„Az üzleti kommunikációs technológiák és vállalati informatikai igények világszinten és hazánkban is átalakulnak. A közép- és nagyvállalatok túlnyomó része jelenleg a PBX-rendszerekről az IP-alapú rendszerekre tér át, ezzel párhuzamosan a helyszínen telepített infrastruktúrákról a felhőalapú megoldásokra helyeződik át a hangsúly. Az IP-alapú egységes kommunikáció a végfelhasználók termelékenységének javítása mellett azonnali költségmegtakarítást eredményez a vállalatok számára, és hazai térnyerése megkérdőjelezhetetlen. Az egységes kommunikációval kapcsolatban is folyamatosan nő az érdeklődés a vállalati szektorban, így az UC platformok elterjedésében Magyarországon a következő években várható áttörés” – mondta Orbán Előd, az Enterprise Group ügyvezető igazgatója.
A változás jó, de nem mindenki szereti...
A tisztán IP-alapú kommunikáció éves szinten 43 százalékkal kevesebb költséget jelent a vállalatok számára a hagyományos PBX-infrastruktúrákhoz képest, állítja a State of Enterprise Communications 2012 tanulmány. A válaszadók 91 százalékának válaszai szerint az IP-alapú kommunikáció és a korábbi PBX-rendszerek egyidejű használata a leggyakoribb, vagyis még bőven van tere a fejlődésnek.
A vállalati munkaerő mobilitásának növekedésével a legtöbb vállalatnál a végpontok csupán 20 százalékát rendelik a központban található telefonokhoz. A tanulmány szerint a végpontok nagyobb része távoli vagy a telephelyeken található telefonokhoz (39%), valamint mobiltelefonokhoz (33%) tartozik. A telefonos ügyfélszolgálatok munkatársainak egyharmada pedig már otthonról dolgozik.
A vállalati kommunikáció fejlődésének köszönhető decentralizáció a felhőalapú megoldások bevezetésére ösztönzi a vállalatokat. A felmérésben résztvevők csupán 16 százaléka használ jelenleg felhőszolgáltatásokat, ennek ellenére a válaszadók 45 százalékának 2012-es kommunikációs tervében szerepelnek a felhőalapú megoldások, és háromnegyedük a privát felhőt részesíti előnyben a nyilvánossal szemben. A felmérés szerint a vállalatok elsősorban a webes együttműködést biztosító, UC- és videokonferenciás alkalmazások használatát tervezik a felhőalapú rendszerekben.
A válaszadók több mint 90 százaléka az IP-alapú webes együttműködést, az egységes kommunikációt és az IP-alapú videokonferenciát jelölte meg 2012-ben megfontolandó technológiáként, több mint felük pedig már használja is ezeket. A válaszadók szerint azonban az informatikai részlegek alkalmazottai gyakran nem rendelkeznek az újabb technológiák bevezetéséhez szükséges képességekkel, különösen a felhőalapú számítástechnika esetében. A válaszadók több mint fele úgy érzi, hogy az informatika túlságosan összetetté vált, és ha ehhez hiányos ismeretek és magas megtérülési ráta társul, az erősen gátolhatja a felhő- és UC megoldások bevezetését. A három leggyakrabban említett terület, ahol a dolgozók kevésbé felkészültek: a privátfelhő-alapú kommunikáció, a nyilvánosfelhő-alapú kommunikáció, illetve a privát, WAN-alapú videokonferencia volt.
A könnyebb átállásért
Tanulmányának eredményeire támaszkodva a Siemens néhány javaslattal is előállt. Ezek szerint a jobb felhasználói élmény elérése érdekében érdemes olyan natív, SIP-alapú szoftverarchitektúrát és -platformot keresni, amely központilag képes kezelni a konferenciahívásokat, az együttműködést, illetve a hang-, video- és szövegalapú, valamint a közösségi csatornákon keresztüli üzenetváltást. A németek szerint olyan felhőszolgáltatót éri meg választani, aki részrehajlás nélkül képes telephelyi, privát, hibrid vagy nyilvános felhő megoldásokat ajánlani és biztosítani. Központosított munkamenet-kezelési kiszolgáló használatát javasolják, illetve felügyelt szolgáltatások igénybevételét. Végül a mobilitás igényeinek rugalmas kezelését ajánlja a Siemens.