2006 novemberében sok minden megváltozott egy új stílusú videokártya piacra dobásával. Az NVIDIA GeForce 8800-as sorozatban a pixel- és textúraárnyalókat leváltották a párhuzamos stream-processzorok, többé már nem kellett választani az élsimítás és a HDR közt, a 3D-s képminőség pedig túlmutatott mindenen, amit valaha láttunk. Számos szolgáltatása közül a legnagyobb nyilvánosságot kapott a DirectX 10 kompatibilitása volt.
A 3D Mark alatt hozott pontszámoknál csak egyetlen számsorozat volt többjegyű: az árcédulán olvasható. Szerencsére az idő múlik és az NVIDIA előrukkolt a 8600-as sorozattal, mely egyértelműen a tömegeknek szól. Sokan le fogják írni a 8600-ast - egészen pontosan a 8600GTS-t, jelen sorok tárgyát - a stream-processzorok és a memóriainterfész miatt, lévén az előbbiből a 8600-asnak 32 van - a 8800-asban 128 ilyet találunk -, míg az utóbbi csak 128 bites - ez a nagy testvérben 256 bites. Viszont amivel igyekeznek mindezt ellenpontozni, az a memória órajele. A GDDR 3 memória ugyanis 2 gigahertzes. A 8800-as sorozat tagjai közül (GTS/GTX/Ultra) a leggyorsabbnál is "csak" 2160 megahertzen fut a memória, míg a többinél ez az érték 1600, 1800 MHz. Mint az talán a fentiekből is sejthető, a 8600-as sorozat képviseli az NVIDIA legújabb generációs kártyái közül a középkategóriát és vitán felül remek ár-érték arányt nyújt.
A sorozat idén áprilisban debütált, és az azóta eltelt idő jótékony hatással volt az árára is - a nyújtott teljesítmény és az akkori ár alapján nem tudtuk volna jó szívvel ajánlani, ami mára alapvetően megváltozott. Gyanítjuk azonban, hogy a Computerworld olvasóit viszonylag kevéssé izgatja a 3D-s teljesítmény, bár azt le kell szögeznünk, hogy a 8600GTS itt sem szerepel éppen rosszul. A belépő szintű kártyákkal ellentétben a középkategória markáns képviselőjével akár a legújabb játékokkal is lehet úgy játszani, hogy nem diavetítésre fog emlékeztetni az eredmény. Mit nyújt tehát a kártya a játékok megjelenítésen túl?
A sokat emlegetett DirectX 10 kompatibilitás megint csak a játékosoknak érdekes, de nekik is csak jövő időben, lévén egyelőre nem túl sok DirectX 10-et kihasználó játék létezik. A Windows Vista Aero Glass felülete már DirectX 9-es kártyákkal is működik, tehát ez a szolgáltatás a "nem játszó" felhasználóknak szinte mindegy, hogy megvan-e, vagy sem. Ami viszont - ha még most nem is, de mondjuk úgy karácsony tájékán - felettébb érdekes lehet, az a HDCP támogatás mindkét dual-link DVI porton. Ezek révén lehetséges a HDTV felbontású anyagok - Blu-ray, HD-DVD - lejátszása 1920×1080 képpontnál nagyobb és 60 hertznél magasabb frissítésekkel.
Nem állítanánk, hogy olyan sokan kötnek 27 hüvelykesnél nagyobb kijelzőket a gépükre - bár kétségkívül kapható 30 hüvelykes Dell monitor itthon is -, de valószínűleg nincs már olyan messze, hogy ezek az eszközök a megfizethető árkategóriába kerülnek, és a nagyfelbontású filmek sincsenek már nagyon messze. Érdemes kiemelni még a kártya hűtésének a zaját, ami elhanyagolható. A gép indításakor a ventilátor teljes fordulatszámon pörög, de amint betöltődik a meghajtóprogramja, a forgás a hőmérséklet függvényében azonnal lelassul, a zaj pedig az alig hallható tartományba szelídül, és ott is marad.