A Magyar Vöröskereszt és a Telenor stratégiai együttműködésének újabb lépcsőjeként a szolgáltató Közösségi Média Információs Rendszert alakított ki, amelynek próbaüzeme a dunai áradás során zajlik.
A korábbi vészhelyzetek során megfigyelhető volt, hogy a közösségi média profillal rendelkező emberek számítógépeiken vagy okostelefonjaikon igen nagy aktivitással keresték és osztották meg a vészhelyzettel kapcsolatosan szerzett információkat. A megnövekedett adatforgalom a Telenor mobilhálózatán mért adatforgalomban is kirajzolódott. A Telenor 2013. május 8-án stratégiai együttműködést kötött a Magyar Vöröskereszttel, és vállalta, hogy katasztrófahelyzet esetén a szervezet által megjelölt térségekben a segélyszervezet – így közvetve az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság - munkájának támogatása érdekében növeli a mobilhálózat kapacitását, önkéntes csapatot szervez a telekommunikációs vállalat munkatársaiból, valamint közreműködik egy íjmentesen hívható, tárgyi adománykezelő call-center kialakításában.
Ezen felül modern technikai eszközökkel, tabletekkel, laptopokkal, csepp- és porálló okostelefonokkal és mobilinternettel látta el a segélyszervezet munkatársait. A Magyar Vöröskereszt a technikai eszközöket már be is vetette a dunai árvíz során, illetve jelezte igényét a Telenor önkénteseinek segítségére is.
Az együttműködés következő lépése egy Közösségi Média Információs Központ kialakítása. A rendszer lényege, hogy a nyilvános közösségi média tartalmakat, valamint a hatóságok kommunikációs csatornáin megtalálható és a Magyar Vöröskereszt által gyűjtött információkat folyamatosan gyűjti, rendszerezi és relevancia szerint, strukturált formában újra megosztja. A Közösségi Média Információs Rendszer egy változata az Amerikai Vöröskereszt munkafolyamataiban már bizonyított, ugyanakkor a hazai fejlesztés beépíti a magyarországi tapasztalatokat is.
A Közösségi Média Információs Központ célja tehát a hatóságok és a lakosság által megosztott információk összegyűjtése, egyesítése, majd azok sokrétű felhasználása. Az önkéntesek hatékony koordinálásában vagy a kárfelmérésben is segíthet a rendszer, fő funkciója azonban, hogy a releváns és hiteles információkat a megfelelő csatornákon, rendezett formában újra megossza. A most felhalmozott tapasztalatok alapján és a közösségi média dinamikájának köszönhetően a Közösségi Média Információs Központ által rendszerezett információk a jövőben értékes és megbízható hírforrássá alakulhatnak a lakosság és a média számára is.
A hazai központ a kimagasló infrastrukturális hátteret biztosító, törökbálinti Telenor székházban jött létre, ahol a dunai árvíz ideje alatt próbaüzemben fut a Magyar Vöröskereszt önkénteseinek üzemeltetésével.
Hazánkban a közösségi médiában fellelhető információk – állapotfrissítések és kommentek, blog bejegyzések, további tartalmak – szűrését a Replise szoftvere biztosítja. A megfelelő technikai háttér mellett nagyon fontos azonban a közösségi média felhasználók tudatossága, mert a szűrőrendszerek csak a nyilvánosan közzétett posztokat figyelik.
Az eddigi eredmények szerint csupán az „Árvíz” kulcsszóra a közösségi médiából több mint 6500 találat érkezett az elmúlt napokban.