Felbukkant egy új vállalatfajta, amely rugalmasabb, mint versenytársai, és ennek eredményeként jobban fel van készülve olyan új és innovatív szolgáltatások nyújtására, amelyek szorosan kapcsolódnak az ügyfeleik igényeihez. Mindez már a digitális átalakulási folyamatok kezdetét jelzi. Annak érdekében, hogy felvegyék az új verseny ritmusát, a hagyományos szervezetek egyre magabiztosabban használják a modern technológiákat, hogy innovatív termékeket, folyamatokat vagy komplex üzleti modelleket, tehát új digitális stratégiákat hozzanak létre.
Az Oracle és az IDC elkészítette a témában az első felmérést a piacon, hogy megvizsgálják, mennyire elterjedt ez az üzleti modell a közép-kelet-európai cégek körében. Ennek érdekében 251 különböző iparágakban működő szervezet vezetőit kérdezték meg a régióban.
A felmérés eredményei kimutatták, hogy számos közép-kelet-európai vállalat még nem tekint a digitális átalakulásra prioritásként. A válaszadók 32 százaléka egyelőre nem tervez jelentős lépést ezen a területen. A digitális átalakuláshoz dedikáltan kapcsolódó folyamatok jelenleg a vizsgált vállalatok kevesebb, mint 35 százalékában zajlanak, és további 34 százalék fogja elkezdeni a közeljövőben.
"A régió vállalati fontosnak tartják a digitális átállás kínálta versenyelőnyöket, azonban Kelet-európában még nem alakult ki az az átfogó szemlélet, amely a nyugat-európai vállalatokat jellemzi. Közép-Kelet-Európában egyelőre a részleges átállás a jellemző, és a belső működés fejlesztése helyett általában elsőbbséget élveznek az ügyfelek számára elérhető szolgáltatások, azonban a digitalizáció kedvezői hatásait megtapasztalva egyre több olyan projekt indul, amelynek célja a teljes átállás" - mondta Blahut Boglárka, az Oracle regionális digitális stratégiai igazgatója
A modern technológiákat külön-külön, egyenként vagy egy digitális átalakulási "ernyő" projekt keretei között implementálják. A digitális átalakulási folyamatokban zömmel a felhőben elérhető megoldásokat, a mobilt, a Big Data-t és a közösségi médiát használják mint technológiát. A felmérés megkülönböztette azokat a vállalatokat, ahol már használják a digitális átalakulási folyamat technológiáit, és azokat, ahol tervezik bevezetni őket. Ezek alapján kimutatták, hogy mindkét kategóriában a felhő "pay-as-you-go" funkcióját értékelték a leginkább, míg a mobil technológia kapcsán az általa nyert versenyelőnyt, a Big Data megoldásoknál pedig a javuló ügyfélkapcsolatot emelték ki. A közép-kelet-európai régió még le van maradva Nyugat-Európa mögött ezeknek a vállalaton belüli használatát tekintve, de egyre több szervezet tervezi a bevezetésüket, vagy mérlegeli ennek a lehetőségét.
A kutatás által feltárt trendek Magyarországra is jellemzőek: a felmérésben részt vevő Magyar Telekom felismerte, hogy versenyképessége megőrzéséért folyamatosan javítania kell az ügyfélszolgálat hatékonyságát. A cég rájött, hogy pusztán az új IT megoldások implementálásával nem fogják elérni ezt a célt, és egész üzleti folyamatokat kell átalakítaniuk. A vállalat kialakított egy stratégiát, amelynek során 3 területre összpontosítanak a technológiai beruházások során: a webes platformokra, az alkalmazásokra és a belső felhasználói élmények javítására, amelyek a digitális megoldások szélesebb körű felhasználását teszik lehetővé a cég ügyfelei számára.
Az Oracle és az IDC felmérése szerint:
- a válaszadók 34 százaléka használ felhőből elérhető technológiát
- 39 százalék tervez felhő alapú informatikai megoldás bevezetését vagy veszi fontolóra a lehetőségét
- 41 százalék használ mobil technológiát
- 25 százalék használ Big Data megoldásokat
A tanulmány további megállapításai:
- a válaszadók 72 százaléka a felhasználói élmény javítását jelölte meg üzleti prioritásként az elkövetkező 12 hónapra
- 41 százalék szerint a vállalati IT támogatói funkcióval bír, ami az üzleti hatékonyságot növeli
- az üzleti válaszadók 40 százaléka úgy vélte, az IT építi a vállalat versenyképességét és lehetővé teszi, hogy bevételt generáljon
- mindössze 18 százalék látta az IT-t egy szükséges kiadásnak
Fontos megjegyezni, hogy az Oracle és az IDC közös felmérésének eredményei szerint a digitális átalakulás folyamata jelentős üzleti előnyöket hoz a vállalatok számára. A kutatás azt is kimutatta, hogy közvetlen összefüggés van a digitális átalakulási stratégia bevezetése és a bevételek növekedése között.