Három hónapja indult el a Fair Business nevű minősítő rendszer a megbízható elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokért. A szervezet, illetve a weboldal létrejöttét a Miniszterelnöki hivatal támogatta, a működésében pedig részt vesz a legtöbb már ismert internetes szervezet, a Matisz, az IVSZ, a Fogyasztó Védelmi Hatóság és még sokan mások.
A honlap három hónapos működése ellenére már díjat is kapott a Matisz rendezvényén az eFesztiválon. Nem vitatom, hogy régóta szükség volt egy szervezetre, amely segítséget nyújt a felhasználóknak eligazodni a webáruház rengetegben, de valahogy ez az egész olyan magyarosra sikerült megint.
Egy mai sajtóközlemény miatt ellátogattam a Fair Business oldalára, kíváncsi voltam kik és milyen módon használhatják a szervezet által kiadott tanúsítványt és logót. Az eredmény engem is meglepett. Az elvek szépek, használható weboldal, biztonságos működés, 2 évig érvényes tanúsítvány, auditorok, elnökség nagy nevekkel, minősítő szervezet megfelelő kompetenciával. Szóval minden, ami fontos egy hivatalhoz, ami majd megmondja nekünk azt, hogy melyik webáruház szép és jó.
Ez érthető, de hogy az oldalon semmilyen jelét nem látni annak, hogy mindez a felhasználókért lenne, az elég fura. Nincs fórum, vagy valami hasonló, láthatóan ez a szervezet úgy dolgozik a vásárlókért, hogy pont a felhasználói visszajelzésre már nem is volt szükség. Valószínűleg csak zavarná az auditorokat, ha a csalódott felhasználónak panasza lenne, de legalább egy panaszkönyvet illene kihelyezni, mint a valódi boltokban.
Az igaz a valódi boltokat senki sem auditálja, nem kerül rájuk pecsét, hogy megbízható-e vagy sem. Ott a vásárló dönt, hogy bemegy-e, és ha bement, vásárol-e.
Itt viszont dönt a szervezet, megadja a weboldalra helyezhető emblémát. Persze mindennek van ára is, mert ugye fenn kell tartani valamiből a szervezetet (12 elnökségi tag, 5 minősítő testületi tag + 11 vezetőauditor), az auditorok nem szívjóságból auditálnak stb. Egy kis táblázatocskában ott vannak az árak is 240 és 400 ezer forint között alkalmazott számtól függően. Ötven alkalmazott felett pedig megbeszélés szerinti tanúsítási díj, plusz költségtérítés 100 Ft/km. Nem vicc, ez komoly dolog, a görgős székemmel már kitudja hány kilométert megtettem az utóbbi években, amikor odaültem a számítógépemhez. Drága egy kiszállás az internetre.
Láthatóan nem is sokan igényeltek eddig ilyen emblémát, szám szerint összesen öten birtokolják az értékes és láthatóan drága emblémát, a bizalom pecsétjét. Meg is érdemlik a cégek, hogy egyenként felsoroljuk őket. A Groby (köztudottan jó tanúsítás nélkül is), a Vitaminsziget.hu (a vitaminok és egészséges hírek forrása), a Bortársaság (kedvenc borforgalmazóm), a Vírusbuster (nem igazán értem, miért is kell egy biztonsági cég megbízhatóságát tanúsíttatni) és végül a Zöld Vulkán.
A titokzatos név felkeltette az érdeklődésem. Zöld Vulkán, mit is árul egy ilyen fura névvel megáldott webáruház? A cég oldalán legnagyobb meglepetésemre kiderült, hogy egy nagyszerű autómosó folyadékhoz juthatok hozzá, illetve a hozzá megvásárolható törlőkendőhöz.
Nem értem. Először azt gondoltam, ez valami vicc, de nem a cég megkapta a minősítést és mostantól két évig büszkén az oldalán lehet a hivatal pecsétje. Kicsit sárga, kicsit savanyú, de mégis csak magyar. Nem tudom eldönteni, hogy követendő-e a példa? Én inkább a vevők véleményével hitelesíteném a szolgáltatásokat, s az is bizonyos, hogy egy emblémától sem lesz nagyobb a bizalmam egy vállalkozásban. A bizalmat szerintem ezentúl is a vevőtől kellene megszereznie a cégeknek, nem valamiféle szervezettől, hivataltól.
A legmegbízhatóbb weboldalak hivatala
A hazai internetes közösség helyett egy újabb szervezet tenne rendet a hazai webshopok világában. Szubjektív a minősítők minősítéséről.
Hirdetés
Hirdetés