfelet gyűjtött, miközben a versenytársak rovására növelte piaci részesedését. A Telenor az előző hónapok piacvesztése után láthatóan felébredt, beleerősített, és szokatlanul magas ügyfélszám-növekedésről számolt be. A Vodafone-t, amely számára a nyár a felkészülés hónapja, ez tovább ösztönzi arra, hogy még jobb szolgáltatásokat nyújtson előfizetőinek, felélénkítve ezzel a mobilinternet világát és növelve részesedését - a közlemény azonban konkrétumokat nem árult el.