A Microsoft tegnapi napon tartott globális partnerkonferenciáján finoman szólva minden a felhőről szólt. Ez nem túl meglepő, mivel Steve Ballmer pár hónappal ezelőtt már bevallotta, hogy a redmondi szoftvercég dolgozóinak jelentős része felhő informatikával kapcsolatos projekten dolgozik. Márciusban 70 százalékos arány említett még, rögtön hozzátéve, hogy ez a szám hamar 90 százalékosra duzzadhat. "Mi mind benne vagyunk" - mondta akkor, így nem meglepő, hogy a partnerkonferencián is a felhő megoldások kerültek előtérbe, miközben a Windows 7 és a Windows Server 2008 R2 SP1 első publikus bétájának a megjelenése szinte másodlagos üzenetté avanzsált.
Dobozos Azure
Talán a legfontosabb bejelentés a Windows Azure Platform Appliance megjelenése volt, amely gyakorlatilag nem más, mint a Microsoft Azure számítási felhőjének dobozos, megfogható változata. A termékkel a cégek kiépíthetik a saját privát felhőjüket, amelyet pontosan úgy használhatnak a későbbiekben, mintha azt szolgáltatás keretében a redmondi szoftvercégtől bérelnék. Funkcionalitásban nem kell alkut kötniük. A "dobozos Azure" ennek érdekében a speciális számítási felhőre tervezett szoftvere mellett hardvert is tartalmaz, hogy a szervezetek számára a lehető legegyszerűbb legyen a megoldás beüzemelése.
A Windows Azure csapatának a blogbejegyzése szerint egyébként a Dell, a Hewlett-Packard és a Fujitsu már a partnerek között van, míg az eBay már rendelt a dobozos Azure-ból.
Nyilvános Intune árak
A partnerkonferencián debütált a Windows Intune második publikus bétája is, amely már letölthető a Microsoft oldaláról. A megoldás nem más, mint a redmondi szoftvercég azon csomagja, amelybe a kis és középvállalkozások számára a Microsoft összerakta nagyvállalati megoldásait, hogy azokat elérhető áron kínálja.
Az Intune két fő elemből áll. Egyrészt segítségével a kisebb cégek úgy érhetik el a leginkább nagyvállalatoknak kínált frissítési garancia előnyeit, hogy nem kell mennyiségi licencszerződést kötniük a redmondi szoftvercéggel. Ennek érdekében az Intune tartalmaz előfizetésenként egy Windows 7 és bizonyos esetben egy optimális munkakörnyezetet biztosító Desktop Optimization Pack (MDOP) szoftvert is. Ezen felül a csomagba helyet kapott egy fejlett felügyeleti eszköz is, amellyel a szervezetek leegyszerűsíthetik rendszergazdáik munkáját. A felhőben az Intune ugyanis egy webes (Silverlight alapú) felügyeleti konzolt kínál, amely biztosítja a kliens gépek állapotának nyomon követését és konfigurálását, a központosított frissítés-kezelést, a távoli segítségnyújtást, valamint a központosított szoftvergazdálkodást. A most bejelentett árak szerint munkaállomásonként az Intune 11 dollárba fog kerülni, amely magában foglalja a Windows 7 Enterprise licencét és a felhőben futtatható felügyeleti eszközöket is.
Szerverek kisvállalatoknak
A Microsoft bejelentette a kis- és középvállalkozásoknak célzott Small Business Server legújabb változatainak az előzeteseit is. A partnerkonferencián elmondottak szerint két termékkel érdemes megbarátkoznunk. A Windows Small Business Server (SBS) 7-tel, amely nem csak nevében rokon a Windows 7-tel, illetve az SBS Auroraval. Utóbbi leginkább a kisvállalkozások számára lehet érdekes, mivel a Microsoft blogbejegyzése szerint maximum 25 felhasználót lesz képes kezelni. A redmondi szoftvercég megfogalmazása szerint egy egyszerűen kezelhető "ideális első" szerverről van szó, amelyet leginkább azon cégeknek céloznak, akik soha nem használtak még semmilyen szervert munkamenetünk támogatásához. Az Aurora képes lesz automatikus adatmentésre, valamint az adatok központi kezelésére és a távoli elérés kiszolgálására. Hogy mindezt pontosan milyen szoftverekkel fogja elérni, az még nem lehet tudni.
