Természetesen számtalan olyan terület van, amely valóban igényelheti a saját erőforrások ilyetén lekötését, ám egyre nő azon lehetőségek száma, amelyek során lényegében szolgáltatásként vehetünk igénybe informatikai szoftvereket, alkalmazáskörnyezetet.
Egy vállalkozás az üzleti folyamatai (újra)tervezésekor - legyen az informatika vagy ügyvitel - három lehetőség közül választhat:
- megveszi a szükséges hardver- és szoftvereszközöket, ezeket egy rendszerintegrátorral testre szabatja és bevezetteti, majd saját üzemeltetésben kezeli; ez a klasszikus megközelítés.
- az alkalmazásszoftvert, a gépeket és a helyet a szolgáltató biztosítja saját központi rendszerein és géptermében, az ügyfél pedig távoli hozzáféréssel, havi-, illetve használatarányos díjért veszi igénybe a rendszert; ezt nevezzük felhőalapú alkalmazásszolgáltatásnak (ASP vagy SaaS).
- a szükséges alkalmazásokat, infrastruktúrát és az üzleti feladatokat ellátó emberi erőforrást komplex szolgáltatásként veszi igénybe, ugyancsak havidíjért egy erre specializálódott cégtől; ez a szolgáltatási forma - fókuszától függően - az IT-outsourcing vagy üzletifolyamat-kiszervezés.
Az utóbbi két változat azért kedvező - különösen válság idején -, mert gyakorlatilag nincs beruházási költsége, a szolgáltatások igénybevételének a költségeit viszont a vállalkozás ki tudja gazdálkodni. További költségcsökkentésre adnak lehetőséget a szolgáltató részéről a szolgáltatások központosítása, az eszközök és a támogató folyamatok standardizálása, illetve a mérethatékonyságból eredő előnyök.
Egyértelmű az a tendencia, amely a nagyvállalatok mellett a középvállalkozások érdeklődésének növekedését mutatja, sőt államigazgatási intézmények is sokat profitálhatnak a konstrukcióból. Ezt az elmozdulást az IQSYS szolgáltatási területeinek bővítésével igyekszik kihasználni, így az ügyfélkapcsolati (CRM) és a vállalatirányítási rendszerek (ERP) mellett többek között a kisebb pénzintézetek számára is érdekes kisbanki megoldások elérhetőségét teszi lehetővé ügyfeleinek.
Tóth Zoltán,
IQSys Zrt.