A Fujitsu érzékelő rendszerére alapozva fejlesztett ki biometrikus – a tenyér vénáinak letapogatásával működő – beléptető rendszerét egy magyar cég, amelyet a fejlesztőktől a Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH) bérbe is vett Mészáros György, a hivatal elnöke szerint.
A világon egyedülálló beléptető rendszer a szokásos 10-50 pont helyett 5 millió ponton azonosítja a belépő tenyerét, és nem drágább a hagyományos kártyás technikánál – mondta Kovács Péter, a Houdini Engineering Group ügyvezetője.
A beléptető rendszer alapját szolgáló szenzorokat a Fujitsu már 5 éve gyártja, ezeket széles körben, a banki ATM automatáknál az ügyfél azonosításától, a kórházba érkező betegek azonosításáig használják a világban, jelenleg havi 10-15 ezer ilyen érzékelő készül – fejtette ki Thomas Bengs, a cég Európáért és Ázsiáért felelős igazgatója. A Fujitsu több fejlesztővel dolgozik együtt, mind más-más célú felhasználást hoz létre.
A véna alapú érzékelés kizárólagosan azonosítja az adott személyt, ezért a jövőben a bankkártya, az utazási bérlet mellett akár az útlevelet is kiválthatja. Az azonosítás után a szenzor automatikusan törli a szkennelt mintát, így a tenyér érlenyomata nem nyerhető ki a rendszerből.
A Houdini a korábban működő rendszert azzal fejlesztette tovább, hogy nem szükséges hozzá kártya. A Fujitsu eredeti megoldása a kártyán lévő chipben tárolt információt hasonlította össze azzal, amit a szkenner letapogatott. Tulajdonképpen a tenyér minden emberre egyedileg jellemző vénái szolgáltak PIN-kód helyett. Az új megoldás ezt az információt egy adatbázisban tárolja, s ezzel hasonlítja össze a rendszer a letapogatásból nyert információt. Így, ha a megoldás széles körben elterjed, akár a tenyerünk is szolgálhat azonosító okmányként. Mivel csak élő emberi szövetből nyert információt ért meg a rendszer, a visszaélés szinte lehetetlen.
A Houdini szakértői elmondták, hogy az azonosítás még sérülések esetén is megtörténhet, mert a szkennelendő terület 30 százalékának elfedéséig a rendszer még felismeri az azonosításhoz szükséges mintát.