Az eMarketer piackutató intézet frissen publikált jelentése szerint a közösségi oldalak egyre nagyobb szeletet harapnak ki az online reklámtortából. Előrejelzésük alapján ugyanis az idei évben az amerikai hirdetők 3,08 milliárd dollárt fognak elkölteni az olyan szolgáltatásokon, mint a MySpace, a Facebook, vagy a Twitter, amely a tavalyi évhez képest 55 százalékos növekedésnek felel meg.
2010-ben még csak 1,99 milliárd dollár értékben sikerült értékesíteni a hirdetéseket, ám többek között a Facebook népszerűségének hála a cégek ráharaptak a közösségi oldalakra, s így az eMarketer kénytelen volt módosítani az 1 milliárd dollárral kevesebb értéket tartalmazó, tavaly augusztusban publikált prognózisán.
Az AdWords alternatívája
Az eMarketer kutatása alapján a Mark Zuckerberg által fémjelzett szolgáltatás a közösségi szolgáltatások közül magasan kiemelkedni, mivel szinte egyedüliként hajtja a piacot. 2010-hez képest ugyanis várhatóan idén megháromszorozódnak majd a Facebook hirdetési bevételei, így elérve a 4,05 milliárd dolláros értéket. "2010 volt az az év, amikor a Facebook nem csak egy vezető közösségi oldalként, hanem egy különálló webes hirdetési felületként pozicionálta magát" - vélte Debra Aho Williamson, az eMarketer vezető elemzője.
A szolgáltatás egyébként várhatóan 2011-ben 2,19 milliárd dollárra számíthat az amerikai hirdetőktől, amely az összes közösségi reklámköltés 57,6 százalékának felel meg. A reklámozók főként - az Advertising Age elemzése alapján - a kisebb cégek közül kerülnek ki, amelyek e bevétel 60 százalékát adják a tengerentúlon. "Ezek a hirdetők alaposan feltüzelik a Facebook növekedését. Tömegével vásárolják a reklámokat. Ezt évekig a Google rendszerében tették, és most az ott szerzett tapasztalatukat a Facebookon hasznosítják" - nyilatkozta Debra Aho Williamson.
Ha a bővülés nem áll meg, akkor az idővel más online reklámköltésekre, és így akár még a Google hirdetési rendszerére is negatív kihatással lehet. Az eMarketer adatai alapján ugyanis az idei évre várt növekedésnek köszönhetően a közösségi oldalak 10,8 százalékot (csak a Facebook 7,8 százalékot) haraphatnak ki az online reklámtortából. A bővülés egyébként 2012-re mérséklődik majd, akkora ugyanis csak 27,7 százalékos bővülést várnak az elemzők.