Az utóbbi évek jelentős változásokat hoztak a kereskedelem világában. Manapság sok üzlet köttetik meg virtuálisan, hiszen egyre több ember fedezte fel magának a webshopok által nyújtott gyors és kényelmes vásárlási élményt. Ha valaki vásárolni szeretne, csak rákeres az interneten a kívánt árucikkre, megkeresi a legkedvezőbb ajánlatot, és ha lehetőség van rá, azonnal meg is rendeli - online. Ezt követően kiszállítást kér, esetleg személyes átvétellel az üzletben vagy átvételi pontokon a neki megfelelő időpontban veszi át az árut.
De a hagyományos kereskedelemben is komoly változások álltak be. Egyrészt a gazdasági válság hatásait mind a kereskedők, mind a fogyasztók megérezték. Sokan költenek kevesebbet, és a boltoknak komoly harcot kell vívniuk a vásárlók megszerzéséért és megtartásáért. Ehhez pedig a jobbnál jobb akciókon kívül szükségessé válik a technológiai innovációk adaptálása. A tudatos vásárlás szintén nagyobb szerepet kap, hiszen az emberek, ha már pénzt költenek, egyre inkább szeretnének minőségi, és nekik leginkább megfelelő áruhoz hozzájutni. Ráadásul fokozatosan hozzászoktak ahhoz, hogy szolgáltatást kapjanak az egyszerű pénzért-áru tranzakció helyett.
A jövő boltjai
Az AisleBuyer mobil vásárlói alkalmazásokat gyártó cég felmérése kimutatta: az emberek sokkal innovatívabbnak tartják azokat az üzleteket, ahol az eladók okostelefonokkal és tabletekkel felszerelve állnak a kedves vásárlók szolgálatára - és szívesebben költik ilyen helyen a pénzüket. A vendéglátásban például már régóta felhasználják a technológiai vívmányokat, már évekkel ezelőtt találkozhattunk olyan étteremmel, ahol a pincérek nem egy cetlire írogatják a rendeléseket, hanem mondjuk egy PDA segítségével rögzítik a kiválasztott ételeket és italokat. Ennek köszönhetően könnyen megoldható volt, hogy mire mindenki kiválasztotta mit kér, egy másik pincér már az asztalnál is volt a már megrendelt italokkal.
Az ilyen jellegű innováció az, amit a vásárlók elvárnak. Nem csak azt szeretnék, hogy az áruház végében található pénztárgépeket kiváltsák az értékesítési ponton (például már a polcnál) található tabletek, hanem, hogy az alkalmazottak naprakész információkkal, videó bemutatókkal, termékinformációkkal rendelkezzenek és kapcsolódó termékek ajánlására is képesek legyenek mobil eszközeik segítségével. Az AisleBuyer szerint az üzletek felismerték ezt a trendet és egyre többen keresnek használható megoldásokat a vevők igényeinek kielégítésére.
Ezek közé tartozik, hogy ha betérnek egy üzletbe, minél kényelmesebben, egyszerűbben és gyorsabban bonyolíthassák le a vásárlást. Az emberek nem szeretnek sorban állni - különösen a nagy ünnepi bevásárlások idején - ezért például az Egyesült Államokban számos nagyobb áruház többféle megoldást is talált az igények kielégítésére. Az Urban Outfitters például 378 ruhaáruházát szerelte fel módosított iPod Touch készülékekkel, amikbe speciális leolvasó technológiákat szereltek megkönnyítendő a vásárlók dolgát, annak érdekében, hogy a tömegtől és a sorban állástól elkedvetlenedő kuncsaftok ne távozzanak üres kézzel.
A Home Depot már 2010 végén csatasorba állította mobil POS eszközeit, amik akkoriban még nem lettek igazán sikeresek - különösen az azokat használó dolgozók körében. De ahogy egyre jobb készülékek és alkalmazások gördülnek a le futószalagról, ezek a pénztár-alternatívák is egyre fejlettebbek lesznek.
A Sephora szépészeti termékeket árusító lánc már létrehozott egy olyan üzletet Manhattanben, ahol a vásárló megtekintheti a kívánt terméket, majd egy mobil alkalmazás segítségével azonnal meg is vásárolhatja azt. Az előrendelés és előre fizetés rendszerét támogató alkalmazások szintén segítenek elkerülni a hosszas ácsorgást a kasszák előtt.
