Az IDC frissen nyilvánosságra hozott kutatása alapján teljes mértékben az iPad dominanciája jellemezte a táblagép piacot 2010-ben. Éves tekintetben ugyanis a forgalom 80 százalékát az Apple eszköze szorgoskodta össze, amely előnyt egyelőre nem veszélyeztették komolyan a versenytársak, habár utóbbiak jelenléte az év végére kimutathatóvá vált.
Mindez az IDC adataiból következtethető ki. 2010 második negyedévében ugyanis - amikor az iPad megjelent kereskedelmi forgalomban - az Apple még a piac 90 százalékát uralta, a harmadik negyedévre ezen arány 87,5 százalékra esett vissza, míg az utolsó negyedévben az előrejelzések szerint például a Samsung Galaxy érkezésével fokozódott a verseny, és az iPad előnye 73 százalékra csökkent. Azaz az összes 8,9 millió táblagép eladásból az Apple konkurensei már 2,4 millió eladott eszközzel tudtak részesülni.
A piackutató intézet előzetes adatai alapján egyébiránt a harmadik negyedévet követően az év végéig majdhogynem megduplázódtak (45 százalék) a táblagép eladások. E hatalmas növekedésért a kiélezett verseny ellenére főként az iPad felelt. Az Apple gépe ugyanis 2,3 millió eladott táblával tudta megfejelni a harmadik negyedéves eredményét, míg a versenytársak csak 1,8 milliós növekedést értek el.
Az IDC egyébként immár jelentésében két külön kategóriát állított fel az e-olvasók és a média táblák számára. Előbbi eredmények csak utóbbiakra vonatkoznak, s e kategóriába csak "a színes kijelzővel, 5 colnál nagyobb, ám 14 colnál kisebb képernyővel és x86, vagy ARM processzorral rendelkező, kevésbé komplikált operációs rendszert (például iOS és Android) futtató eszközök" férnek bele. A Kindle például nem, az e-olvasó. A piackutató intézet jelentése szerint az utóbbi kütyük piaca is fellendülni látszik, habár csak feleannyit tudnak belőlük eladni, mint a táblákból. E piaci szegmenset 1,1 millió eladott darabszámmal az Amazon Kindle vezeti, amely az összes e-reader eladás 45,1 százalékát adja. Mögötte holtversenyben a Pandigital és a Barnes & Noble eszközeit találjuk, egyaránt 400 ezres eladással.
Alábecsült iPad?
Az IDC jelentésével egy időben az Apple közzétette a (december 25-én zárult) 2011 első negyedévére vonatkozó jelentését, amely időszakot - mint azt várni lehetett - ismét rekorddal zárták, és így alaposan keresztülhúzták az elemzők várakozásait. Rekordszámú Mac (4,13 millió), iPhone (16,24 millió) és iPad (7,33 millió) fogyott, amely mellett a forgalom (26,74 milliárd) és a profit (6 milliárd) is jobb lett a vártnál. A növekedést nézve még megdöbbentőek a számok. Az elmúlt év ugyanezen negyedévéhez képest ugyanis 23 százalékkal több Mac, 86 százalékkal több iPhone kelt el, ami mellett a forgalom is 71 százalékkal nőtt meg. S ami esetünkben talán a legérdekesebb: az elmúlt negyedévben eladott 7,33 millió iPad alaposan meghaladja az IDC előrejelzését. Jóval nagyobb volt a sikerük a karácsonyi időszakban, mint azt gondolták volna.