- A nemzetközi sajtóban leginkább a felhőalapú szolgáltatásról, a mobilitásról lehet olvasni. Ez azt jelenti, hogy a hagyományos, ügyfélnél telepített megoldások háttérbe kerültek?
- Az on-premise rendszerek továbbra is üzletkritikusak, e megoldásokon alapul a vállalatok alkotta gazdaság, és ez nem is fog változni a következő évtizedben. Az SAP esetében például - csak a nagyrendszereket nézve - 43 000 vállalat használja a hagyományos ERP-megoldást. A legutóbbi hét negyedév számai, a két számjegyű bővülés ismét azt húzza alá, hogy van jövőjük az on-premise alkalmazásoknak. Természetesen ezeket folyamatosan fejlesztjük, hogy ügyfeleink mindig hozzáadott értékként tekintsenek rájuk. Ehhez az SAP Labs Hungary is hozzátesz: közel 100 fejlesztő dolgozik az SCM (ellátásilánc-menedzsment) különböző területein, szoros együttműködésben a többi egységgel. Az SAP stratégiája egyébként változatlan: négy technológiai platformon keresztül fogja át az üzleti informatikai szolgáltatások teljes portfólióját. Ezek az előbb említett, az ügyfélnél telepített, ott működő alkalmazások (on-premise) mellett a felhőalapú szolgáltatások (on-demand) és az on-device, melynek lényege, hogy az alkalmazások bármikor, bárhonnan elérhetők legyenek mobileszközökkel. A negyedik platform (orchestration) segítségével pedig a rendszerek tökéletesen átjárhatók egymással.
- Milyen fejlesztési irányokat követnek a hagyományosnak tekinthető on-premise szegmensben?
- Két fő területre koncentrálunk: ez a memóriaalapú számítástechnika -benne 5 momentummal - és a felhasználói élmény. Célunk: úgy adjunk értéket az ügyfeleknek, hogy ne kényszerítsük őket upgrade-re. A legtöbb hasznot a vállalatok számára egyébként az előbbi és ennek öt fejlesztési szegmense adja. Az első kategória a jelentéskészítés és analitika. Másodsorban felgyorsítjuk a meglévő alkalmazásokat; új, memóriaalapú alkalmazásokat mutatunk be, illetve a teljes SAP Business Suite rendszert HANA-alapon tervezzük megújítani, kiadni. Ez pedig oda vezet, hogy az innovációkat reintegráljuk az ERP-be, amely megközelítéssel csökkentjük a teljes élettartamköltséget. A második befektetési terület a felhasználói élmény szegmense, melynek fejlesztésével eredményesebben és intuitívabban lehet dolgozni.
- Milyen volt a HANA kezdeti fogadtatása?
- Egy példát hadd mondjak: zártkörű ügyféltalálkozóra hívtuk el 200 nagyvállalat képviselőjét, és bemutattuk a memóriaalapú számítástechnikában rejlő képességeket. Ennek végeztével kérdőív kitöltésére kértük a résztvevőket, melynek egyik pontjában ez szerepelt: „Tervezi-e a HANA bevezetését?" A válasz kivétel nélkül igen volt. Egyben ez az első alkalom az R/3 rendszer óta, hogy 100%-os elkötelezettséget tapasztaltunk az ügyfeleinktől egy megoldás iránt. Ha megnézem a hasonló visszajelzéseket, néha 10 vagy 15 százalékot kapunk, de sohasem 100%-ot. A HANA, a memóriaalapú számítástechnika megváltoztatja az üzleti folyamatok természetét. Például most egy olyan, HANA-n alapuló analizáló eszközön dolgozunk, amely lehetővé teszi a bankok számára, hogy óránként végezzenek kockázatértékelést. Ez egészen más üzletmenetet tesz lehetővé. A jelenlegi fogadtatást jól jelzi, hogy ez az a termék, amelynek pipeline-ja a leggyorsabban nő a szoftvervállalat 40 éves történetében.
- A kisvállalatok számára elérhető ez a technológia?
- Az SAP Business One esetében is kibocsátják a HANA-alapú üzleti intelligenciát - várhatóan a jövő év első negyedévében - amivel több nagyságrenddel tudjuk növelni a válaszidő sebességét. E rendszer bővül még az ún. personal cockpit felülettel, ahol nincsenek hagyományos menük, gombok, bármilyen kifejezést be lehet ütni, amire hihetetlenül gyorsan feljönnek a releváns találatok. Kedvencek, widgetek helyezhetők el a felületen. A kipróbálásban részt vevők imádták ezt a megközelítést. Célunk, hogy a Business One teljesen HANA-alapon működjön.