Persze akadnak nehézségek is. Egyrészt a kiskereskedőknek pénzt kell ölniük az új mobilinfrastruktúrába, ami nem biztos, hogy azonnal megtérül. A készülékeken túl megfelelő wi-fi kapcsolatra is szükség van, hogy az eszközök potenciálját képesek legyenek kihasználni. Kihívást jelent az árukon elhelyezett szenzorok eltávolítása, illetve a csomagolás is, amiknek szintén gördülékenyen és gyorsan kell működniük, hiszen az egész rendszernek ez a célja.
De a mobil eszközök és alkalmazások nem csak a vásárlók életét hivatottak megkönnyíteni. A kézi szkennerek használata - mondjuk leltározáskor - nem új keletű dolog, de számos más terület is nyitott az innovációra. Nagyobb áruházakban a mobileszközökkel sokkal hatékonyabb polcmenedzsmentet lehet létrehozni, de általánosan elmondható, hogy minden logisztikai feladatban nagy segítséget nyújtanak. Ráadásul minél több terméket forgalmaz egy üzlet, annál több információt kell magával hordoznia az eladónak - vagy a fejében, vagy a zsebében lévő készüléken.
Valószínűleg nem fognak egyik napról a másikra eltűnni az üzletekből a kasszák - noha így több áru kihelyezésére nyílna lehetőség - de a mobil eszközök mindenképpen változtatni fognak a hagyományos fizetési metódusokon. A Near Field Communication (NFC) technológiának köszönhetően a mobil készülékek hamarosan leválthatják a bankkártyákat, és sokat fog gyorsítani a vásárlás menetén, ha a telefont csak el kell húzni a pénztárgép előtt.
Mindenesetre az üzletek “harca” az e-kereskedelemmel elkezdődött, az okos eszközök száma egyre nő, és az alkalmazások is szépen szaporodnak.
A jövő vásárlói
Az internet elterjedése jelentős változást hozott a kereskedelemben. Az üzleteknek és a gyártóknak szükségük volt az online megjelenésre, hogy a vásárlók tájékozódhassanak. Az e-kereskedelem megismertette a vásárlókat a kényelmes és gyors vásárlás világával. A webkettő pedig lehetőséget teremt a vásárlói tapasztalatok kicserélésére, az árak, valamint az áruk és a kiszolgálás minőségéről szóló információk gyors kicserélésére.
Az okostelefon tulajdonosok egyre gyakrabban használják készüléküket vásárlásra, megkeresik a terméket, elolvassák a róluk írt véleményeket, összehasonlítják az árakat és megkeresik azokat a boltokat, ahol a termék jó áron kapható. A kereskedők mobilalkalmazásokat és optimalizált weboldalakat hoznak létre, hogy magukhoz vonzzák az okostelefonos vásárlókat. A Nielsen felmérése kimutatta, hogy egyelőre a kereskedelmi weboldalak előnyt élveznek az üzletek alkalmazásaival szemben. Az első helyen nem meglepő módon az Amazon áll.
A felmérést 5000 amerikai résztvevővel végezték a tavalyi karácsonyi szezonban és kiderült, hogy a többség felhasználta okostelefonját az ünnepi vásárláskor. John Burbank a Nielsentől elmondta: a mobil vásárlás már most is jelentős méreteket ölt, de az okostelefonok növekvő számának és tudásának köszönhetően egyre jobban elterjed majd.
A felmérésből kiderült, hogy mindkét nem előnyben részesíti a kereskedelmi weboldalakat az alkalmazásokkal szemben, de a férfiak kicsit nagyobb bátorságot mutatnak az appok kipróbálásában. Burbank szerint a kereskedőknek úgy kell tekinteniük üzletükre, mint egy több-csatornás környezetre, ami sok lehetőséget kínál a vásárlók elnyerésére, de ez csakis úgy működik, ha következetesen tudnak szolgáltatást nyújtani ezeken a csatornákon.
