Computerworld: Hogyan alakult a tavalyi pénzügyi év?
Bartha Péter: Világviszonylatban kiemelkedő évet zárt az Avnet; hozzávetőleg 18 milliárd dolláros forgalmat ért el az anyacég, míg a hazai leányvállalat mintegy 10 milliárd forint bevételt könyvelt el.
Computerworld: Ez azért is érdekes, mert a közelmúltban sokszor hallhattuk, hogy gyengén teljesít a magyar gazdaság. Ezek szerint az informatikai költések nem csökkentek.
Bartha Péter: Valóban lassult a gazdaság, ami az IT iparágra is hatással volt, azonban ez nem elsősorban a projektek számában, hanem inkább azok átfutási idejében mutatkozik meg, illetve a gazdasági döntések is jelentősen elhúzódnak. Erre az időbeni kitolódásra és a következményeként megjelenő plusz munkára kellett tehát felkészülnünk. Megemlíteném még a kis- és középvállalati (kkv) szektor alsó szegmensét, amely nagyon ár-érzékennyé vált.
Computerworld: Ezt figyelembe véve, milyen tervekkel indultak neki a 2009-es pénzügyi évnek?
Bartha Péter: Annak érdekében, hogy megfeleljünk az egyre növekvő elvárásoknak, folyamatosan optimalizáljuk a háttér- és operatív tevékenységeket, illetve proaktívan keressük az üzleti lehetőségeket: együttműködünk a gyártókkal, növeljük partnereink számát, és aktívan fellépünk a kkv szektorban. Emellett nem csak a fővárosban vagyunk jelen, vidékre is keményen fókuszálunk.
Computerworld: Az informatikai piacon milyen változások mentek végbe a közelmúltban?
Bartha Péter: Összességében az üzleti lehetőségek számosságát tekintve pozitív tendenciát tapasztalunk a piacon. Viszont emellé kemény árverseny és erős konkurencia társul. Úgy gondolom, egyik szereplőt sem szabad lebecsülni, hiszen - alkalmazkodván a piaci környezethez - mindenki rendesen "beerősít".
Disztribúció szempontjából a devizaárfolyamok ingadozása, azok kezelése és a kintlévőségek menedzsmentje jelent kihívást.
Computerworld: Az elmúlt pénzügyi évben mely iparági szektorok voltak a legaktívabbak Magyarországon?
Bartha Péter: Az Avnet szempontjából a bank és biztosítási szektor, a hazai top 200 tőzsdei cég, valamint a kkv-k generálták a legnagyobb forgalmat.
Computerworld: A cég egyik ismertetőjegye, hogy a potenciális ügyfelek kipróbálhatják az Avnet által forgalmazott termékeket. Milyen tapasztalataik vannak ezzel kapcsolatban?
Bartha Péter: Az elmúlt évben két kampányt is futtatunk. Az egyik az IBM Power 6-os szerver processzort volt hivatott bemutatni, a másik egy Sun-al közös "try and buy" ("próbáld ki és vedd meg") akció volt. Utólag mindkettő nagyon sikeresnek bizonyult, sok üzletet hoztak. A gyártók, a partnerek, valamint a végfelhasználók is szimpatizáltak a lehetőséggel, és igen sokan éltek vele. Ebből következően a jövőben is előrukkolunk hasonló kezdeményezésekkel.
Computerworld: Ezen kívül mi különbözteti meg az Avnetet a konkurenciától, hogyan jellemezné a partnerekkel és az ügyfelekkel létesített viszonyt?
Bartha Péter: A cég megoldásalapú értékesítést folytat, vagyis a kiszolgáló- és tároló megoldásokat, szoftvereket, valamint különféle szolgáltatásokat megoldáscsomag formájában viszontértékesíti az ügyfelek felé. A partnerekkel hosszú távú együttműködésekre törekszünk, és őszinte, korrekt kapcsolatot ápolunk velük. Fontos számunkra, hogy megfelelő tudást tudjunk felmutatni a gyártók, a partnerek és az ügyfelek felé egyaránt, ezért rendkívül képzett szakember csapattal rendelkezünk, akiknek az ismereteit naprakészen tartjuk. Partnereinket is folyamatosan képezzük, hogy az általunk képviselt gyártók megoldásait megfelelően tudják prezentálni a végfelhasználóknak, illetve kielégítő támogatást tudjanak nyújtani nekik.
Végül, de nem utolsó sorban nagy figyelmet fordítunk a partnerek és ügyfelek kiszolgálására. Kiemelt partnereinkkel dedikált emberek foglalkoznak, de bármely ügyfél fordulhat hozzánk kérdéssel, 24 órán belül válaszolunk a megkeresésére.