Hirdetés
. Hirdetés

Adatalapú vállalatok, intelligens döntések

|

Nyílt forráskódú analitika, gépi tanulás, hatékony vállalati BI és adatvezérelt üzleti megoldások - idén ezek a november közepén érkező Budapest BI Fórum fő témái.

Hirdetés

Adatintenzív szektorokban tevékenykedő vállalatoknál régóta rutinszerűen alkalmazzák az adatbányászati módszereket, többek között a lemorzsolódás-előrejelzés vagy az ajánlatkészítési folyamatok során. Az utóbbi idők azonban drámai fejlődést hoztak ezen a területen, megjelentek a különböző mélytanuló algoritmusok, amelyek többek között a kép- és hangfeldolgozásban erősek, valamint a nagy teljesítményű GPU-knak köszönhetően egyre hatékonyabb a modellek tanítása is. A vezető felhőszolgáltatók pedig immár bárki számára könnyen elérhető módon, nyilvános API-k formájában teszik elérhetővé ezeket a szuperokos algoritmusokat, legyen szó akár képfelismerésről, akár intelligens nyelvi szolgáltatásokról.

Hirdetés

A fejlődésnek köszönhetően a gépi tanuló algoritmusok egyre több helyen jelennek meg a hazai gyakorlatban is - a képfelismeréssel dolgozó ruhaválasztó asszisztensektől kezdve az önvezető autók működéséhez szükséges fejlesztésekig.

Nyílt forráskódú analitika
Részben az adatbányászat reneszánszának is köszönhető az olyan open source analitikai megoldások szélsebes terjedése, mint a Python nyelvre épülő PyData ökoszisztéma vagy az R statisztikai programozási nyelv. A két programnyelv népszerűségben fej-fej mellett halad, és sok szempontból hasonló előnyöket is kínál: nyílt forráskód, sokoldalú analitikai függvénykínálat, igen aktív felhasználói közösség. Az R erőssége a kiemelkedően széles körű algoritmustámogatás, ami annak köszönhető, hogy az egyetemi és kutatószféra sokszor R-ben fejleszti és publikálja az új megoldásokat. A PyData eszközök viszont népszerűbbek általános adatfeldolgozási keretrendszerként, és fejlett támogatást nyújtanak a bigdata- és deeplearning-eszköztárakhoz is. Jól mutatja az open source analitika fejlődését, hogy a BI Fórum R és Pydata szekcióiban idén már közel húsz esettanulmány és technikai előadás szerepel.

A digitális transzformáció analitikai háttere
A vállalati BI fejlődésének másik izgalmas területe a digitális analitika, azaz az online felületeken kiszolgált ügyfelek tevékenységének elemzése és az erre épülő intelligens adatvezérelt megoldások bevezetése. Ezek a csatornák ma már nemcsak az olyan hagyományosan a weben tevékenykedő cégek számára fontosak, mint például a különböző repülőjegy-kereső és szállásfoglaló oldalak vagy az informatikai cikkeket forgalmazó webáruházak, hanem szinte minden vállalat számára. Mind a pénzügyi, mind a távközlési piac hazai szereplői rengeteg energiát fektetnek a digitális ügyfélkiszolgálás fejlesztésébe, akárcsak a kiskereskedelmi láncok - elég csak a Tesco vagy az Auchan házhozszállítást kínáló online portfóliójára gondolni. Az online csatornák előnye, hogy részletesen nyomon követhető az ügyfelek viselkedése: milyen termékek vagy szolgáltatások népszerűek, mennyire zökkenőmentes a vásárlási folyamat, problémák esetén hol veszít vásárlókat a cég. Az online vásárló ügyfélnek személyre szabott ajánlásokat lehet adni, ami nagyon hasznos, ha egy bolt katalógusában több ezer út, szálloda vagy éppen informatikai kütyü szerepel.

Szintén sok lehetőséget tartogat az árazás optimalizálása, ahol az eladó cég az adott termék vagy szolgáltatás iránti kereslet és a versenytársak viselkedésének figyelembe vételével módosítja saját árazását. A szállodaiparban például a hotelek így a várható foglaltság függvényében adhatnak kedvezményeket egészen addig, amíg el nem kel minden szobájuk egy-egy dátumra.

A digitális analitika alkalmazási lehetőségeiről és a gyakorlati tapasztalatokról a BI Fórumon többek között a Hotels.com, a Trivago és a Wizz Air fog előadni.

OTP Bank adatvizualizációs verseny
A vállalatok adatalapú stratégiájához tartoznak azok az adatelemzési és adatvizualizációs versenyek is, amelyeknél a cég saját adataiból tesz elérhetővé egy mintát a nagyközönség számára. Több hazai példa is van már az ilyen versenyekre, az ismertebbek közé tartozik a 2015-ben megrendezett Mol-Bubi Challenge, az ingatlan.com tavalyi adatvizualizációs versenye és a Magyar Telekom Leading Data Hackathon sorozata.

Idén az OTP Bank közreműködésével és támogatásával indul el a BI Fórum hagyományos adatvizualizációs versenye. A verseny középpontjában az OTP Kedvezményprogram lesz, amelynél a cég ügyfelei az internetbankban aktiválhatják a különböző partnercégek kedvezményes ajánlatait. Az aktiválás után nincs más dolguk, mint OTP bankkártyával fizetni a kedvezményadó kereskedőknél, és a bank utólag automatikusan jóváírja a kedvezmény összegét az ügyfél számláján. A verseny résztvevői így például vizsgálhatják, hogy a kedvezményprogram milyen hatással van a vásárlók fogyasztási szokásaira, akár a vásárlási gyakoriság, akár a kiválasztott üzletek terén.

Ez alkalommal lesz külön egyéni és csapatverseny. Az egyéni és a csapatverseny első, illetve második helyezettje 200, illetve 100 ezer forint díjazásban részül. A diákok külön kategóriában mérhetik össze tudásukat és kreativitásukat, itt a fődíj 50 ezer forint. Nevezni a dataviz.hu oldalon lehet, a pályaműveket november 8-ig kell beadni. A legjobb anyagok bekerülnek a kiállítással összekötött nyilvános élő döntőbe, amely november 16-án este lesz a Mercure Buda Hotelben. ■

Budapest BI Fórum
2017. november 14-16.
budapestbi.hu

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.