Érthető, hogy a webáruházak egyelőre előnyt élveznek a dedikált alkalmazásokkal szemben, hiszen ahhoz is idő kellett, hogy a vásárlásnak ezen formája megszokottá váljon. A mobil alkalmazások még viszonylag új dolognak számítanak, a technológia pedig mindig is gyorsabban fejlődik, mint ahogy az emberek megszokják azokat.
Két tényező, ami jelentősen hátráltatja a közvetlenül mobileszközről történő vásárlás elterjedését – ezzel még sokáig életben tartva a hagyományos, üzletben történő vásárlást - a biztonság és a megjelenés. Sokan már az asztali számítógépen sem szívesen adják meg adataikat, de az új mobil kütyükben még kevesebben bíznak. Csak akkor fognak a vásárolok gombra kattintani, ha egészen biztosak benne, hogy személyes adataik és a bankkártya információik biztonságban maradnak.
Mindazonáltal, még a legmodernebb okostelefonok kijelzője is apró, a megjelenés minősége ezen sajnos nem kompenzál. Körülményes és bosszantó, ha minden terméknél - különösen mondjuk a ruháknál, cipőknél, dísztárgyaknál - ki-be kell zoomolnia a vásárlónak, hogy kiválassza, melyik tetszik neki igazán. A táblagépek már jobb lehetőségeket biztosítanak, de természetükből fakadóan sosem fogják tudni biztosítani egy asztali gép nagyméretű monitorának élményét.
Viszont a lehetőségek skálája igen nagy, és már sok, kimondottan a mobil vásárlást segítő alkalmazás van a piacon. A nagy áruházak itt is előnyt élveznek, hiszen nagyobb költségvetésüknek hála, kimondottan profi alkalmazásokat tudnak készíttetni.
Ma már nem csak azért néz valaki utána egy terméknek az interneten, hogy megtudja, hol kaphatja meg, de tájékozódik arról, milyen tapasztalattal rendelkeznek azok, akik az adott terméket már megvásárolták, és mi a véleményük a boltról, ahol megvásárolták.
Mindeközben az internet immáron a zsebünkben van egy okostelefon vagy egy táblagép formájában, így a vásárlók elvárják, hogy minden segítséget megkaphassanak az intelligens döntés meghozatalához.
A gyártók számára fontos, hogy a márkahű vevők gyorsan megtudhassák, hol és mennyiért juthatnak hozzá termékükhöz. Elengedhetetlen tehát olyan alkalmazások készítése, amik segítségével a vevők mindent megtudhatnak kedvenc márkájukról.
Fontos, hogy egy alkalmazás funkcionális legyen és segítse a vásárlót a döntése meghozatalában. Az okostelefonok valóban sok mindent tudnak, így a rajtuk lévő appoknak ki kell használniuk ezt a tudást. Segítséget kell nyújtaniuk abban, hogyan jutnak el a vásárlók a boltba a leggyorsabban, információt kell adniuk a termékről, lehetővé kell tenni az árak összehasonlítását és a minőség ellenőrzését. A közösségi aspektus is fontos. Az emberek szívesen osztják meg a vásárlási információkat barátaikkal, felhívva a figyelmüket egy kedvező ajánlatra. Ez sok új vevőt vonzhat az üzletbe, de ugyanakkor arra is rámutat, hogy a nem megfelelő kiszolgálásról, vagy a hibás, alacsony minőségű árukról is gyorsabban terjed el a hír, aminek már rövidtávon érzékelni lehet a következményeit.
A jövőben tehát úgy kell elképzelni egy vásárlási folyamatot, hogy az ember, miután eldöntötte, szüksége van egy árucikkre, először is összehasonlítja az elérhető márkákat, tájékozódik a vásárlói tapasztalatokról, kikéri ismerősei véleményét valamely közösségi oldalon, ezt követi az árak összevetése, ennek végén kiválasztja azt az üzletet, ahol meg kívánja venni a terméket. Itt szintén szerepet játszhat más vásárlók tapasztalata az árusítóhelyről. Meg kell tudnia továbbá minden fontos információt a boltról - többek között, hogy miképpen jut el oda. Ha mindezt egy alkalmazás tudja nyújtani, minél egyszerűbben és gyorsabban, akkor beszélhetünk igazi vásárlói élményről.