Egyre népszerűbb az önkiszolgáló üzleti intelligencia, mivel a szervezetek minél egyszerűbbé kívánják tenni az üzleti felhasználók számára az értékes összefüggések kiderítését az egyre nagyobb mennyiségű összegyűjtött adatból. A Gartner 2018. januári jelentésében azt valószínűsíti, hogy 2019-re az önkiszolgáló megoldásokat alkalmazó üzleti felhasználók már több elemzést végeznek majd, mint a professzionális adattudósok. A piacelemző több mint 3 ezer CIO bevonásával készült kutatása szerint az informatikai vezetők az elemzést és az üzleti intelligenciát rangsorolták az élre a megkülönböztető technológiák kategóriájában, és a vizsgált szervezeteknél a vezetőség egyre nagyobb mértékben támaszkodik önkiszolgáló megoldásokra annak érdekében, hogy adatvezérelt kultúrát alakítson ki a vállalatnál.
Csakhogy az önkiszolgáló BI-stratégia bevezetése számos kihívással jár együtt. Bob Violino, a CIO.com munkatársa informatikai vezetőket kérdezett meg, miképpen lehet sikerre vinni az ilyen kezdeményezéseket.
Kezdjük a prioritásokkal!
Mit akar elérni a szervezet az önkiszolgáló üzleti intelligenciával? Ha nem tudjuk, eleve kudarcra vagyunk ítélve.
- Egyszerűbbé kívántuk tenni a megyei alkalmazottak munkavégzését, és lehetővé akartuk tenni a polgárok számára, hogy önállóan juthassanak információkhoz a szolgáltatásainkról, mondta Rafael Mena, a floridai Orange megye informatikai vezetője.
A helyi lakosok és a látogatók önkiszolgáló BI-rendszer keretében vehetik igénybe a megyei szolgáltatásokat. Ennek elemző portálja időt takarít meg az önkormányzati alkalmazottaknak, kritikus információkat nyújt hurrikánok és más veszélyhelyzetek esetén, valamint növeli az önkormányzat hatékonyságát. A megye az Information Builders-féle WebFocus üzletiintelligencia-platformot használta az intranet portál elkészítéséhez, amely lehetővé teszi az alkalmazottak számára az adatok valós idejű megtekintését dashboardokon keresztül. Legördülő menük segítségével indíthatnak lekérdezéseket, interaktív diagramokon tanulmányozhatják a kapott információkat.
Az üzletiintelligencia-rendszer egyszerűen kezelhető elemző appokat kínál a döntéshozatalhoz. A hagyományos táblázatos összefoglalók és oszlopos jelentések helyett a platform gyakorlatilag korlátlan számú lehetőséget kínál az egyes üzleti területekre vonatkozó kérdések feltevéséhez és az információk eléréséhez, tudjuk meg Menától.
Értékek definiálása
A vállalatoknak üzleti szempontok figyelembe vételével pontosan meg kell határozniuk az önkiszolgáló üzleti intelligencia előnyeit vagy értékét, vélekedik Josh de la Cuesta, a világítási termékeket szállító Lumileds informatikai alelnöke és CIO-ja. Például az új üzletiintelligencia-eszközök használóinak száma önmagában nem határozza meg a megoldás értékét, a definiálást üzleti fogalmakkal kell elvégezni: gyorsabb reagálás az ügyfelek igényeire, a termékfejlesztések kisebb költsége, időmegtakarítás az üzleti folyamatoknál stb. Ha a vállalat nem tudja definiálni üzleti fogalmakkal az új rendszer vagy módszer értékét, érdemes alaposan átgondolnia, szüksége van-e egyáltalán a szóban forgó fejlesztésre, állítja Cuesta.
Miután az előnyöket meghatározták, az IT-részlegnek kell hatékonyan közreadnia az önkiszolgáló üzleti intelligencia képességeit, kezelnie az elvárásokat, és világosan megfogalmaznia a technológia korlátait, különös tekintettel arra, hogy ebben az esetben mit jelent az önkiszolgálás.
Igények és képességek felmérése
Fel kell mérniük a szervezeteknek üzleti felhasználóik igényeit és képességeit, mielőtt belekezdenének az önkiszolgáló BI-rendszer telepítésébe, hangsúlyozza Michelle Vercellino, a pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó IMA Financial Group informatikai vezetője. Nem feltételezhetjük, hogy mindenki egyforma készségekkel és hozzáállással rendelkezik. A felmérés segít a hatékony telepítési és bevezetési ütemterv kialakításában.
