Az IT konzumerizációjaként ismert trend sok tekintetben előnyös a vállalatoknak, mivel eszközök beszerzése és karbantartása nélkül növeli a munkavégzés hatékonyságát, ugyanakkor megnehezíti az adatvagyon védelmét szolgáló biztonsági szabályok érvényre juttatását. Egy biztos, a vállalatoknak megoldást kell találniuk az ebből eredő dilemma feloldására. A lakossági piacot megcélzó technológiai innováció felpörgésével elmúltak azok az idők, amikor az emberek a munkahelyükön jutottak a legfejlettebb digitális eszközökhöz. A Gartner becslése szerint idén közel 70 millió média tablet talál gazdára világszerte, és ennek csak a töredékét vásárolják vállalatok. Az előrelátó IT-vezetőknek azonban az eladási adatok puszta regisztrálásánál jóval többet kell tenniük. Tetszik nekik vagy sem, az okostelefonok után a táblagépek is megjelennek a vállalat minden szegletében, a felső vezetők, az értékesítők és mindazok kezében, akik eredetileg magáncélra vásárolták, de immár nem tudják letenni őket.
Mobileszközök menedzsmentje
Függetlenül attól, hogy az alkalmazottak saját tulajdonú vagy a vállalattól kapott táblagépet használnak, az IT-osztálynak módszeresen kell megközelítenie az eszközök felügyeletét, védelmét, követését és támogatását. Amikor az első iPhone-ok megjelentek a munkahelyeken, nagyvállalati szintű felügyeletükre és védelmükre még nem létezett megoldás, de ez ma már nincs így. Az Apple iOS operációs rendszere az okostelefonok és az iPad tabletek esetében egyaránt a biztonsági funkciók sorát támogatja a titkosítástól kezdve a központi felügyeleten át a távoli adattörlésig.
A mobileszközök menedzsmentjére szolgáló szoftvermegoldások (például az IBM Tivoli Endpoint Manager vagy a Sybase Afaria az SAP-tól) a többi mobilplatformon is hasonló képességeket kínálnak, lehetővé téve a vállalati IT számára, hogy érvényre juttassa a biztonsági szabályokat, távolról konfigurálja, frissítse, lopás vagy elvesztés esetén törölje az okostelefonokat és a táblagépeket, valamint titkosítással és jelszóvédelemmel megbízható módon elkülönítse rajtuk a céges és a magánjellegű tartalmat. Azok a vállalatok, amelyek az okostelefonok felügyeletére már bevezettek ilyen menedzsmenteszközöket, felkészülten tekinthetnek a tabletáradat elé.
Átgondolt szabályozás nélkül azonban a felügyeleti eszközök önmagukban nem sokat érnének. Hasznos lehet, ha a vállalat olyan modellt alkalmaz, amelyben az alkalmazások csak akkor működnek, amikor a mobileszköz a hálózatra csatlakozik, amihez a felhasználó azonosítása szükséges. Ugyancsak célszerű a mobil üzleti alkalmazások központi telepítése és karbantartása. A felhasználók igényei azonban hamar túlnőhetnek a levelezés és a naptárfunkciók szabta kereteken, ilyenkor egy vállalati app store felállítása lehet a megoldás, ahonnét az alkalmazottak biztonságos módon tölthetik le a munkájukhoz szükséges alkalmazásokat.
Saját tulajdonú mobileszközök esetében értelemszerűen azt is engedélyezni kell, hogy a felhasználók magáncélra máshonnét is letölthessenek alkalmazásokat, azonban tisztában kell lenniük azzal, hogy nem köthetik le teljesen az erőforrásokat, és az IT-osztály bizonyos körülmények között távolról mindent törölhet okostelefonjukról vagy táblagépükről. A felhasználókkal folytatott kommunikáció ezért fontos elem a vállalat mobilstratégiájában. Érdemes azt is előre rögzíteni, hogy a vállalatnál ki használhat - céges, illetve saját tulajdonú - mobileszközöket, az ebből eredő költségek miként számolhatók el, mi történik az eszköz elvesztése vagy ellopása esetén, és ki felel a karbantartásért, a technológiai támogatásért. Jóllehet a táblagépek használata egyszerű, a tapasztalatok azt mutatják, hogy munkahelyi környezetben hasznos lehet a vonatkozó vállalati szabályokat ismertető, formális felhasználói képzés is.
