A wall street-i spekulánsok előszeretettel ugranak rá minden apró felvásárlási pletykára. Hatalmas üzleti lehetőséget szimatolva, felemelik és átformálják a híresztelést. Habár ezeknek egy része később valósággá válik, sok esetben a pletykák nem bizonyulnak igaznak. Erre jó példa a nemrég a hazai sajtó által is sok helyen megírt Microsoft-Adobe akvizíció, amely a későbbi nyilatkozatok alapján úgy tűnik hamvában halt ötlet volt.
A tegnapi napon hasonló eset történt, mivel a Sony részvényei 3 százalékot emelkedtek, miután a Reuters hírül adta: az Apple a japán elektronikai gyártó felvásárlására készül. Mint később kiderült, a hírügynökség Eric Savitz, a Wall Street Journal elemzőjének az írását vette alapult, aki Steve Jobs pénzügyi beszámolója után az Apple lehetséges felvásárlási célpontjait vette számba, a Sony mellett az Adobe és a Disney cégeket is megemlítve. A spekulációját később a Reuters konkrét híresztelésként közölte, amelyre a befektetők azonnal rá is ugrottak.
Később, mikor Eric Savitz jelezte, hogy tőle származik az ötlet, mely szerint az Apple felvásárolja a Sony-t teljes egészében, csökkenni kezdtek a japán cég részvényeinek az árfolyamai, majd később újra növekedésbe kezdtek, végül a nyitást meghaladó összegben zártak. Talán a befektetők egy része nem értesült a pletyka hátteréről, vagy olyan információ van birtokukban, amit egyelőre nem lehet ismerni.
Pro és kontra
Természetesen, mint minden pletykának, ennek is van alapja, valamint az sem véletlen, hogy Eric Savitz a Disney és az Adobe mellett pont a Sony-t nevezte meg felvásárlási célpontként. A japán elektronikai gyártó ugyanis rendelkezik egy dologgal, amire az Apple vágyhat. Nevezetesen részesedéssel a konzolok piacán és tapasztalattal a játékok terjesztését és megalkotását illetően. Steve Jobs cége ugyanis e terület meghódítására készül, mivel jelenleg nem bővelkednek sem a Mac gépek, sem az iPad, iPhone és iPod Touch készülékek a jó játékokban. Márpedig új vetélytársuk, a Microsoft által piacra dobott Windows Phone 7 az Xbox világát is átültette az okostelefonokra, így az Apple-nek is lépnie kell, ha meg akarja hódítani a játékok iránt fogékony vásárlókat, illetve ha ki akarja szolgálni a Mac-esek egyre népesebb táborát.
A szebb napokat látott Sony rendelkezik e potenciállal. Gondoljuk csak a PSP, vagy a Playstation szériára. Azaz e tekintetben a Sony jó felvásárlási célpont lehet az Apple számára, főként, hogy Steve Jobs cégének tőzsdei kapitalizációja (értsd: értéke) 282 milliárd dollár, míg a Sony teljes értékét csak 34 milliárd dollárra becsülik. Ráadásul az Apple saját bevallása alapján 51 milliárd dollár elköthető pénzzel rendelkezik, amely összegből bőven lehetne fedezni a japán elektronikai gyártó bekebelezését.
Ám több ok is van, amiért mégsem valószínű, hogy a Sony termékek hamarosan almás logóval fognak megjelenni a boltok polcain. Egyrészt az Apple már rendelkezik mindazzal, amellyel erős pozíciókat harcolhat ki a játékpiacon. A Mac gépek, az iPad, iPhone és iPod Touch készülékekkel már képes biztosítani a futtatási környezetet, míg az Apple App Store és a hamarosan érkező Mac App Store felületén keresztül könnyedén tudja terjeszteni az alkalmazásokat. Emellett a Sony a Google képviselőivel összefogva pont arra készül, hogy elejét vegye az Apple előretörésének. Erre jó példa, hogy véletlenül pont a pletyka szárnyra kelését követően az Engadget hozzájutott a Sony Ericsson PlayStation Phone prototípusához, amelyet Android platformmal szereltek fel. Magyarán a Sony nem szorul az Apple segítéségben, sőt inkább ellenséget lát Steve Jobs cégében.
Az Apple számára sem volna ráadásul jó üzlet a Sony bekebelezése. A japán elektronikai gyártó ugyanis nem csak a konzolok piacán, hanem számos más területen is jelen van. S nem valószínű, hogy Steve Jobs szívesen látna cége termékpalettáján televíziókat, videokamerákat és más elektronikai cikkeket, főként nem Apple logóval. Vagyis a két cég csak egy vékony vonalon keresztezi egymás útját, egyébként teljesen eltérő piacon vannak jelen. Ezen ok miatt az elemzők többsége biztosra veszi, hogy a felvásárlásból nem lesz semmi.
Mindentől függetlenül az Apple hamarosan fontos szereplővé válhat a játékok piacán is, ahol lehet esélye a régi motorosokkal szemben. A Forbes kérdésére például Reggie Fils-Aime, a Nintendo amerikai vezetője úgy vélekedett, hogy az Apple hosszútávon nagyobb veszélyt jelent számukra, mint a Microsoft.