Már nálunk is érezteti hatását a szeptemberben útjára indított Google Instant, amint a keresőszavak megadásakor megkísérli előre kitalálni a felhasználó gondolatait. A Microsoft egyik keresőkért felelős vezetője szerint a Google Instant szolgáltatás csak a felhasználók útjában van és fogadtatása legjobb esetben is vegyes.
A Google Instant azonnal megjelenít keresési eredményeket, amint a felhasználó elkezdi begépelni a kulcsszavakat és a kereső kifejezés kiegészítésével, átszerkesztésével párhuzamosan folyamatosan frissíti is a találati listát. A Google szerint ez értékes másodperceket jelent a felhasználók számára és globális szinten naponta 3,5 milliárd másodpercet takaríthatnánk meg így összesen.
A Microsoft is megvizsgálta az új szolgáltatást és saját kutatásokat is folytatott, feltérképezve, hogy a Google felhasználók miként reagálnak az újdonságra. A konkurens elemzése szerint nem mindenki örül annak, hogy keresési eredmények tűnnek fel nem várt helyen és időben, szerintük az Instant fogadtatása legjobb esetben is kétséges. Megjegyzendő, hogy az egész újdonság kikapcsolható a Google beállításokban, sőt, rögtön a Keresés gomb melletti opciós menüvel.
Satya Nadella, a Microsoft kereső üzletágának első elnökhelyettese újságírók kérdésére azt válaszolta: ?Szerintünk a feladat elvégeztéig eltelt idő lényegesebb, nem pedig az, hogy eredmények megjelenéséig mennyit kell várni." Nadella szerint az a megközelítés, amit a Google Instant alkalmaz nem minden típusú keresés esetén optimális, a Microsoft Bingben is vannak kezdőbetű alapján azonnali keresőszó kiegészítések, már az első betűnél feltűnnek egy dobozban a legvalószínűbben keresett város időjárási adatai, ha éppen időjárási információkat keresünk.
A Microsoft szerint tehát a Google Instant nem egy mindent alapjaiban megváltoztató húzás, pusztán egy jó szolgáltatás.
Nem ért egyet az állítással Google. A keresőcég szerint az Instant a legjelentősebb újításuk a Universal Search óta. Kiterjedt felmérések és sok finomhangolás után állították be úgy, ahogyan most elérhető. A Google álláspontja egyöntetűen és továbbra is ez: ?A Google Instant nem csak gyors, de okos is."
Akárhogy is, a comScore eredményei azt mutatják, hogy az Instant bevezetése mellett (vagy annak ellenére, ahogy tetszik) a Google részesedése a keresések tortájából egy tized százalékot esett novemberben, most 66,2 százalék. Így is a Bing előtt jár, ami ugyanezen egy hónap alatt 0,3 százalékot nőtt, jelenleg 11,8 százalék. A Yahoo! csökkent egy tizedet és most 16,4 százalékot mondhat magáénak. Ironikus, hogy pont a manapság visszaszoruló Yahoo! volt az, aki még 2005-ben megpróbált bevezetni egy Google Instant jellegű szolgáltatást, de akkor végül ejtették a projektet.
Mindeközben a Microsoftnak is megvannak az elgondolásai a keresés jövőjét illetően, azt a célt tűzte ki, hogy hétköznapi feladatokat segítsen megoldani a Bing felhasználók számára. Szerda óta például sporteseményekre is kereshetnek az amerikai felhasználók, megnézhetik a kiválasztott stadion ülésrendjét, sőt miután ellenőrizték, hogy mit fognak látni abból a pozícióból még jegyet is vásárolhatnak maguknak online - mindezt úgy, hogy el sem hagyták a Binget.
Aguera y Arcas, a Microsoft Bing Maps IT-építésze szerint ?beléptünk a Search 2.0 korába". Most a keresések lesznek olyan interaktívak, mint amilyenné néhány éve a weblapok kezdtek válni. A Search 2.0-t a Web 2.0 analógiájára használta a szakember és jelentősége miatt úgy véli, hogy a kifejezés a közeljövő egyik legelterjedtebb szakszlogenjévé is válhat.