Az SBS 7 ellenben már sokkal konkrétabb termék, mivel esetében gyakorlatilag az SBS termékcsalád frissített kiadásáról beszélhetünk. A szerveroldali programcsomagot ugyanis a Microsoft a legfrissebb megoldásaival vértezi majd fel - Windows Server 2008 R2, Exchange Server 2010 SP1, SharePoint 2010 Foundation, Windows Server Update Services 3.0 és SQL Server 2008 R2 - amellyel megoldásokkal értelemszerűen bővülnek majd az SBS képességei is.
A szerverek publikus bétái - a Microsoft tájékoztatása alapján - augusztusban érkezhetnek.
Dynamics CRM 2011
Végezetül a Microsoft globális partnerkonferenciáján bemutatta újgenerációs CRM rendszerét is, a korábban “CRM5” munkanéven futó Dynamics CRM 2011-et, amelynek béta verziója szeptemberben jelenhet meg. A redmondi szoftvercég elmondása alapján a CRM 2011 hatékony megoldást jelenthet majd minden felhasználónak a szervezeten belül és kívül. Lehetővé teszi a partnereknek, azaz a független szoftverszállítóknak, a globális rendszerintegrátoroknak és a viszonteladóknak, hogy gyorsan létrehozhassák és terjeszthessék a CRM rendszerhez készített kiegészítőiket és egyedi megoldásaikat.
A Dynamics Marketplace ennek jegyében 2010 szeptemberében debütál. Az új online piactér révén a partnerek egyszerűbben piacra dobhatják a Dynamics ügyfelek számára fejlesztett megoldásaikat. A piactéren könnyedén fellelhetők az iparág-specifikus alkalmazások és kiegészítések, amelyekkel az ügyfelek kibővíthetik CRM és ERP rendszereiket. A piactér a Dynamics CRM 2011-be lesz integrálva, így az ügyfelek közvetlenül CRM-rendszerükből kereshetik meg a számukra szükséges alkalmazásokat. Néhány főbb újdonság:
• SharePoint dokumentumok: A Microsoft SharePoint-ot használó szervezetek könnyen kezelhetik SharePoint dokumentumaikat és közvetlenül beágyazhatják azokat a Microsoft Dynamics CRM rendszerbe.
• Fejlesztés a felhőben: A fejlesztők a Microsoft Dynamics CRM Online rendszerhez egyedi kódokat fejleszthetnek és telepíthetnek a Visual Studio segítségével. Ezen kívül integrálhatják felhő-alapú megoldásukba a Microsoft Silverlight-ot, a Windows Communication Foundation-t és a Language Integrated Query-t.
• Megoldások kezelése: A megoldásfejlesztők egyszerűen hozhatják létre és menedzselhetik megoldásaikat a fejlesztés első lépcsőfokától a piacra dobásig.
• „Inline” adatvizualizáció: Az üzletemberek a Microsoft Dynamics CRM 2011-et használva gyorsan megalkothatják, megoszthatják és vizualizálhatják adataikat és táblázataikat, ezáltal új megvilágításba helyezve azokat.
• Valós idejű kezelőpult: A vállalatok gyorsan kialakíthatnak több kezelőpultot, hogy aktívan monitorozzák az üzleti teljesítményt és megkönnyítsék a döntéshozatalt.
• Rugalmas cél-menedzsment: A vállalatok meghatározhatják a kulcsfontosságú üzleti mutatókat, hogy nyomon követhessék és mérhessék teljesítményüket.
• Irányított folyamatdialógus: Az automatizált folyamatokon túl a vállalatok lépésenkénti iránymutatást adhatnak alkalmazottaiknak bármilyen üzleti folyamatra vonatkozóan.