Apple iPad: széles körű alkalmazástámogatás
Az SAP például 3500 iPadet vásárolt, és a táblagépeket a felső vezetés tagjai, valamint a pénzügy, az értékesítés, a marketing és a szolgáltatások területén dolgozó alkalmazottak között osztotta ki. Oliver Bussmann, a szoftvercég IT-igazgatója anyalapunknak elmondta, hogy a felhasználók támogatásában kulcsszerepet játszanak a Web 2.0-s technológiák, wikik és más, önkiszolgáló jellegű eszközök.
- Tabletet használó kollégáink egy központi felületen tájékozódhatnak arról, hogy milyen alkalmazásokat tölthetnek le, azokat miként használhatják, és a leggyakoribb kérdésekre is itt találnak választ - fejtette ki Oliver Bussmann. - Tudtuk, hogy tabletek fogják elárasztani a munkahelyeket, ezért erősítenünk kell az első szintű támogatást, de azt is el akartuk kerülni, hogy a help desket más úton is megválaszolható kérdésekkel ostromolják a felhasználók.
Hozd a saját eszközöd!
Az év végéig az IBM 100 ezer alkalmazottja számára teszi lehetővé, hogy általa választott mobileszközzel csatlakozzon a vállalat hálózatára, amelynek védelmét a mobilbiztonság területén nemrégiben megerősítették - mondta Bill Bodin, az IBM mobilitásért felelős IT-vezetője az amerikai Computerworldnek adott interjújában. Jövőre további 100 ezer munkatárs kap hasonló lehetőséget, így 2012-ben már az IBM alkalmazottjainak közel fele használhatja saját okostelefonját és táblagépét a munkahelyén.
A lakossági piacon tapasztalható trendekből ítélve az IT-vezető arra számít, hogy 200 ezer kollégájának többsége iPhone-t, Android-alapú okostelefont vagy táblagépet fog választani. Az alkalmazottak maguk fogják kiválasztani és megvásárolni az eszközöket és a szolgáltatási csomagokat, az IBM mindehhez irányelveket és technológiai támogatást ad. A felhasználóknak emellett az IBM-ügynök szoftverét is telepíteniük kell mobileszközükre a vállalati hálózat biztonságos elérése érdekében.
A saját okostelefonjukat vagy tabletjüket használó alkalmazottak a levelezéshez, a névjegyekhez és a naptárhoz kapnak hozzáférést az IBM Lotus Traveleren keresztül. Az eszközökre telepített ügynök szoftver mellett a biztonságot szolgálja majd a virtuális magánhálózat (VPN) és a jelszóval védett bejelentkezés is. A vállalat olyan végpont-felügyeleti eszközöket is bevezetett, amelyekkel távolról minden adat törölhető az elveszett vagy ellopott mobileszközökről.
A különböző mobilplatformok támogatásán túl az IBM azt is tervezi, hogy alkalmazottjainak megadja a szabad választás lehetőségét a nyilvánosan elérhető app store-okból letölthető mobilalkalmazások tekintetében. Ez azért is figyelemre méltó, mert az IBM a múlt év végén WhirlWind néven vállalati app store-t is indított, ahonnan alkalmazottjai mostanáig 35 ezer alkalmazást töltöttek le.
A WhirlWind mintegy négyszáz, harmadik féltől származó és az IBM által jóváhagyott alkalmazást, valamint száz, házon belül fejlesztett szoftvert tartalmaz. Ezek egyike például az IBM teljes szoftverportfóliójának katalógusát kínálja, míg egy másik az ügyfelek kérdéseinek megválaszolásához segít megtalálni az illetékes szakértőt a vállalat több mint 400 ezer fős alkalmazotti táborában. A Blue Pages nevű alkalmazás pedig az IBM házon belüli közösségi hálója, amelyben a kollégák egyetlen kattintással e-mailt küldhetnek egymásnak.