Csakúgy, mint az alkalmazottak, az egyes vállalati részlegek is különböző mértékben igénylik az önkiszolgáló rendszereket. A felmérést érdemes azoknál az üzleti egységeknél kezdeni, amelyeknek nagy mennyiségű, az önkiszolgáló rendszerrel egyszerűen generálható jelentésre van szükségük, tanácsolja Vercellino. A technikailag képzett alkalmazottak lehetnek a rendszer első használói, akik jó példaként szolgálhatnak a többiek számára.
Szükség van tréningekre
- Lássuk el az üzletiintelligencia-rendszer minden használóját az alkalmazás kezeléséhez szükséges gyakorlati útmutatással! Egy önkiszolgáló modell esetében a tréning minősége alapvetően határozza meg, hogy a projekt sikeres lesz-e, vagy pedig kudarcra van ítélve, állítja Cuesta.
Az önkiszolgáló rendszerek esetében komoly szerep jut az önállóan tevékenykedő felhasználóknak, így hozzáértésüktől függ a megoldás hatékonysága. Márpedig a kellő jártasság eléréséhez tréningekre és időre van szükség. Ha az önkiszolgálás olyan fontos számunkra, hogy hajlandóak vagyunk befektetni a technológiába, nem hanyagolhatjuk el a tréningeket, teszi hozzá Hyoun Park, az Amalgam tanácsadó vezető elemzője. A képzéseknek nem kell szükségszerűen hosszúaknak lenniük, akár 15-30 perc is elég lehet például annak tudatosítására, milyen fontos az összegyűjtött adatok elemzése.
Hozzunk létre rövid tréningmodulokat a fontosabb kihívások kezelésére minden egyes részlegnél, tanácsolja Park. Ez azt jelenti, hogy a részlegek vezetőinek gondoskodniuk kell két-három rövid videó elkészítéséről, amelyek lefedik az önkiszolgáló BI-rendszer alapjait. A tréningen túlmenően érdemes kialakítani a kíváncsiság kultúráját, mivel az önkiszolgáló intelligencia csak annyira lesz hatékony, amilyen jók az alkalmazottak kérdései.
Low-code eszközök használata
Adatelemzések elvégzésében a legfeljebb minimális képzettséget igénylő low-code eszközök jelentős szerepet játszhatnak a szervezetek önkiszolgáló BI-környezetében. Ahogy a vállalat halad előre a digitális átalakulás folyamatában, a low-code eszközök hatékonyan támogathatják az üzleti intelligenciát, vélekedik Vercellino. Ezek a termékek megszabadítanak a technikai komplexitástól a fejlesztéseknél, és lehetővé teszik az üzleti felhasználók számára igény szerinti jelentések elkészítését. Támogatják továbbá az adatok megjelenítését az üzleti felhasználók és ügyfelek igényei alapján.
Egy átlagember nem ért a programozáshoz, ugyanakkor rendelkezésére állnak értékes összefüggéseket rejtő adatok, teszi hozzá Grewer. Kollégáink ahelyett, hogy programozni tanulnának, hatékony kérdések feltevésére összpontosíthatnak, hasznos üzleti összefüggésekre deríthetnek fényt, és ezek alapján azonnal megtehetik a szükséges lépéseket. A szakember szerint az önkiszolgáló elemző csoport a Cargillnál segíthet megszüntetni az egybites osztályozást az adatokhoz értő és nem értő emberek között. Ily módon képesek egységes adatkultúrát létrehozni a vállalatnál. A low-code eszközök bárki számára elérhetővé teszik az adatvezérelt döntéshozatalt, adataik megtekintését és megértését.
Adatfelügyelet és biztonság
Az önkiszolgáló üzleti intelligencia alkalmazása nem jelenti, hogy nincs többé szükség adatfelügyeletre. Meg kell tenni a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy a megfelelő adatok eljussanak a megfelelő emberekhez, ugyanakkor betartsák az adathasználati előírásokat.
Feltétlenül szükség van fejlett adatfelügyeleti környezetre és biztonsági architektúrára ahhoz, hogy ez a fajta rendszer hatékonyan működjön, mondja Mena. Orange megye WebFocus platformja képes integrálni többféle adatbázist, behívni az adatokat, számításokat végrehajtani, és az eredményeket oly módon prezentálni, hogy a felhasználók egyszerűen megtekinthessék és megértsék azokat.