A Facebook, a MySpace és hasonló közösségi oldalak mára átvették annak a weboldalnak a szerepét, amiért a Yahoo 1999 januárjában, a dotkom őrület csúcsán 3,57 milliárd dollárt fizetett. A nem éppen rózsás helyzetben lévő, internetes keresőjéről ismert cég tíz év után állítja le a GeoCitiest: az oldal már nem fogad új felhasználókat, és még az idén teljesen megszűnik.
Beverly Hills Internet
1994 végén BHI, azaz Beverly Hills Internet néven született egy webfejlesztő és webhosting cég Dél-Kaliforniában. A BHI többek között elkészített egy webcímtárat, ahol tematikusan, hat "környékbe" sorolták be a weboldalakat - például a "Silicon Valley" (Szilícium Völgy) lett a technológiai oldalak gyűjtőhelye, míg a "Sunset Strip" - Los Angeles híres a Sunset Boulevard jó másfél mérföldes szakasza után, ahol éttermek, butikok és nightclubok találhatók - lett a zenei, éjszakai élettel, szórakozással foglalkozó oldalak csoportjának a neve. 1995 közepén a cég úgy döntött, hogy a felhasználóknak ingyenessé teszi a "beköltözést". 1995 decemberére akkor már 14 környéken több ezer oldal várta a látogatókat, ami havi hatmillió oldalletöltést produkált. A BHI a közösségépítésre koncentrált: chatet, hirdetőtáblát és hasonló szolgáltatásokat kínált a felhasználóknak. Az oldal 1995 decemberében kapta a máig élő GeoCities nevet.
Számos cég invesztált jelentős összegeket a GeoCitiesbe, és vezetett be fizetős - prémium - szolgáltatásokat a folyamatosan növekedő oldalon. 1997 májusában jelentek meg rajta az első hirdetések, amit a felhasználók természetesen nem fogadtak kitörő lelkesedéssel, de a GeoCities növekedésére nem volt negatív hatással. '97 júniusában már a GeoCities volt az ötödik legnépszerűbb oldal az interneten, az egymilliomodik felhasználó pedig októberben regisztrált.
A céget 1998 augusztusában vitték tőzsdére. A tőzsdei bevezetéssel egybekötött részvénykibocsátáskor a GeoCities papírok árfolyama 17 dollár volt, és gyorsan szökött felfelé, egyészen a 100 dollár feletti csúcsig. 1999 januárjában a Yahoo felvásárolta céget, és májusban átvette a GeoCities irányítását. A pénzügyi elemzők annak a véleményüknek adtak hangot, hogy a GeoCities modellje nem profitábilis - a cég 1998 utolsó negyedévében 8 millió dolláros veszteséget jelentett.
Hol a profit?
2001-ben a Yahoo fizetős, prémium hoszting szolgáltatást vezetett be, miközben az ingyenes és olcsó előfizetéssel felkerült oldalak látogatói számára havi 4 gigabájtban limitálta az adatátvitelt. Később a fizetős oldalak átkerültek a Yahoo Web Hosting szolgáltatás keretei közé, és megszűnt az adatátviteli limit, de a lépésezzel együtt is alaposan megtépázta az oldal népszerűségét. Míg a GeoCities az 1990-es évek végén az ingyenes szolgáltatás miatt nagyon népszerű volt a weblaptervezést tanulgatók körében, mára az akkori oldalak zöme már nem aktív, és régen elhagyták őket készítőik, hogy más szolgáltató után nézzenek. Mindazonáltal a geocities.com oldalon található tartalmak 2008-ban még mindig képesek voltak 177 millió látogatót vonzani.
Záróra
A Yahoo Help oldalán megjelentek szerint a GeoCities nem fogad új ügyfeleket, és még az idén bezár. Ugyanitt részletek olvashatók arról, hogy a felhasználók hogyan tudják lementeni az adataikat. Nem ez az első olyan Yahoo-szolgáltatás, ami áldozatul esik a céghez januárban érkezett Carol Bartz vezérigazgató költségcsökkentési programjának: többek között a Briefcase nevű online tárhely vagy a Jumpcut nevű online videoszerkesztő szolgáltatás is a dodó madarak sorsára jutott már.