Az IBM mintegy 30 ezer alkalmazottja BlackBerry eszközöket használ, és az IT-vezető arra számít, hogy egy részük továbbra is kitart majd választása mellett elsősorban azért, mert a qwerty billentyűzetet előnyben részesíti az érintőképernyős változattal szemben. Ezek az eszközök az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában széles körben elterjedtek, a vállalati piacon élvezett népszerűségüket elsősorban annak köszönhetik, hogy a BlackBerry Enterprise Server kezdettől fogva lehetővé tette megfelelő felügyeletüket. A mobileszközök átfogó felügyeletére szolgáló IBM Tivoli Endpoint Manager azonban más mobilplatformok támogatását, hasonlóan biztonságos használatát is lehetővé teszi.
Annak érdekében, hogy az év végéig 100 ezer alkalmazottat érhessen el különböző mobilplatformokon, az IBM 5 ezer, iOS- és Android-alapú okostelefont, illetve tabletet használó kolléga bevonásával pilot projektet valósított meg. Bill Bodin hozzátette, hogy a támogatást a továbbiakban más mobil operációs rendszerekre, például a Microsoft Windows Phone-ra is kiterjesztik, és azt a RIM BlackBerry platformjától sem vonják meg.
Azzal együtt, hogy nyitott a különböző mobilplatformok támogatására a munkahelyi környezetben, az IBM továbbra is előírja alkalmazottjainak, hogy nyolcjegyű alfanumerikus jelszavakat használjanak az okostelefonokon és tableteken a funkciók elérésére. Ez a követelmény nem feltétlenül népszerű az alkalmazottak körében, de a megfelelő szintű biztonsághoz elengedhetetlen. A jövőben azonban biometrikus azonosítás teheti gördülékenyebbé és megbízhatóbbá a bejelentkezést a felhasználó arcvonásainak, ujjlenyomatának vagy hangjának felismerésével - az IBM már ilyen megoldásokon dolgozik az okostelefonok és tabletek gyártóival közösen.
Platformháború
Az International Data Corporation (IDC) adatai szerint 2011 második negyedévében 4,4 millió médiatablet talált gazdára Európa, Közel-Kelet és Afrika térségében, amelyen belül Nyugat-Európa a legnagyobb piac. Ez felülmúlta a 3,7 milliós előrejelzést; az adat 82 százalékos növekedést mutat az első negyedévhez, 394 százalékos növekedést 2010 azonos időszakához képest.
Az iPad 2 iránti keresletnek köszönhetően az Apple várakozáson felül teljesítve megtartotta piaci fölényét annak ellenére, hogy a második félévben számos tablet jelent meg az Android Honeycomb változatával - ezek eladásai ugyanis összességükben nem érték el az 1,4 millió darabot.
Az IDC arra számít, hogy a médiatabletek piaca az idei évet 22 millió darabos eladással zárja régiónkban, 9,1 milliárd euró összértékben. Jövőre további dinamikus bővülés várható, 33 millió eladott tablettel, ami 13,1 milliárd euró bevételt hozhat a szállítóknak - ez darabszámot tekintve 53 százalékos, euróban 44 százalékos növekedést jelent. A piacelemző szerint a mobilplatformok versenyében az Apple iOS 2012-ben is megőrzi vezető piaci pozícióját, az Android részesedése 34 százalékot érhet el.
A tabletpiac továbbra is lakossági fókuszú marad, de a növekedéshez már a vállalatok is hozzájárulhatnak, amelyek mérlegelik a táblagépek használatának lehetőségét több horizontális és vertikális alkalmazásterületen, és ez jövőre konkrét eszközbeszerzéseket eredményezhet. Az IDC közelmúltbeli felméréséből azonban kiderül, hogy a vállalatok többsége a Windows-alapú tableteket részesítené előnyben -; ennek hátterében a vállalati informatikai környezet központi felügyeletével, szabályozásával és védelmével kapcsolatos megfontolások állnak.
- A Microsoft számára ez nagy lehetőséget tartogat, a kilátásokat azonban árnyalja, hogy a Windows 8 még nem készült el - mondta Fauszt Gábor, az IDC Hungary vezető elemzője a cég múlt héten megrendezett, vállalati mobilitással foglalkozó konferenciáján. - A mobilplatformok közötti verseny kimenetelét is nagyban befolyásolja az alkalmazástámogatottság, és ezen a téren az Apple egyelőre utolérhetetlen. A felhasználók ezer nap alatt 10 milliárd alkalmazást töltöttek le az AppStore-ból, és az üzleti alkalmazásokat szállító szoftvercégek is elsőként iOS-re készítik el mobilkliens-alkalmazásaikat.